kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۵۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰

سرگردانی جدید مردم از بدقولی خودروسازان

یکی از شرکت‌های خودروساز طبق قرارداد قول داده بود که در صورت انصراف، سود حدود ۲۰ درصدی به متقاضیان بدهد و پولشان را نیز پرداخت کند که تا این لحظه چنین اتفاقی صورت نگرفته است.


 در چند ماه گذشته شاهد رشد قیمت بی‌رویه و چند مرحله‌ای خودرو‌ها بوده‌ایم که با وجود اخطارهای مقامات دولتی و مجلس و اعتراض‌های مردم، باز هم خودروساز‌ها توجهی به این مسایل نداشتند و حتی تا سه مرحله به گران کردن خودرو در سال 93 اقدام کردند
در این بین برای مثال، به محصولات «سایپا» می‌توان اشاره کرد. خودرو پراید 131 امسال در سه مرحله گران شد و از قیمت 15 میلیون و 700 هزار تومان در سال 92، به قیمت 19 میلیون و 700 هزار تومان رسید.
در این میان، همچون سال‌های گذشته مردم در این مدت شروع به پیش خرید خودروهای تولید داخل از شرکت‌های خودروسازی می‌کردند و پیش‌خرید‌ها به این صورت بود که حدود نصف پول خودرو را پرداخت می‌کردند و مابقی را در زمان تحویل خودرو که برای مثال، امروز باشد، به قیمت امروز پرداخت می‌کردند. به این ترتیب، خریداران به این فکر بودند با پرداخت این پول و گرفتن خودرو، بتوانند از فروش آن در بازار سود ببرند.
این در حالی است که به دلیل گران شدن بی‌رویه خودرو- مثل پراید 131 و ارزان‌تر بودن آن در بازار، مردم شروع به انصراف از تحویل خودرو کردند.
شرکت هم طبق قرارداد قول داده بود که در صورت انصراف، سود حدود 20 درصدی به مردم بدهد و پولشان را نیز پرداخت کند، ولی در این چند روز که مردم به شرکت مراجعه می‌کردند تا انصراف دهند و پولشان را پس بگیرند، شرکت اعلام می‌کرد که چک یک ماهه به آنها می‌دهد و حتی مردم هم راضی به این موضوع شدند.
اما نکته اینجاست که در این یکی، دو روز اخیر که مردم برای دریافت چک‌های یک‌ماهه مراجعه می‌کنند، مسئول امور مالی شرکت مربوطه اعلام می‌کند که چک‌های شما آماده و نوشته شده است، ولی مدیرعامل دستور داده است که فعلا از تحویل چک‌‌ها به مردم خودداری کنید.
به گزارش «نسیم»، به نظر می‌رسد گرانی خودرو‌ها که به طور بی‌رویه امسال رخ می‌داد، با این همه فریادهایی که مردم و مسئولان بر سر خودروساز‌ها می‌زدند که گرانی بی‌رویه باعث رکود در فروش می‌شود و خودروساز‌ها توجهی به این موضوع نداشتند، سرانجام افزایش قیمت‌‌ها گریبان خودشان را گرفت.