kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۷۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به گسترش جرایم سایبری:

دولت امکان فعالیت سالم در فضای مجازی را فراهم کند

رئیس قوه قضائیه گفت: انگلیس با سابقه سیاه استعماری که دارد، از منفورترین کشور‌ها در دنیا است و نباید راجع به مسائل حقوق بشری در دیگر کشور‌ها اظهارنظر کند.


رئیس قوه  قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی، مواضعی را که نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره کشورمان بیان کرد، موهن توصیف کرد و گفت:  مایه تأسف است که نخست وزیر انگلیس از دیدار با رئیس جمهوری کشورمان سوءاستفاده می‌کند و چند ساعت بعد با الفاظ موهن درباره جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گوید و با تکرار سخنان واهی و کذب، ایران را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند.
آیت‌الله آملی لاریجانی با یادآوری کارنامه سیاه انگلیس در تضییع حقوق ملت‌‌ها افزود: انگلیس با آن سابقه استعماری ننگین چنان در سایر کشور‌ها منفور است که بعید به نظر می‌رسد هیچ کشوری در دنیا تا این اندازه مورد نفرت جهانیان باشد؛ چنین دولتی چه حقی دارد درباره رعایت حقوق بشر در کشوری دیگر ادعایی داشته باشد؟
رئیس قوه  قضائیه با ابراز تأسف مجدد از سخنان نخست وزیر انگلیس، این مواضع را نشان‌دهنده صحت توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه این کشور‌ها در هر حال آماده ضربه زدن هستند و در هیچ کاری نباید به آنها اعتماد کرد، دانست وگفت: البته رئیس جمهوری درباره دلیل پذیرفتن این ملاقات توضیح دادند و بیان کردند که هدف ابراز حسن نیت ملت و دولت ایران به جهانیان بود.
دغدغه دلسوزان کشور و نظام درباره نحوه به‌کارگیری فناوری‌های ارتباطی از جمله شبکه‌های اجتماعی موضوع دیگری بود که در سخنان دیروز آیت‌الله آملی لاریجانی مورد توجه قرار گرفت. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امکان استفاده درست از هر ابزاری وجود دارد، افزود: از منظر دینی، نفس استفاده از این ابزارهای ارتباطی اشکالی ندارد؛ همچنین نظام و به تبع آن قوه  قضائیه با به‌کارگیری آنها مخالفتی ندارد اما باید آگاه بود که امکان سوءاستفاده از چنین ابزارهایی وجود دارد. آیت‌الله آملی لاریجانی در تشریح این مخاطرات اظهارداشت: اطلاعات شخصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی در قالب (ارسال و دریافت) به بیرون از کشور می‌رود و برمی‌گردد که در این رفت و برگشت امکان رصد اطلاعات و جاسوسی وجود دارد. این وضع درست مانند گردش اطلاعات در فضای اینترنت است که به تصریح کارشناسان، موتورهای جستجو در آن، به عنوان ابزارهای جاسوسی مورد استفاده غرب به ویژه دولت آمریکا قرار می‌گیرد.
رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه انتظار قوه  قضائیه از دستگاه‌های اجرایی مرتبط، آن است که جلوی سوءاستفاده از اطلاعات مردم و نقض حریم شخصی آنان گرفته شود، خاطرنشان کرد: دستگاه قضا به لحاظ وظیفه ذاتی خود باید با جرایم برخورد کند و جرم سایبری نیز یک نوع از جرایم است و فرقی نمی‌کند که وقوع جرم مانند توهین آشکار یا استهزاء در فضای واقعی (زمانی – مکانی) یا در فضای مجازی صورت بگیرد؛ در هر صورت قوه قضائیه موظف به برخورد است.
آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه قوه  قضائیه هیچ علاقه‌ای به مسدود‌سازی شبکه‌های اجتماعی ندارد، گفت: توصیه مشفقانه دستگاه قضا این است که دستگاه‌های اجرایی مرتبط به پالایش این فضا کمک کنند تا همه کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های ارتباطی به طور صحیح استفاده کنند، امکان فعالیت در فضای سالم را داشته باشند.
رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: همان طور که دغدغه دسترسی به اینترنت برای اهالی یک روستا که ممکن است حتی با کمبود آب آشامیدنی روبرو باشند، وجود دارد، باید دغدغه دسترسی به فضای سالم و پاک مجازی نیز وجود داشته باشد. سخن قوه  قضائیه این است که حتی اگر نمی‌توان به طور کامل این شبکه‌‌ها را پالایش کرد، حداقل عوارض ناصحیح آن تقلیل پیدا کند، نه اینکه این فضا به حال خود ر‌ها شود.
آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار امیدواری کرد: مواضع منطقی و عزتمندانه رئیس جمهوری در همه پیکره دولت پیگیری و متجلی شود.
آیت‌الله آملی لاریجانی سپس نکته‌ای را به دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای گوشزد کرد و خطاب به آنان تذکر داد: نباید در گفت‌وگو‌ها به طرف مقابل آدرس غلط داده شود و قرار نیست که مذاکرات هسته‌ای با تحریم‌‌ها و موضوعات سیاسی داخلی پیوند بخورد.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: درست است که تحریم‌‌ها به کشور فشار وارد می‌کند و کسی منکر آن نیست؛ اما این فشار‌ها نمی‌تواند صلابت و عزت مردم ایران را خدشه‌دار کند.