kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۱۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت اعلام کرد

۱۱ میلیون زوج ایرانی در آستانه سن ناباروری

رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت اظهار داشت: ۱۱ میلیون زوج جوان در آستانه ازدواج هستند که به دلیل بالا رفتن سن، زمان باروریشان را از دست می‌دهند.


محمداسماعیل مطلق در کنگره ملی راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ و میر مادری گفت: آمار مرگ و میر مادران در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بالای2 است.
وی کاهش تعداد ازدواج و افزایش آمار طلاق را به عنوان تهدید جمعیتی بیان کرد و افزود: 11 میلیون زوج داریم که جوان بوده و در آستانه ازدواج هستند اما به دلیل بالا رفتن سن ازدواج زمان باروریشان را از دست می‌دهند، بنابراین لازم است مشکل مسکن و شغل در کشور حل شود تا آنها بتوانند ازدواج کنند.
به گزارش فارس، وی افزود: برنامه‌هایی که اداره سلامت مادران تدوین کرده‌ است با مراقبت‌های ادغام یافته مادری ایمن، بیمارستان‌های دوستدار مادر، نظام کشوری مراقبت مرگ مادری، تربیت نیروها برای مناطق محروم، آموزش جامعه، آموزش و اطلاع‌رسانی به متخصصان زنان از طریق برگزاری کارگاه‌ها، اورژانس مامایی و سایت اداره سلامت است.
مطلق گفت: برنامه بیمارستان‌های دوستدار مادر با هدف بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی به ویژه در فوریت‌های مامایی و زایمان طراحی شده خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس هدفگذاری کمی شورای سیاستگذاری میزان مرگ مادر در ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 15 در صدهزار تولد زنده کاهش یابد، همچنین بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت مرگ مادری در سال 2010  میلادی در کشور ایران به طور متوسط 21 در صدهزار تولد زنده اعلام شده است.
مطلق خاطرنشان کرد: 97/3 درصد زایمان‌ها در کشور توسط افراد دوره دیده و 96/3 درصد در مراکز زایمانی انجام می‌شود، علاوه بر این پوشش مراقبت‌های دوران بارداری 6 بار و بیشتر، 94/3 درصد و پوشش مراقبت‌ها پس از زایمان به صورت 2 بار و بیشتر،  87 درصد را به خود اختصاص می‌دهد.