kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹
تمرینات ملی پوشان در اردوی پرتغال ادامه دارد

دو هدف در حرکت جدید تیم ملی فوتبال


سرویس ورزشی -
آغاز حرکت جدید تیم ملی فوتبال کشورمان در شرایطی است که درآن می‌توان دو هدف را در نظر گرفت، یکی کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا و دیگری پیشرفت و ارتقای سطح کیفی فوتبال ایران.
بعد از اینکه یازده هفته از لیگ برتر (فصل 93-94) به شکل مرتب و طبق برنامه اعلام شده سپری شد، به مدت سه هفته این مسابقات تعطیل شد تا تیم ملی فوتبال ایران اولین حرکت خود را پس از رقابت‌های جام جهانی به سوی مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا آغاز کند. حرکتی که امیدواریم مدبرانه، برنامه‌دار و منتهی به هدف باشد.
ما در این حرکت جدید می‌توانیم دو هدف برای خود قائل شویم. یکی حضور موفق و قوی برای کسب مقامی هرچه بهتر و بالاتر در این دوره از رقابت‌ها؛ از سال 1976 (1355) که برای سومین و آخرین بار تیم ملی ایران قهرمان این مسابقات (که معتبرترین مسابقات فوتبال در سطح قاره آسیاست) شد، با یک حساب سرانگشتی حدود 39 سال و هشت دوره است که دیگر نتوانسته قهرمانی را تکرار کند و خود را بر سکوی اول این مسابقات مهم و معتبر ببیند بنابراین در وهله اول ما می‌توانیم قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را نشانه‌گذاری کنیم و برای تحقق این هدف تدابیر لازم و تمهیدات کافی و بایسته را به کار ببندیم. این کار، می‌تواند هدف کوتاه مدت ما در این حرکت جدید باشد. بدون شک این هدف وقتی تحقق می‌یابد که بسیاری از عوامل درونی و همچنین بیرونی به میدان آمده، دست به دست هم داده، هماهنگ و همراه عمل نمایند. در این میان آنچه که مسلم است تاثیرگذاری بیشتر «عوامل درونی» است. یعنی آن دسته عواملی که دست «خودمان» است و به «خودمان» مربوط است و برای اینکه این عوامل درست کار کنند می‌گوییم باید پای برنامه و تدبیر و اجرای دلسوزانه و صحیح را به میان کشید. با خودخواهی و لجبازی و دنبال کار خود دویدن و به فکر منافع شخصی و باندی و رنگی خود بودن کار هرگز به سامان نمی‌رسد چون اینها جملگی از عدم خلوص حکایت می‌کند و تاکنون هیچ حرکتی که با خود اخلاص و درستی همراه نکرده، به موفقیت نرسیده است.
هدف دوم که در حرکت دوباره تیم ملی می‌تواند مد نظر قرار بگیرد برمی‌گردد به آن هدف جدی و بزرگتر فوتبال که چشم‌اندازی بلندمدت(تر) دارد و آن هدف، همان که بارها نوشته‌ایم و مسئولان محترم ورزش (و بعضی از مسئولان فوتبال) نیز بر آن تاکید داشته و دارند، پیشرفت و ارتقای سطح کیفی فوتبال ایران است. ایجاد فضا و شرایطی که فوتبال بتواند قابلیت‌ها و توان بالقوه خود را آشکار و عملی سازد. در این باره نه تنها کل تشکیلات فوتبال، بلکه هر سازمان و دستگاهی که به نوعی با فوتبال در ارتباط است و می‌تواند کمک‌حال و یاریگر آن، جهت حرکت به سوی هدف تعیین شده باشد، باید به میدان بیایند و به نقش و وظیفه خود به درستی عمل نمایند. از جمله این عوامل و عناصر یکی هم «تیم ملی» است.
سرمربی تیم ملی هم
همراه است
 سازمان تیم ملی، مربیان و کادر فنی آن ضمن اینکه نگاهی جدی به هدف اول که اشاره شد (کسب نتایج هرچه بهتر تا حد قهرمانی در جام ملت‌های آسیا)، دارند، به این نکته نیز توجه داشته باشند که عملکرد و کارکرد کلی آنها در تیم ملی، برای تیم ملی و درباره تیم ملی صرف‌نظر از نتایج و اتفاقاتی که در میدان مسابقه و فلان تورنمنت رخ می‌دهد و مدال‌ها و مقام‌هایی که کسب می‌شود یا از دست می‌رود، باید در امتداد آن هدف اصلی و بزرگ یعنی ارتقای سطح کیفی فوتبال باشد.
در یک کلام تیم ملی هم باید با حرکت کلی و هدف اصلی فوتبال ایران همراه و هماهنگ باشد و ساز دیگری کوک نکند. اتفاقا سرمربی تیم ملی ایران هم چند بار تاکنون در این باره حرف‌های هشداردهنده و امیدوارکننده‌ای را مطرح کرده است. او بارها از اینکه باید بیش از هر چیز تلاش کرد تا سطح فنی و کیفی فوتبال ارتقا پیدا کند، حرف زده، و حتی از این که چگونه این «ارتقا» می‌تواند رخ دهد و... نکات و پیشنهادهایی را طرح کرده است، منظور این که، خوشبختانه سرمربی تیم ملی هم با اینکه یک خارجی است، اما چون نگاه کارشناسی و تجربه‌ای قابل اعتنا دارد، می‌داند که نیاز اصلی فوتبال ما مهم‌تر از آن که قهرمان یک دوره مسابقه- هرچند مهم- شود، به‌کار بستن تلاش و همت برای ارتقای کیفیت آن و رشد سطح فنی آن است.  کیفیت و سطحی که از دید و نگاه هر کسی که فوتبال و ورزش را می‌شناسد، چه خارجی باشد، چه داخلی، بالقوه از آن برخوردار است و فوتبال همان‌طور که بارها گفته‌ایم و تاکید کرده‌ایم از جمله رشته‌های ورزشی است که در کشور ما، می‌تواند رشد و جهش و پیشرفتی بیش از این داشته باشد ... بنابراین در حرکت جدید تیم ملی، هدف دوم و مهم‌تر هم می‌تواند و باید با جدیت مورد توجه قرار بگیرد، به ویژه وقتی که شخص سرمربی تیم ملی هم بارها به حرکت درمسیر این هدف (ارتقای سطح کیفی فوتبال ایران) تاکید داشته است.