kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۰۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲
در صورت حمله ائتلاف به مواضع دمشق

مسکو ارتش سوریه را به تسلیحات پیشرفته و مدرن مجهز می‌کند

یک مقام روس خبر داد که مسکو در صورت هدف قرار داده شدن ارتش سوریه توسط ائتلاف تحت رهبری آمریکا، هواپیماهای مدرن و سامانه‌های ضد هوایی در اختیار ارتش سوریه قرار می‌دهد.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری المیادین، یک مقام روس که خواست نامش فاش نشود با اعلام مطلب فوق افزود، روسیه در عملیات نظامی در سوریه دخالت نخواهد کرد اما حضور نظامی خود در مدیترانه را تقویت می‌کند.
وی تأکید کرد، در صورتی که مواضع دولت و ارتش سوریه هدف قرار گیرد مسکو به دمشق هواپیماها و هلی‌کوپترهای پیشرفته و جدید خواهد داد و ارتش این کشور را با سامانه‌های ضد موشکی از جمله اس300 مسلح می‌کند.
این منبع روسی گفت: مسکو به ترکیه توصیه کرده که در سوریه اقدام نظامی انجام ندهد.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز طی اظهاراتی در شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کرد که آمریکا جهت تضمین منافع خود به مداخله نظامی در سوریه متوسل شده است.
وی حملات هوایی تحت رهبری آمریکا را در سوریه مورد انتقاد قرار داد و گفت: نبرد با گروه‌های تروریستی باید با همکاری دمشق انجام شود. لاوروف افزود: ائتلاف علیه داعش برخلاف قوانین جامعه بین‌المللی است.
وزیر خارجه روسیه این را هم اضافه کرد که هر نوع اقدام نظامی در سوریه بدون موافقت دمشق تجاوز محسوب می‌شود. سرگئی لاوروف در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با ولیدالمعلم همتای سوری خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر خارجه سوریه در این دیدار تأکید کرد در صورتی که حملات آمریکا علیه داعش باشد این اقدامی خوب به شمار می‌آید اما درباره نیت‌های واقعی آمریکایی‌ها تردید داریم.
ولیدالمعلم گفت: باعث تأسف است که ائتلاف آمریکایی علیه داعش تحت چهارچوب سازمان ملل تشکیل نشده است و این به معنای آن است که این ائتلاف فاقد مشروعیت بین‌المللی است. این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که ارتش این کشور و نیروهای ائتلاف دست به حملات جدیدی علیه مواضع داعش در عراق و سوریه زدند.
شبکه خبری الجزیره در این باره گزارش داد که جنگنده‌های ائتلاف شنبه‌شب دو مقر داعش در شهر «تل‌ابیض» در مرزهای سوریه و ترکیه را هدف قرار دادند.
طبق این گزارش جنگنده‌های ائتلاف به مناطقی از استان حمص و منطقه صحرایی الحماد نیز حمله کردند.
در حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی به خاک سوریه که به بهانه مبارزه با گروه داعش صورت می‌گیرد در شمال شرق سوریه 12 غیر نظامی کشته شدند.
شکست ائتلاف آمریکایی
روزنامه الوطن سوریه اما در تحلیلی درباره اقدامات ائتلاف بین‌المللی علیه گروهک داعش نوشت، پیشروی داعش به سوی عین‌العرب نشان می‌دهد که ائتلاف آمریکایی در مقابله با داعش جدیت ندارد و موفق نیست.
شماری از روزنامه‌های آلمان نیز ضمن انتقاد از حملات هوایی آمریکا در عراق و سوریه این اقدامات را زمینه‌ساز آوارگی بیشتر مردم سوریه و با هدف سرنگونی دولت این کشور ارزیابی کردند.
این روزنامه‌ها تأکید کردند آنچه که سه سال است تروریست‌ها در سوریه برای تغییر نظام سوریه انجام می‌دهند ائتلاف بین‌المللی در دستور کار خود قرار داده است.
تسلط بر دو شهر مهم
از سوی دیگر خبر می‌رسد ارتش سوریه با کمک کمیته‌های دفاع مردمی کنترل کامل شهرهای «عدرالبلد» و «عدرالجدیده» را به دست گرفت و امنیت و آرامش را به این دو شهر باز گرداند.
فرماندهی کل ارتش سوریه در بیانیه خود افزود، ارتش تعداد زیادی تونل را تخریب و تعداد زیادی تروریست مزدور را که مرتکب آدم‌ربایی، قتل و ارعاب مردم بی‌گناه می‌شدند به هلاکت رساند.
نیروهای ارتش همچنین توانستند در ادامه پیشروی‌های خود منطقه الدخانیه را در اطراف دمشق تحت کنترل خود درآورند.
منابع آگاه در سوریه می‌گویند گروه داعش مراکز تجمع افراد مسلح خود در استان الرقه، دیرالزور و بوکمال را تخلیه و اعضای خود را در میان اهالی و غیر نظامیان مستقر کرده است.
دیدار با تروریست‌ها
تعدادی از اعضای کنگره آمریکا در شهر «غازی عنتاب» ترکیه با تعدادی از سران مخالف سوری دیدار کردند.
سران مخالف سوری در این دیدار ضمن درخواست حمایت مالی و تسلیحاتی خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز سوریه شدند. «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز با «هادی البحره» رئیس ائتلاف مخالفان سوری و شمار دیگری از اعضای این ائتلاف در کاخ سفید در واشنگتن دیدار کرد.
در این دیدار آمریکا بار دیگر حمایت مالی و تسلیحاتی خود از مخالفان سوری را اعلام کرد.
بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در نیویورک با گروه موسوم به ائتلاف مخالفان خارج‌نشین سوریه دیدار کرد.