kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲
در گفت‌وگو با رسانه‌های خبری

روحانی: هرگونه توافقی با 1+5 باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد

رئیس جمهور درگفت‌وگو با سی‌ان‌ان تاکید کرد: ما هم مانند آمریکایی‌ها باید نتیجه مذاکرات را در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم.


حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس سازمان ملل به نیویورک در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی گفت: مقطع امسال اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با درد و رنج بزرگی در منطقه خاورمیانه و مواجهه مردم بی‌گناه این منطقه با تروریست‌های وحشی مقارن شده است. یک صدا و ندایی که امسال در سازمان ملل مشابه یکدیگر به گوش می‌رسید خطر خشونت و افراطی‌گری و تروریست در منطقه و جهان بود.
باید منابع مالی تروریسم خشکانده شود
روحانی افزود: باید منابع مالی تروریسم قطع شود ، کشورهایی که تاکنون به گروه‌های تروریستی کمک کرده‌اند یا بخش‌های خصوصی در آن کشورها به تروریست‌ها کمک کرده‌اند با اجازه دولت و با اطلاع دولت‌های خودشان، باید احساس مسئولیت کنند و کمک‌های مالی را به گروه‌های تروریستی قطع کنند.
وی اظهار داشت : همه کسانی که تروریست‌ها را تسلیح کرده‌اند باید از این کار دست بردارند، ما باید منابع ایدئولوژیکی، انسانی، مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها را قطع کنیم، با بمباران چند نقطه تروریسم از بین نخواهد رفت.
به هیچ عنوان تحریم مسیر صحیح
و درستی نبوده است
رئیس جمهور در ادامه و با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران ادامه داد: در موضوع هسته‌ای و مذاکرات ایران و گروه 1+5 از سال گذشته تاکنون پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم .
وی افزود: پس از پایان آن توافق، باز هم توافق کردیم که زمان را تمدید کنیم اما فکر می‌کنم بعد از 12 سال فراز و نشیب باید نسبت به آینده و مسئله هسته‌ای، شجاعانه تصمیم بگیریم.
رئیس جمهور ابراز داشت: البته باید بدانیم به هیچ عنوان تحریم مسیر صحیح و درستی نبوده است و ادامه آن کارساز نخواهد بود .
وی افزود: تحریم به ضرر همه ملت‌ها و دولت‌هایی است که تحریم‌کننده و یا تحریم‌شونده هستند، هیچ‌گاه تحریم نتوانسته کارساز باشد و در این مسئله‌ای که ملت ایران کاملا در هدف فناوری صلح آمیز هسته‌ای متحد است، هرگز کارگر نخواهد بود .
رئیس جمهور اظهار داشت : ایران هیچگاه دست از فعالیت صلح‌آمیز قانونی خود بر نخواهد داشت و غنی‌سازی در ایران ادامه می‌یابد.
توافق هسته‌ای مشروط به پایان قاطعانه تحریم‌ها است
وی ادامه داد: هر توافقی که در آن مسئله ادامه غنی‌سازی در خاک ایران محفوظ نشده باشد از نظر ما قابل قبول نخواهد بود .
رئیس جمهور تصریح کرد: تحریم‌ها بطور کامل باید برداشته شود و در هر توافقی که مسئله پایان تحریم به صراحت و قاطعانه بیان نشده باشد آن توافقنامه از دیدگاه مردم ایران قابل قبول نخواهد بود .
مقام معظم رهبری  با مذاکره موافق هستند
روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه ان‌پی‌آر که پرسید در مجلس ایران درخصوص توافقات هسته‌ای انتقادهایی وجود دارد و فکر می‌کنید اقداماتی برای دستیابی به توافق کامل هسته‌ای وجود دارد، گفت: خیلی طبیعی است که در یک مسئله مهم مثل مسئله هسته‌ای نظرات کاملا یکسان در سطح کشور نباشد.
وی افزود: مذاکرات با پشتوانه قاطبه مردم انجام می‌شود و همه مسئولان عالیرتبه نظام از جمله مقام معظم رهبری با این مذاکره موافق هستند و تنها راه منطقی هم مذاکره خواهد بود.
مسئله حقوق بشر هر کشور
 مربوط به آن کشور است
روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به خبرنگار تلویزیون آلمان که از وی درباره شرایط حقوق‌بشر در ایران پرسید، گفت: مسئله حقوق بشر هر کشور، مربوط به آن کشور است و در چارچوب فرهنگ آن کشور باید مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد .
مردم ما از رفتار آمریکا عصبانی هستند
وی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگار بلومبرگ که پرسید، آقای روحانی شما در سخنرانی خود در مجمع عمومی درباره روابط خود با ایالات متحده صحبت کردید، مواضعی که شما درباره داعش گرفتید متفاوت از مواضعی است که رئیس جمهور ایالت متحده گرفته است، شما این روابط را در منطقه چگونه دنبال می‌کنید؟
