kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲

انتقاد معاون کمیته امداد از ضعف بیمه سالمندی


معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره)
با انتقاد از  بیمه ناقص سالمندی، گفت: بیمه‌ها تعرفه‌های پرستاری در منزل را قبول نمی‌کنند.
محمد ذوالفقاری در نخستین جلسه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و 500 هزار سالمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند، اظهار داشت: در واقع می‌توان گفت، 25 درصد سالمندان کشور تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.
به گزارش ایسنا، وی افزود: 58 درصد از سالمندان کشور به صورت انفرادی زندگی می‌کنند که این موضوع مشکلاتی را برای خدمت‌رسانی برای ما ایجاد کرده است.
معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه از مجموع آمار سالمندان تحت پوشش کمیته امداد 60 درصد زن و 40 درصد مرد هستند، اظهار کرد: 63 درصد جمعیت سالمندی تحت پوشش روستایی و 37 درصد شهری هستند. در تهران نیز دو درصد جمعیت کل افراد تحت پوشش را سالمندان تشکیل می‌دهند.
ذوالفقاری با تاکید بر اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) 41 هزار سالمند دارد که نیاز به آسایشگاه دارند، گفت: تنها توانسته‌ایم 2000 سالمند را در آسایشگاه‌ها اسکان دهیم و برای مابقی افراد هزینه‌هایی را به اعضای خانواده و اطرافیانش می‌پردازیم تا از آنها در منزل حمایت کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه سالمندان ما مهارت سالمندی را پیدا نکرده و آمادگی ورود به این دوره را ندارند. اولین مشکل در این رابطه نیز ناقص بودن بسته معیشتی سالمندان بوده است. کمیته امداد ماهانه 100 هزار تومان یارانه در حوزه معیشت به سالمندان خود می‌پردازد که زندگی با این مبلغ سخت است.
معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه مشکل دیگر مربوط به محیط زندگی نامناسب سالمندان است، گفت: به عنوان مثال سرویس‌های بهداشتی در منازل برای سالمندان مناسب‌سازی نشده است. یکی دیگر از مشکلات این حوزه بیمه ناقص سالمندی است. در بیمه، دوره سالمندی را لحاظ نکردیم در حالی که این گروه از جمعیت نیازمند پرستاری و مراقبت در منزل هستند اما بیمه‌ها تعرفه‌های پرستاری در منزل را قبول نمی‌کنند.
وی افزود: همچنین با کمبود کادر مناسب در حوزه مددکاری روبه‌رو هستیم، جمعیت مددکاری متناسب با آمار سالمندان، دوره‌های تخصصی طی نکرده‌اند و شاید اصلا این دوره‌ها وجود نداشته باشد.