kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷

ابراز نگرانی شورای همکاری خلیج فارس از پیروزی انقلاب اسلامی در یمن

همزمان با ابراز نگرانی شدید اعضای شورای همکاری خلیج ‌فارس از پیروزی انقلاب مردم یمن، عربستان به دنبال ایجاد منطقه حائل در مرز با یمن است.



کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس چهارشنبه شب در نشست فوق‌العاده خود، ضمن ابراز نگرانی از تحقق خواسته‌های مردمی یمن، از گروه انصارالله خواستند که در برابر دولت یمن عقب‌نشینی کنند.
این اظهارات مداخله‌جویانه در حالی است که انقلابیون یمن تاکنون شهدای زیادی را تقدیم انقلاب خود کرده‌اند و بارها مقامات جنبش انصارالله تاکید کرده‌اند که تا تحقق خواسته‌های انقلابیون کوتاه نخواهد آمد. پس از امضای موافقتنامه صلح دولت یمن با الحوثی‌ها که‌یک موفقیت بزرگ برای انقلابیون به شمار می‌رود اکنون مراحل اجرایی این موافقتنامه و انتخاب نخست‌وزیر در جریان است.
در همین ارتباط عربستان پس از پیروزی شیعیان یمنی به شدت احساس نگرانی کرده است. واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد که عربستان به دنبال ایجاد منطقه حائل در مرزهای یمن است. این منطقه در عمق 10 کیلومتری داخل خاک عربستان ایجاد می‌شود. مقامات سعودی خرید خانه‌های شهروندان در مناطق مرزی با یمن را آغاز کرده‌اند. کارشناسان دلیل این اقدام را نگرانی عربستان از گسترش نفوذ الحوثی‌ها به داخل خاک این کشور می‌دانند.
سایر رویدادها
* برخی منابع اعلام کردند که علی عبدالله صالح دیکتاتور سابق یمن از ترس حمله انقلابیون قصد دارد به اتیوپی فرار کند.
* ‌گروه الحوثی با در دست گرفتن کنترل وزارتخانه دارایی، پرداخت هر نوع پولی از این وزارتخانه به جز برای حقوق کارکنان دولتی را ممنوع کرد.