kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۵

عراقچی: اجرای گام اول توافقنامه ژنو منوط به حل موارد اختلافی است

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان پس از بازگشت از ژنو درباره نتیجه مذاکرات دو روزه خود با معاون اشتون تاکید کرد که اجرای گام اول توافق ژنو منوط به حل موارد اختلافی است.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان پس از بازگشت از ژنو درباره نتیجه مذاکرات دو روزه خود با معاون اشتون تاکید کرد که اجرای گام اول توافق ژنو منوط به حل موارد اختلافی است.
«سیدعباس عراقچی» در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: در مذاکرات دو روز گذشته که در ژنو انجام شد هنوز به توافقی نرسیده‌ایم، اما برای موارد مورد اختلاف راه هایی را در نظر گرفته‌ایم. این راه‌ها باید در پایتخت‌ها بررسی شود تا تصمیم نهایی درباره آن بگیریم.
این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: اگر راه‌حل‌ها مورد توافق پایتخت‌ها قرار گرفت در تماسی که با خانم اشمید خواهم داشت این موضوع اعلام خواهد شد. پس از آن تاریخ آغاز گام اول توافقنامه ژنو که پیشنهادهایی نیز برای زمان آن از سوی دو طرف اعلام شده نهایی و پس از آن گام اول اجرا می‌شود.
وی اضافه کرد: اگر این تاریخ و راه‌حل‌ها مورد تایید پایتخت‌ها قرار نگرفت در تماس‌های تلفنی که داریم نحوه ادامه کار را بررسی می‌کنیم و ممکن است برای ادامه کار نیاز به مذاکرات حضوری دیگری در ژنو باشد و تماس‌ها بین ما و تشکیلات خانم اشتون ادامه یابد.
عراقچی درباره تاریخ اجرای توافقنامه و گمانه‌زنی‌ها در خصوص اجرای آن در تاریخ 20 ژانویه، گفت:‌ در مذاکرات دو روز گذشته درباره تاریخ اجرای این توافقنامه رایزنی کردیم که تاریخ مشخصی مورد توافق دو طرف قرار گرفت.
وی از اعلام این تاریخ مشخص خودداری کرد و افزود: اعلام این تاریخ منوط به این است که درباره راه‌حل‌ها بین دو طرف توافقی صورت گیرد و موارد باقی مانده نهایی شود در آن صورت تاریخ اجرای گام اول توافقنامه را اعلام خواهیم کرد.
عراقچی در عین حال گفت: امیدوارم ظرف یکی دو روز آینده رایزنی‌ها به نتیجه برسد و پس از آن این موارد را اعلام می‌کنیم.
معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره لغو تحریم‌هایی که در توافقنامه ژنو مورد تایید قرار گرفته است، گفت: تحریم‌هایی که براساس توافقنامه ژنو لغو می‌شود، طبق ساز و کاری که درباره آن توافق شد تعلیق خواهد شد. درباره یکی از موارد، اختلاف نظری وجود داشت که در مذاکرات دو روز گذشته در ژنو راه‌حلی برای آن پیدا شد. اگر توافقی حاصل شود این تحریم‌ها نیز براساس توافقنامه لغو می‌شود.
وی همچنین درباره مذاکراتش با وندی‌شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در ژنو نیز گفت: خانم شرمن در مسیر سفر به مسکو بود برای دیدار با خانم اشمید توقفی در ژنو داشت تا دیدگاه‌ها و رایزنی‌ها درباره مذاکرات را به خانم اشمید منتقل کند. پیشنهاد انجام دیداری سه‌جانبه مطرح شد که ما این دیدار را انجام دادیم و طبق معمول نیز در حاشیه این نشست سه‌جانبه دیداری دو جانبه با خانم شرمن داشتم.
واکنش آمریکا
در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات فنی ایران و معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفته است، ولی گزارشات درباره اینکه یک توافق نهایی حاصل شده است درست نیست.
«جن پساکی»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: برخی مسائل باقیمانده وجود دارد، ولی در مرحله کنونی گزارشات درباره اینکه همه چیز نهایی شده است، درست نیست.
مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، رئيس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه در پایان مذاکرات سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران با هلگا اشمید، معاون اشتون گفت  که پیشرفت‌های «بسیار خوبی» در زمینه همه مسائل باقیمانده حاصل شد، اما نتایج مذاکرات باید توسط مقامات عالی‌رتبه‌تر تایید و بررسی شود.
به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، مان افزود: اشمید و عراقچی به پیشرفت خوبی در زمینه همه مسائل مربوطه دست یافتند. این اکنون در سطح سیاسی پایتخت‌های دولت‌های کلیدی تحت بررسی و تایید قرار دارد.
ماری‌هارف، یکی دیگر از سخنگوهای وزارت امور خارجه آمریکا نیز با تکرار اظهارات اتحادیه اروپا گفت: در حال حاضر پایتخت‌ها در حال بررسی آنچه درژنو به دست آمد هستند و ما امیدواریم که توافق‌نامه را به زودی اجرایی کنیم.
واکنش رسانه‌های خارجی
به گفت‌وگوی عراقچی و اشمید
رسانه‌های خارجی با انعکاس مذاکرات اخیر نمایندگان ایران و 5+1 نتایج این دور از گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی ‌کردند.
شبکه تلویزیونی یورونیوز گزارش داد: جزئيات فنی توافق ژنو نهایی شد.
این شبکه افزود، مذاکره‌کنندگان پرونده هسته‌ای ایران اعلام کردند جزئیات فنی توافق ژنو را به نتیجه رساندند. قدرت‌های بزرگ اکنون باید متن توافق را قبل از آغاز دومین مرحله از گفت‌وگوها که برای فوریه پیش‌بینی شده تایید کنند.
شبکه تلویزیونی فرانس 24 نیز گزارش داد: پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا در ژنو حاصل شد اما هنوز توافقی بدست نیامده است.
این شبکه گزارش داد پیشرفت‌های قابل توجهی در گفت‌وگوهای فنی دو روز اخیر ایران و اتحادیه اروپا در ژنو حاصل شد. تهران اعلام کرده است همه اختلافات حل شده است.
شبکه العربیه هم گزارش داد مذاکرات سیاسی میان ایران و گروه 5+1 برای اجرای توافقنامه اتمی ژنو با توافق بر سر مسائل مورد اختلاف پایان یافت و متن توافق‌ها برای تصمیم‌گیری نهایی دولت‌ها، به پایتخت‌ها ارسال شد.
روزنامه ایندیپندنت هم نوشت: آمریکا می‌گوید مذاکرات هسته‌ای هنوز به پایان نرسیده‌است.
این روزنامه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود در مقاله‌ای به قلم «کاشمیرا گاندر» نوشت: سیاستمداران ایرانی و اروپایی در مذاکرات روز جمعه در ژنو برای رفع اختلافات بر سر چگونگی اجرای توافق هسته‌ای به پیشرفت‌هایی دست یافتند. با این حال، آمریکا گفت این مذاکرات به اتمام نرسیده است.