kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۱۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷

اعتراض به سیاست‌های ریاضتی در پایتخت‌های ایتالیا، یونان و بلژیک

هزاران نفر در پایتخت‌های ایتالیا، یونان و بلژیک علیه اجرای برنامه‌های ریاضتی به خیابان‌ها ریختند و خواستار توقف برنامه‌های ریاضت اقتصادی شدند.


در ایتالیا تظاهرات گسترده مردم در آستانه نشست بانک مرکزی اروپا با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد. به گزارش واحد مرکزی خبر، پلیس ضدشورش شهر ناپل درجنوب ایتالیا با صدها تن از تظاهرکنندگانی که در آستانه نشست سران بانک مرکزی اروپا  تجمع کرده بودند، برخورد
کرد.
نیروهای امنیتی مانع از تلاش تظاهرکنندگان برای تجمع در برابر کاخ سلطنتی که قرار بود «ماریو دراگی» رئیس بانک مرکزی اروپا در آنجا کنفرانس خبری ترتیب دهد، شدند.
تظاهرکنندگان شعار سر می‌دادند که نبود امنیت شغلی و بیکاری بیداد می‌کند. دست نوشته‌هایی نیز به چشم می‌خورد که به کاهش بودجه‌های عمومی، اخراج نیروهای کار و طرح ریاضت اقتصادی حمله کرده بودند.
پلیس با استفاده از هلی‌کوپتر تلاش کرد تظاهرکنندگان را متفرق کند و نیروهای امنیتی هم با استفاده از گاز اشک‌آور و دستگاه آبپاش از زمین به مقابله با تظاهرکنندگان پرداختند علاوه بر ناپل، در پایتخت ایتالیا نیز تظاهرات ضد ریاضتی برگزار شد.
در یونان نیز هزاران کارگر با برگزاری تظاهرات گسترده در آتن خواستار توقف اجرای برنامه ریاضت اقتصادی و افزایش حقوق‌ها شدند. تظاهرکنندگان آتنی همچنین با سر دادن شعار علیه نخست‌وزیر این کشور خشم خود را از کاهش خدمات بهداشتی اعلام
کردند.
در بروکسل پایتخت بلژیک نیز هزاران دانشجو با برپایی تظاهرات به افزایش شهریه‌ها اعتراض کردند.
اجرای برنامه‌های ریاضتی طی سال‌های گذشته در کشورهای منطقه یورو اعتراضات بسیاری را برانگیخته است.