kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۰۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

تظاهرات گسترده مردم ایتالیا برای محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی

هزاران نفر از فعالان حقوق بشری و طرفداران فلسطینی‌ها در «رم»، پایتخت ایتالیا تظاهرات کردند و جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به ساکنان مظلوم و بی‌دفاع غزه به ویژه در جنگ اخیر را محکوم کردند.
تظاهرکنندگان در حالی که شعارهایی علیه رژیم کودک‌کش صهیونیستی سر می‌دادند از مجامع حقوق بشری خواستند سران رژیم اشغالگر را به دلیل جنایات بی‌شمار در غزه محاکمه کنند.
مردم ایتالیا پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهایی را با خود حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود جنایات علیه فلسطینی‌ها را متوقف کنید، کشتار کودکان را پایان دهید، اسرائيل باید محاکمه شود. در جریان جنگ 50 روزه غزه ارتش ددمنش رژیم صهیونیستی دست کم 2000 نفر را قتل‌عام و هزاران نفر را مجروح کرد.رژیم صهیونیستی در حملات وحشیانه خود به نوار غزه ده‌ها مدرسه، مسجد و بیمارستان را نیز ویران کرد و از حمله به ساختمان‌های سازمان ملل متحد که پناهگاه فلسطینی‌ها شده بود نیز دریغ نکرد و عده زیادی را به خاک و خون کشید.
واکنش‌ها به توافق فتح و حماس
جنبش‌های فتح و حماس اما اعلام کردند توافق آشتی ملی در قاهره پیروزی دیگری برای ملت فلسطین بود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «اسماعیل هنیه»، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس درباره توافق آشتی ملی اخیر میان فتح و حماس اظهار داشت، توافق میان فتح و حماس توافق بر اصول و ارزش‌های فلسطین بود.
وی افزود، این توافق در مورد توقف محاصره غزه، بازسازی این منطقه، آغاز به کار دولت وحدت ملی و در دست گرفتن اداره امور در کرانه باختری و نوار غزه بود.
جنبش فتح نیز با استقبال از این آشتی ملی مدعی شد که این مذاکرات عامل مهمی در دستیابی گروه‌های فلسطینی داخلی به یک راهبرد واحد برای مذاکرات ماه آینده با رژیم صهیونیستی است!
رؤسای هیئت‌های نمایندگی فتح و حماس در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه موافقت کردند که اختلافات را کنار بگذارند و برای برقراری مجدد یک دولت وحدت ملی در نوار غزه تلاش کنند.منابع خبری اعلام کردند که جنبش‌های فتح و حماس در مورد بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه نیز توافق کردند.
فتح و حماس همچنین موافقت کردند کمیته‌ای متشکل از همه گروه‌های سیاسی فلسطینی برای همکاری با دولت در روند بازسازی، حل همه مشکلات و وحدت همه سازمان‌های امنیتی و مدنی تشکیل دهند.
خالد البطش یکی از سران جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز توافقنامه دو جنبش فتح و حماس برای اداره نوار غزه با حضور دولت وحدت ملی را پیروزی برای ملت فلسطین دانست و ابراز امیدواری کرد که این توافق نتایج مهمی به همراه داشته باشد.
اتحادیه عرب نیز از توافق جنبش‌های فتح و حماس در نشست قاهره استقبال کرد.«محمد صبیح» معاون دبیرکل اتحادیه عرب در این باره گفت: آشتی ملی سنگ بنای حل قضیه فلسطین و پایان دادن به اشغالگری است و ما خواهان آن هستیم که دولت وفاق ملی بتواند وظایف خود را در نوار غزه انجام دهد.
وی افزود: امیدواریم همه موانع بر سر راه اجرای ماموریت‌های این دولت به خصوص در زمینه بازسازی نوار غزه و اتحاد موسسات مدنی برداشته شود.
«صبیح» همچنین بر ضرورت رفع کامل و دائمی محاصره نوار غزه تاکید کرد و افزود که این محاصره ظالمانه و خارج از چارچوب قانونی است.
دو جنبش فتح و حماس در شرایطی به توافق رسیدند که برخی از تحلیلگران آن را یک پیروزی و زمینه‌ای برای رفع محاصره دائم غزه می‌دانند و معتقدند این دو گروه فلسطینی می‌توانند با وحدت و همراهی گام‌های موثرتری برای تحقق خواسته‌های فلسطینیان بردارند. از سوی دیگر برخی از کارشناسان منطقه معتقدند که این توافق یک راهبرد تاکتیکی است و مدت طولانی دوام نخواهد آورد.
این کارشناسان به چندین دوره توافق آشتی ملی میان فتح و حماس اشاره می‌کنند که مدت طولانی دوام نیاورد و با کارشکنی‌های تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس به بن‌بست رسید.