kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۰۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷

مصوبه‌ای که زود رنگ باخت!(یادداشت خبرنگار)

هنوز مرکب ابلاغیه استاندار خوزستان خشک نشده و مردم طعم یک مصوبه شیرین را نچشیده بودند که حرف و حدیث‌های فراوانی درباره موضوع خودروهای اروند و چند و چون استفاده از این خودروها شنیده شد و مردم نیز بر سر دو راهی بلاتکلیفی مانده‌اند که چگونه است که استاندار تردد این خودروها را آزاد اعلام می‌کند اما وزارت صنعت رفت و آمد آنها را محدود و مشروط می‌سازد.



حدود یک سال پیش دولت تصویب کرد که خودروهای پلاک اروند برای رفاه حال مردم آبادان و خرمشهر که نیاز به تردد به مرکز استان دارند، امکان تردد بدون مرخصی و مجوز تا شهر اهواز را داشته باشند منوط به اینکه شب به محدوده منطقه آزاد اروند بازگردند که با پیگیری‌های استاندار خوزستان قریب به یک ماه پیش این مجوز صادر شد که خودروهای پلاک اروند به صورت آزادانه در همه شهرهای استان تردد کنند. موضوع تا اینجا بسیار خوب و خوش سپری شد؛ تا اینکه مصوبه جدید وزارت صنعت و معدن مسئله را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.
اما استاندار خوزستان قاطعانه اعلام کرد: ممنوعیت تردد خودروهای پلاک اروند در سایر شهرهای استان خوزستان را شایعه‌ای بیش نمی‌دانم و مردم از بابت تردد خودروهایشان در همه شهرهای استان خوزستان نگرانی نداشته باشند. این درحالی است که رئيس راهنمایی و رانندگی خوزستان نیز اعلام کرد تردد خودروهای پلاک اروند در شهرهای استان ممانعتی ندارد.
درحالی که این اظهارنظرها می‌رفت تا کور سوی امیدی در دل مردم ایجاد کند. وزیر صنایع در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: دولت تصویب کرد که خودروهای پلاک اروند به جز مناطق آزاد اروند فقط می‌توانند تا مرکز استان تردد کنند. در استان خوزستان تصمیم گرفته شد که این خودروها در تمام استان تردد آزادانه داشته باشند ولی ما اعلام کردیم که این کار خلاف قانون است و خودروهای اروندی فقط تا شهر اهواز مجاز به تردد آزاد هستند.
به گفته نماینده مردم اهواز در مجلس دولت یازدهم می‌خواست خدمتی به مردم خوزستان بکند که آن را هم این‌گونه به کام مردم تلخ کردند و این مصوبه باعث دلخوری شد.
چگونه است که برخی استان‌ها از تمام ظرفیت‌های منطقه آزادشان نهایت استفاده را می‌برند و کل استان‌شان از این منطقه بهره‌مند می‌شود اما وقتی نام خوزستان به میان می‌آید اوضاع به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. باید این نگاه بسته به خوزستان اصلاح شود.
در شرایطی که زمین و زیرساخت احداث کارخانه خودروسازی در خوزستان مهیا بود اما برخی از آقایانی که در وزارتخانه هستند سهم خوزستان را در این زمینه پایمال کردند.دراین میان مقاومت و پافشاری استاندار خوزستان برنظر خود از یک سو و شبهه و تردیدی که از سوی وزیر صنعت در میان مردم شکل گرفت حکایت از اتفاقی ناخوشایند دارد؛ البته اگر نظر استاندار بر کرسی بنشیند آسیبی متوجه مردم و کسانی که اقدام به خرید خودرو کرده‌اند نخواهد شد؛ در غیر این صورت دو آسیب را به دنبال خواهد داشت؛ اول اینکه افرادی دچار ضرر و زیان می‌شوند و دوم اینکه استاندار یکی از اقدامات رفاهی مردم را آزادسازی تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر استان می‌دانست هم‌اکنون با چالشی جدی مواجه شده و این اتفاق ممکن است به قیمت خداحافظی او با کرسی استانداری تمام شود.
اینکه در آینده چه چیزی رقم خواهد خورد بر ما روشن نیست؛ اما استاندار نیز باید در تمام برنامه‌ها به این نکته توجه داشته باشد که درهر تصمیم اساسی و کلیدی که با منافع مردم گره‌ می‌خورد باید همه ابعاد و زوایای مسئله را درنظر گرفته و در این  موضوع هماهنگی صددرصدی با ارکان تصمیم‌ساز در کشور اعم از دولت و وزرا داشته باشد؛ تا این تصمیمات از ضریب اطمینان لازم و حداقل آسیب و هزینه در اجرا برخوردار باشد.
فاطمه زورمند