kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۷

سردار مؤمنی: طرح 40 درصدی کاهش تصادفات و تلفات به دولت می‌رود

رئيس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خروج خودروهای فرسوده، روز‌‌آمد شدن قوانین و مقررات رانندگی، کنترل هوشمند و یکپارچه 20 تا 30 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور، افزایش منطقی نرخ جرایم رانندگی و رفع نقاط حادثه‌خیز در میان‌مدت را مهم‌ترین سرفصل‌های طرح پلیس برای کاهش 40 درصدی حوادث رانندگی اعلام کرد.

رئيس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خروج خودروهای فرسوده، روز‌‌آمد شدن قوانین و مقررات رانندگی، کنترل هوشمند و یکپارچه 20 تا 30 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور، افزایش منطقی نرخ جرایم رانندگی و رفع نقاط حادثه‌خیز در میان‌مدت را مهم‌ترین سرفصل‌های طرح پلیس برای کاهش 40 درصدی حوادث رانندگی اعلام کرد.
سردار اسکندر مؤمنی دیروز در نشست خبری اظهار داشت: طرح کاهش 40 درصدی سوانح و حوادث رانندگی آماده شده و هفته آینده به دولت می‌رود که در صورت اجرایی شدن آن ظرف کمتر از 4 سال آینده تا پیش از پایان برنامه پنجم سوانح رانندگی 40 درصد دیگر کاهش می‌یابد.
رئیس پلیس راهور ناجا به آمار شماره‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: در 9 ماهه امسال 530 هزار خودروی نوشماره در کشور شماره‌گذاری شده‌اند که این رقم در مقایسه با سال گذشته 19/5 درصد کاهش داشته است. همچنین 228 هزار موتورسیکلت نو نیز شماره‌گذاری شده است که 42 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
وی با اشاره به اینکه یک میلیون و 214 هزار نفر امسال گواهینامه جدید گرفته‌اند، افزود: با توجه به منحنی هرم جمعیتی از سال گذشته روند متقاضیان دریافت گواهینامه نزولی شد که بر این اساس انتظار می‌رود این روند همچنان در سالهای آینده نیز ادامه داشته باشد و بر این اساس صدور گواهینامه‌های جدید برای متقاضیان 14 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
رئيس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه اسقاط خودروهای فرسوده نیز امسال بیش از 70 درصد کاهش داشته است، افزود: در 9 ماهه امسال 34 هزار خودروی فرسوده تنها از رده خارج شده است که با توجه به شرایط آلودگی هوا این میزان بسیار کم است.
وی به آمار کشته‌های تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: براساس آمار پزشکی قانونی در هشت ماهه امسال علیرغم افزایش 11 درصدی سفرها 1050 نفر معادل 7/5 درصد کاهش داشته است که پیش‌بینی می‌کنیم شمار کشته‌های تصادفات رانندگی امسال به زیر 18 هزار نفر برسد.
بیشترین افزایش و کاهش کشته
رئيس پلیس راهور ناجا استان‌های کرمان، خوزستان، گیلان، اصفهان و سیستان و بلوچستان را پنج استانی که بیشترین کاهش تلفات رانندگی را داشتند عنوان کرد و گفت: 23 استان کشور امسال کاهش کشته تصادفات رانندگی داشتند از سوی دیگر 10 استان با افزایش شمار کشته‌ها مواجه بودند که بیشترین افزایش شمار کشته‌ها در استانهای یزد، کردستان، البرز، فارس و هرمزگان بوده است.
تغییر شماره پیامکی دریافت خلافی خودروها
وی در خصوص سامانه www.rahvar120.ir گفت: از ابتدای راه‌اندازی این سامانه تاکنون بیش از 16 میلیون مراجعه به این سایت صورت گرفت و این امر موجب شد تا مراجعه برای خدمات راهنمایی و رانندگی به پلیس+10 کاهش قابل توجهی داشته باشد زیرا راهبرد اصلی این سایت خدمت‌رسانی دقیق، صحیح و مدیریت و کاهش سفر است.
وی با اشاره به تسهیلاتی که در سایت راهور 120 ارائه می‌شود گفت: خودروهایی که بیش از یک میلیون تومان بدهی جریمه دارند به دلیل داشتن شکایت در مراکز پلیس +10 نمی‌توانند خلافی دریافت کنند اما از روی این سایت می‌توانند از میزان و ریز تخلفات خود مطلع شوند.
رئیس پلیس راهور ناجا از تغییر سامانه پیامکی پلیس برای دریافت خلافی خودروها خبر داد و گفت: رانندگان می‌توانند با ارسال VIN خودروی خود به سامانه 1101202020 نسبت به دریافت آخرین وضعیت خلافی خودروی خود و شناسه قبض و شناسه پرداخت برای پرداخت الکترونیکی آن اقدام کنند.
مسئولیت صدور سند مالکیت خودرو
 بر عهده پلیس است
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص الزام ثبت نقل و انتقال خودروها در دفاتر اسناد رسمی گفت: قوانین و مقررات در این خصوص تعیین تکلیف کردند حالا اگر یک بخش خصوصی دنبال سود بیشتر است نباید خلاف قانون عمل کرد.
رئيس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه شکایت‌های متعددی در این خصوص از سوی بخش خصوصی مطرح شد و آخرین آن به دیوان عدالت اداری بود، افزود: خوشبختانه دیوان عدالت اداری نیز شکایت دفاتر ثبت اسناد را وارد ندانست و قانون و آیین‌نامه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی را تعیین کرد.
وی تصریح کرد: بر این اساس مسئولیت صدور سند مالکیت خودرو بر عهده پلیس راهنمایی و رانندگی است و سند پلیس در این خصوص سند رسمی است از سوی دیگر در قانون ثبت نیز آمده است که ثبت اموال منقول اختیاری است.
رئيس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: ما به مردم نمی‌گوییم که پس از دریافت سند مالکیت سبز رنگ به جایی مراجعه کنند چون الزامی در این خصوص وجود ندارد.