kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۲۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
وزیر امور خارجه:

تنها ضمانت قطعی برای عدم استفاده از سلاح هسته‌ای محو کامل آن در جهان است

محمدجواد ظریف طی سخنانی در نشست غیررسمی مجمع عمومی سازمان ملل گفت: تنها ضمانت قطعى براى عدم استفاده از سلاح هسته‌اى، محو کامل این سلاح‌‌ها در جهان است.


وزیر امور خارجه کشورمان که ریاست دوره‌اى جنبش عدم تعهد را برعهده دارد، در نشست غیررسمى مجمع عمومى که به مناسبت گرامیداشت اولین روز بین‌المللى محو کامل سلاح‌هاى هسته‌اى برگزار شد، شرکت کرد.
وزیر خارجه کشورمان در این نشست بر مسئولیت دارندگان این سلاح‌‌ها در خلع سلاح هسته‌ای تأکید کرد و این سلاح‌‌ها را بزرگ‌ترین تهدید علیه بشریت خواند.
وی که به نمایندگى از سوى کشورهاى عضو جنبش عدم تعهد در این نشست سخن مى‌گفت، ابراز امیدوارى کرد تا این اقدام، گام موثرى جهت جلب توجه جامعه بین‌المللى نسبت به خطرات سلاح‌هاى هسته‌اى از یک سو و منافع خلع سلاح هسته‌اى براى توسعه کشور‌ها و همچنین صلح و امنیت جهانى از سوى دیگر، به حساب آید.
ظریف با تاکید بر اینکه سلاح هسته‌اى بزرگترین تهدید علیه بشریت به شمار مى‌رود خلع سلاح هسته‌اى را مهم‌ترین اولویت جنبش عدم تعهد دانست و افزود: کشورهاى دارنده سلاح هسته‌اى بالاترین مسئولیت را در این زمینه بر عهده دارند.
وزیر امور خارجه کشورمان با یادآورى ضرورت اجراى کامل تعهدات اعضاى جنبش عدم تعهد براى ایجاد خاورمیانه عارى از سلاح هسته‌اى تاکید کرد: تنها ضمانت قطعى براى عدم استفاده از سلاح هسته‌اى، محو کامل این سلاح‌‌ها در جهان است.
سلاح هسته‌ای امنیت نمی‌آورد
خبر دیگر این که وزرای خارجه ایران و کره جنوبی پیش از ظهر جمعه به وقت نیویورک در حاشیه شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و طی آن ضمن مرور روند مناسبات تهران و سئول، زمینه‌‌ها برای ارتقای همه‌جانبه مناسبات را بسیار وسیع برشمردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تشریح دیدگاه ایران نسبت به موضوعات امنیت بین‌المللی و از آن جمله سلاح‌های کشتار جمعی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان محو و نابودی کلیه سلاح‌های کشتار جمعی در جهان است و به طور جدی معتقدیم سلاح هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی امنیت نمی‌آورد.
وزیر خارجه کره جنوبی نیز با اعلام اینکه خواهان توسعه روابط با ایران هستیم، اضافه کرد: پتانسیل زیادی در مناسبات دو کشور وجود دارد و تجارب موفقی از همکاری دو کشور را در اختیار داریم که در آینده قابل گسترش است.
زمان به سود مردم فلسطین و به ضرر دشمنان آن در جریان است
خبر دیگر این که  نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در سطح وزرای خارجه روز جمعه به ریاست محمدجواد ظریف در مقر سازمان ملل تشکیل شد.
در ابتدای این نشست نماینده فلسطین گزارشی در مورد آخرین تحولات مسئله فلسطین ارائه کرد و بخش عمده‌ای از سخنانش را به برنامه حکومت خودگردان برای طرح قطعنامه‌ای در شورای امنیت با هدف تعیین ضرب‌الاجلی برای خاتمه اشغال اراضی فلسطینی اختصاص داد. سپس در این نشست وزرای خارجه کوبا، زیمبابوه، الجزایر، اندونزی، سنگال، هند، معاون وزیر خارجه مصر و سفرای مالزی و آفریقای جنوبی سخنرانی کردند.
وزیر خارجه کشورمان نیز در این نشست طی سخنانی ضمن تسلیت به فلسطینیان به خاطر تلفات و خسارات وارده توسط رژیم اشغالگر قدس در جریان تجاوز دو ماهه آن رژیم به غزه، اضافه کرد: متاسفانه با توجه به ماهیت تجاوزکارانه این رژیم، مشکل می‌توان امیدوار بود که این تجاوزات در آینده باز هم تکرار نشود.
ظریف اضافه کرد که با این حال نکته مثبت این است که جوامع و دولت‌های مختلف بیش از پیش نسبت به حقانیت مردم فلسطین و ماهیت تجاوزکارانه رژیم اشغالگر قدس واقف می‌شوند.
وی به عنوان مثال در این مورد به رای مثبت بیش از دو سوم اعضای مجمع عمومی به نفع ارتقای موقعیت فلسطین در سازمان ملل، آگاه شدن فزاینده جوامع اروپایی به سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم مذکور و حتی مخالفت رو به رشد مردم آمریکا به خصوص جوانان این کشور با این سیاست‌‌ها اشاره کرد. وزیر امور خارجه با استناد به این تحولات تاکید کرد که زمان به سود مردم فلسطین و به ضرر دشمنان آن کشور در جریان است و این به معنی شکل‌گیری روند مهمی در سطح بین‌المللی در ارتباط با مسئله فلسطین است.
ظریف افزود: وظیفه ما دوستان فلسطین این است که با اتخاذ سیاست‌های مناسب این روند را تقویت کنیم.
در خاتمه این نشست اعلامیه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد که مذاکره در مورد آن قبلا در سازمان ملل متحد انجام شده بود، با اجماع به تصویب وزرا رسید.
قدردانی افغانستان از مواضع دوراندیشانه ایران
وزیر امور خارجه کشورمان صبح جمعه در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک با وزیر امور خارجه افغانستان دیدار و درباره تازه‌ترین تحولات منطقه و روابط دو‌جانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. ظریف در این دیدار با ابراز خرسندى نسبت به توافق اخیر داخلى صورت گرفته در خصوص نتیجه انتخابات ریاست جمهورى این کشور، این موضوع را نتیجه درایت و هوشیارى طرف‌هاى ذیربط و مایه تقویت وحدت ملى این کشور دانست.
وزیر امور خارجه افغانستان نیز در این ملاقات با تشکر از مواضع دوراندیشانه کشورمان در قبال تحولات اخیر سیاسى این کشور، ایران را همسایه‌اى بزرگ که همواره در کنار ملت و دولت افغانستان بوده و در تحولات منطقه‌اى نیز نقش برجسته و مثبتى ایفا کرده، دانست.
تأکید بر برخورد ریشه‌ای با تروریسم و افراطی‌گری
خبر دیگر این که ظریف و ولید معلم وزرای خارجه ایران و سوریه جمعه در حاشیه شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کردند. ظریف و ولید معلم در این دیدار درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و برخی موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. در این دیدار دو طرف مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری را ضروری اعلام کرده و گسترش خطرات و تهدیدات و جنایات تروریست‌‌ها در منطقه را جدی و فوری ارزیابی کردند و برخورد ریشه‌ای و به دور از نگرش سیاسی را مورد تأکید قرار دادند.