روحانی در پاسخ گفت: روابط ما با ایالات متحده در طول سالهای بعد از انقلاب در طی 35 سال روابطی پر تنش و در بسیاری از مقاطع خصمانه بوده است و مردم ما از این نظر نسبت به آمریکا عصبانی بوده‌اند و عصبانی هستند.
وی افزود: البته ما هیچ وقت گذشته را فراموش نمی‌کنیم و مردم ما نیز دنبال این نیستند که گذشته را نه فراموش کنند و نه از گذشته بگذرند اما در عین حال باید همه ما به فکر آینده باشیم و منافع بلند مدت دو ملت را مد نظر قرار دهیم .
ما تروریست را ضد دین می دانیم
روحانی در ادامه نشست خبری در نیویورک در پاسخ خبرنگار روزنامه «یو‌اس‌ای تو دی» مبنی بر اینکه بسیاری در جهان از اینکه ایران می‌خواهد به مبارزه ضد تروریسم ملحق شود خوشحالند، اما ایران گروه‌هایی را مانند حزب‌الله یا دولت بشار اسد حمایت می‌کند، آیا شما تصور می‌کنید که ایران روزی از این گروه‌ها حمایت نکند؟ گفت: تعجب می‌کنم شما گروهی را که در لبنان عضو دولت و پارلمان و مورد احترام مردم و مقامات سیاسی هستند تروریست می‌دانید.
رئیس جمهور تصریح کرد:‌ درباره تروریسم تعبیر سنی و غیر سنی و شیعه و غیر آن نادرست است. اساس دین اسلام بر رحمانیت و هم زیستی مسالمت‌آمیز است.
ما در مذاکرات گذشته تا امروز انعطاف‌های لازم را داشتیم
در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه عزم و اراده سرانی را که در این مدت کوتاه با آنها ملاقات داشتید در جهت حل مشکل هسته‌ای چگونه دیدید، روحانی گفت: واقعا هیچ زمانی مثل این روزهای اخیر من لحن جدی برای حل مسئله ندیده بودم.
روحانی خاطر نشان کرد: ‌ما واقعا در مذاکرات گذشته تا امروز انعطاف‌های لازم را داشتیم و اکنون نوبت طرف مقابل است که آنها انعطاف نشان دهند تا مسئله حل شود.
روحانی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان
همچنین رئیس جمهور کشورمان در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که تروریست‌ها همیشه در حال حرکت هستند و یک ارتش منظم نیستند که با بمباران از بین بروند.
وی در پاسخ به سؤال مجری سی‌ان‌ان در خصوص  نتیجه مذاکرات اخیر با 1+5 تصریح کرد: در موضوع هسته‌ای ایران همه باید قبول کنیم که یک راه بیشتر وجود ندارد و آن مذاکره است. یعنی تحریم و تهدید راه نادرستی است. مذاکرات جدی است.
روحانی در پاسخ به نظرش در خصوص تمدید مذاکرات پس از 3 آذر ابراز داشت: «ما به فکر تمدید مذاکرات نیستیم. ما باید بر یک چیز تمرکز کنیم و آن این است که مذاکره را در دو ماه به نتیجه برسانیم و اگر تا آن موقع نتیجه‌ای حاصل نشد، آن موقع در موردش فکر می‌کنیم. به نظر من رسیدن به توافق در دسترس است.»
نتیجه مذاکرات هسته‌ای
 باید به تصویب مجلس برسد
وی در پاسخ به سؤال مجری سی‌ان‌ان در خصوص وجود مخالفت‌هایی در کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای گفت: ما هم مانند آمریکایی‌ها باید نتیجه مذاکرات را در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم.
در این قسمت از مصاحبه، مجری سی‌ان‌ان مدعی وجود موضعی سخت از سوی نمایندگان ایران در مذاکرات شد که دکتر روحانی در پاسخ تاکید کرد: نرمش به چه معنا است؟ برای هر کشوری یک مرزهایی وجود دارد و اگر به آن مرز برسیم دیگر انعطاف معنا ندارد و گذشتن از آن مرز زیر پا گذاشتن حقوق ملت است
مجری سی‌ان‌ان در این بخش از مصاحبه، نام برخی اتباع ایرانی-آمریکایی دستگیر شده در ایران را برد و در خصوص اتهام آنها از آقای روحانی سؤال پرسید که روحانی گفت: «ما هیچ وقت نمی‌خواهیم هیچ فرد ایرانی و یا غیرایرانی در هیچ‌جا در زندان باشد ولی بطور طبیعی افرادی از دید دستگاه قضایی دارای اتهاماتی می‌شوند، ما هم نگران ایرانیانی هستیم که در آمریکا و یا در دیگر کشورها به حکم و یا توسط مقامات آمریکایی زندانی شده‌اند؛ ما نگران آنها هستیم.»
به گزارش فارس رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اصرار مجری سی‌ان‌ان مبنی بر «خبرنگار» بودن افراد بازداشت شده گفت :‌«من فکر نمی‌کنم کسی به خاطر روزنامه‌نگار بودن زندانی شده باشد، نظر شخصی من این است که رفتار ما نسبت به خبرنگاران باید با تساهل و تسامح باشد ولی این به معنای کنار گذاشته شدن قانون نیست. در دولت من خیلی راحت از دولت انتقاد می‌کنند چه رادیو و چه تلویزیون، ولی ما تاکنون از کسی شکایت نکرده‌ایم؛ باید فضای بازتری برای خبرنگاران ایجاد کنیم.»