kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۳
فرمانده نیروی انتظامی در همایش ملی پیشگیری از جرم:

ایمن‌سازی شبکه‌های اجتماعی با محدودسازی متفاوت است

فرمانده نیروی انتظامی به بحث شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: مردم و جوانان احساس می‌کنند که دولت می‌خواهد در این زمینه محدودیت‌هایی اعمال کند، در حالی که ایمن‌سازی با محدودسازی متفاوت است، اگر چه ممکن است همپوشانی هم وجود داشته باشد.


سردار اسماعیل احمدی مقدم که در همایش ملی پیشگیری از وقوع جرم سخن می‌گفت، ادامه داد: محدودسازی نیز با محروم‌سازی متفاوت است و اگر کاری می‌کنیم برای ‌آن است که مجرمان را از دستبرد به این فضا‌ها دور کنیم.
 اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی در ادامه همایش ملی پیشگیری از جرم به واژه مدرنیسم پرداخت و گفت: مدرنیسم امروز واژه‌ای مترادف با روش زندگی غربی است، یعنی تلاش برای تحول زندگی جوامع بشری به سمت یکسان‌سازی با فرهنگ غربی در دستور کار است.
فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: غربی‌‌ها تلاش می‌کنند با هجوم رسانه‌ای افکار را مغموم کنند که هر کشوری تنها با تبعیت از فرهنگ غرب به خود احساس فخر کند و در چنین فضایی از پوشیدن لباس تا چیدمان مبلمان و روش آموزش تربیت و حتی لذت‌جویی نیز پیش رفته‌اند تا تابع قواعد و هنجارهای غربی باشد که خود همین امر موجب نشر و انتشار جرایم است.
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: امروز نگاه فمینیستی موجب شده که کانون‌های حمایت از زنان به وجود آید و این کانون‌ها در ادامه ازدواج‌گریزی را به دنبال داشته باشند در حالی که زادوولد وجود دارد و نتیجه آن همزیستی فرزندان تک والدین با مادر است که باعث ناهنجاری‌های اخلاقی و نسلی شده است.
وی تصریح کرد: یکی از عواقب رفتارهای غیراخلاقی و جنسی ممانعت از ازدواج و کاهش زادوولد، جلوگیری از فرزندآوری و اشتغال به لهو و لعب و اعتیاد است که در نتیجه به رشد کشور آسیب می‌زند.
 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور در همایش ملی پیشگیری از جرم با اشاره به اینکه برای به وجود نیامدن انگیزه ارتکاب جرم چه کاری باید انجام داد، گفت:‌ اگر بخواهیم انگیزه جرم به وجود نیاید باید سراغ رشته‌های تربیتی برویم و باید ببینیم که تربیت از کجا شروع می‌شود. از زمان همسر گرفتن بحث‌های تربیتی آغاز می‌شود. وی افزود: اینجا نقش دستگاه‌های تربیتی و الگوساز نقش مهم و تاثیرگذاری است هر قدر نقش این دستگاه‌‌ها برجسته‌تر شود ما شاهد کاهش جرم هستیم.
دادستان کل کشور اظهار داشت: امروزه کارآمدترین نظام، نظام خودکنترلی است یعنی چه مسئولین بازدارنده در جامعه حضور داشته باشند یا حضور نداشته باشند تمام آحاد جامعه خود را موظف به خودکنترلی می‌دانند.
وی با بیان اینکه بحث پیشگیری و مصون نگه داشتن جامعه از آسیب در علم پزشکی هم وارد شده است گفت: هیچ دستگاهی را در کشور نمی‌شناسیم مگر اینکه وظیفه پیشگیرانه دارند. دستگاه‌های الگوساز و فرهنگ‌ساز ما و همچنین دستگاه قانونگذار ما باید در تبیین قوانین و برنامه‌‌ها نگاه پیشگیرانه از جرم داشته باشند. وی تصریح کرد: این میزان جرم در جامعه زیبنده نظام اسلامی نیست.
 دادستان کل کشور در ادامه همایش ملی پیشگیری از جرم گفت: نظام دینی مبتنی بر آن است که نگذاریم انگیزه جرم به وجود بیاید اما اگر انگیزه مجرمانه به وجود آمد باید کاری شود که ابزار‌ها برای انجام جرم از بین برود.
وی افزود: در نظام اسلامی اصل بر اعتماد و کنترل است. هر دوی اینها باید در کنار هم باشند و هیچکدام ناقض همدیگر نیستند. همواره باید نظارت ضامن اجرای قانون باشد.
دادستان کل کشور اظهار داشت:‌ تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در نظام پولی و بانکی، اجتماعی و فرهنگی هم می‌توان پیشگیرانه باشد و هم می‌تواند آسیب‌زننده باشد.
وی ادامه داد:‌ باید زمینه‌‌ها برای سوء استفاده از قانون شناسایی شود و از بین برود همچنین باید سازوکارهایی را که بتوانند از جرم پیشگیری کند را ایجاد کنیم.
رئیسی بیان داشت:‌ اگر به هر دلیلی در جامعه جرمی به وجود آمد باید بخش‌های دانشگاهی و آکادمیک بررسی کنند و علل وقوع آن را پیدا کنند ولی نکته مهم این است که قبل از آن باید برخوردی دقیق و درست با این جرم صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه تولید مواد مخدر در افغانستان زیر نظر ناتو است گفت: در برخورد با مواد مخدر فقط نیروهای انتظامی نباید دیده شوند و باید سازمان‌های دیگر هم در این زمینه تلاش کنند به عنوان مثال وزارت امور خارجه باید حوزه‌ای در زمینه با مواد مخدر تشکیل دهد و صدای جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان برساند و در این زمینه کارهای دیپلماتیک انجام دهد. همچنین صدا و سیما هم باید به این مقوله بپردازد باید مسئله مواد مخدر دغدغه تمام اجتماع و کشور شود.
رئیسی در خاتمه گفت: پایبندی به دین، خانواده و نظام توسط مردم از فرصت‌های ما به شمار می‌روند که می‌توانیم از آن برای مقابله با تهدید‌ها استفاده  کنیم.