kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۶
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۶

صالحی: سانتریفیوژهای پیشرفته از موارد اختلافی ایران و 5+1 است

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد: یکی از موارد اختلافی بین ایران و 5+1 که طرف مقابل مطرح می‌کند سانتریفیوژهای پیشرفته ایران بوده که حق مسلم کشورمان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد: یکی از موارد اختلافی بین ایران و 5+1 که طرف مقابل مطرح می‌کند سانتریفیوژهای پیشرفته ایران بوده که حق مسلم کشورمان است.
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در برنامه تلویزیونی شبکه جام جم درباره موارد اختلافی بین ایران و 5+1 برای اجرای توافق ژنو و مذاکرات صورت گرفته اخیر در ژنو، گفت: یکی دو مورد بود که کارشناسان برای حل آنها به ژنو رفته بودند، یکی از این موارد اختلافی که طرف مقابل مطرح می‌کرد سانتریفیوژهای پیشرفته بود که حق جمهوری اسلامی ایران است.
وی با اشاره به اینکه بهترین بخش تفاهم‌نامه مربوط به تحقیق و توسعه است و هیچ محدودیتی در این بخش در تفاهم‌نامه ذکر نشده است، افزود: هنوز این تفاهم‌نامه جنبه اجرایی نگرفته و شاید دهه سوم ژانویه اجرایی شود بنابراین بحثی که آنها راجع به سانتریفیوژها مطرح می‌کنند ناوارد است.
صالحی ابراز داشت: بنده بارها گفته‌ام برای نقد این تفاهم‌نامه باید بگوییم که تفاهم‌نامه آرمانی چه می‌توانست باشد، تفاهم‌نامه آرمانی آن بود که فتوای مقام معظم رهبری معیار قرار بگیرد و آنها قبول کنند که ما هیچ برنامه غیر صلح‌آمیز هسته‌ای نداریم اما طرف مقابل این کار را انجام نمی‌دهد چرا که به دنبال بهانه هستند.
وی گفت: می‌توانیم این اطمینان را به مردم بدهیم که نگرانی‌هایی که احساس می‌شود که در پی توافقنامه ژنو فعالیت‌های هسته‌ای کشور با کندی روبرو خواهد شد، بی‌مورد است و تعلیق هیچ آسیبی به کار ما نمی‌رساند.
صالحی با اشاره به اینکه از حق غنی‌سازی 20 درصد نمی‌گذریم، تصریح کرد: ما اکنون برای 4 یا 5 سال آینده تولید سوخت داشته‌ایم و نیازی به غنی‌سازی 20 درصد نداریم، اگر تعلیق انجام دهیم در جهت منافع ملی است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مسائلی درباره رآکتور آب سنگین اراک مطرح می‌شود که بر اساس توافقنامه باید برخی تجهیزات اصلی را در 6 ماه نصب نکنیم، در اراک آنقدر فعالیت‌ها گسترده است که اگر تعدادی از تجهیزات نصب نشود مهم نیست.
وی تاکید کرد: تحقیقات بدون قید و شرط انجام می‌شود، ما همه کارها را جلو می‌بریم، بنده اکنون همه هم و غم خود را روی مسائل کیفیت گذاشته‌ام، تا امروز روی کمیت شتاب داشتیم اما الان از آستانه‌ها عبور کرده‌ایم و کیفیت غالب می‌شود به خصوص در مورد به‌کارگیری فناوری هسته‌ای که ما قول ساخت یک بیمارستان هسته‌ای را می‌دهیم که در آن هر آنچه برای استفاده از مواد پرتوزا نیاز است وجود داشته باشد.
صالحی با اشاره به اینکه در حال حاضر صفحات سوخت، میله‌ها، غنی‌سازی و... را به صورت خودکفا انجام می‌دهیم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که می‌تواند بگوید دارای فناوری هسته‌ای است البته ادعا نداریم که تنه به تنه کشورهای پیشرفته مانند فرانسه هستیم. ما به شدت جلو می‌رویم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه پیشرفته‌ترین نوع جراحی در دنیا  اکنون با تجهیزات اشعه حاصل می‌شود، افزود: ما این تجهیزات را در اختیار نداریم. عزم را جزم کرده‌ایم که برای ورود به ساخت تجهیزات این‌گونه که شتاب‌دهنده‌های کوچک هستند، وارد شویم. این شتاب‌دهنده‌ها 3-2 متر مکعب فضا را اشغال می‌کنند و هر بیمارستانی که از این امکانات استفاده می‌کند باید شتاب‌دهنده‌ها را در اختیار داشته باشد.
صالحی گفت: رادیودارویی که رآکتور تهران تولید می‌کند را می‌توان انتقال داد اما عمر برخی رادیوداروها خیلی کوتاه است و امکان انتقال آن وجود ندارد و به همین دلیل باید از شتاب‌دهنده‌ها در محل استفاده شود. اکنون تمام اقدامات برای تولید انجام شده، اگر تامین بودجه از طرف دولت صورت گیرد یکی از بزرگترین شتاب‌دهنده‌های خاورمیانه را خواهیم ساخت.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در صورت تامین بودجه ساخت این شتاب‌دهنده 5 سال زمان می‌برد. ما اکنون وارد عرصه شتاب‌دهنده‌‌ها شدیم البته دانشمندان ما اخیرا رودوترون نیز ساخته‌اند و اکنون گروهی برای ساخت سیگنوترون‌ها تشکیل می‌دهیم.
صالحی تصریح کرد: اخیرا تفاهمنامه‌ای با وزارت بهداشت به امضا رسانده‌ایم که لیزرهای مورد نیاز کشور را تولید می‌‌کنیم و همچنین لیزرهای وارد شده از خارج را صیانت می‌کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره غنی‌سازی 60 درصد که طرح آن از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده، بیان کرد: اصل و فرآیند غنی‌سازی مهم است. زمانی که ما یک دستگاه سانتریفیوژ بسازیم درصد غنی‌سازی چیز پیچیده‌ای نیست و می‌‌توانیم آن درصد را به هر حدی که می‌خواهیم، برسانیم. مرحله اصلی اصل دستگاه سانتریفیوژ است که جمهوری اسلامی توانسته این دستگاه را بسازد.
وی در ادامه گفت: ما در حال حاضر به غنی‌سازی 60 درصد نیازی نداریم اما اگر روزی بخواهیم برای محرکه کشتی‌ها و زیردریایی‌ها استفاده کنیم بهتر است رآکتورهای هسته‌ای داشته باشیم چرا که دیزلی‌ها مشکلاتی دارند و نیروگاه هسته‌ای حجم کمتر و بهره‌وری بیشتری دارند.
صالحی افزود: ما هنوز پروژه‌ای که بخواهیم طراحی رآکتور کوچک که برای قوای کشتی باشد را در دست نداریم. اگر بخواهیم ورود پیدا کنیم باید درصد غنی‌سازی را بالا ببریم چون هرچه درصد بالا برود قلب رآکتور کوچک می‌شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال غنی‌سازی 60 درصد طرحی است که نمایندگان مجلس آن را مطرح کردند. آنها حتما مصالح و منافع ملی را از منظر خودشان تشخیص می‌دهند و اگر این طرح تبدیل به قانون شود چاره‌ای جز تمکین نداریم.