kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲

طنین مرگ بر آمریکا در صحن علنی مجلس واکنش نمایندگان ملت به تعرض نظامی آمریکا به سوریه

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز در واکنش به تعرض نظامی آمریکا به کشور سوریه شعار مرگ بر آمریکا سرداده و علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در نطق خود به این اقدام مغایر با قوانین بین‌المللی آمریکا، اعتراض کرد.


رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز گفت: اینکه رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید ما با کمک هم‌پیمانانمان ریشه تروریسم را در جهان می‌خشکانیم از شوخی‌های مضحک سیاسی است.
علی لاریجانی با اشاره به حملات روز سه‌شنبه آمریکا به سوریه گفت: رئیس‌جمهور آمریکا در روز گذشته طی نطقی اعلام کرد از آن جایی که دولت مرکزی سوریه امکان نابود ساختن تهدید داعش را ندارد آمریکا راساً وارد عمل شده است.
وی اضافه کرد: آمریکا فکر می‌کند که این ادعای آنها را کسی باور می‌کند. آمریکا و هم‌پیمانان او بیش از سه سال است که از جریان‌های تروریستی در سوریه حمایت کردند و می‌کنند و در هفته گذشته نیز در کنگره آمریکا این موضوع تکرار شد که ما به معارضان سوریه کمک می‌کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی از کشورهایی که در ائتلاف به اصطلاح مبارزه با تروریسم قرار دارند خود جزو کمک‌کنندگان تروریست‌‌ها در سوریه هستند. نیروهای تروریستی از مرزهای این کشور‌ها وارد سوریه می‌شوند در چنین شرایطی چگونه این حرف مسئولان آمریکا می‌تواند اندک وجاهتی داشته باشند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: تأسف‌آور است که رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است چون دولت مرکزی سوریه امکان نابودی تهدید تروریست‌‌ها را ندارد، آمریکا راساً وارد شده است مگر شما اجازه دادید که دولت مرکزی سوریه با تروریست‌‌ها مبارزه کند. تروریست‌‌ها را شما به وجود آوردید، حمایت کردید و اجازه نمی‌دهید تا دولت مرکزی با آنها مبارزه کند.
وی افزود: مدت‌‌ها پیش یکی از رهبران عرب منطقه در مذاکره‌ای به من گفت غربی‌‌ها به محض اینکه می‌بینند دولت سوریه در حال سرکوب تروریست‌هاست به تروریست‌‌ها کمک بیشتری می‌کند تا دولت سوریه عقب‌نشینی کند.
رئیس قوه مقننه همچنین اظهار داشت: رئیس‌جمهور آمریکا عنوان کرده است که ما با همکاری هم‌پیمانان خود در منطقه ریشه تروریسم در جهان را می‌خشکانیم. این هم از شوخی‌های مضحک سیاسی است. اگر واقعا تصور می‌کنیم که با چند حمله هوایی ریشه تروریست‌‌ها را می‌خشکانید باید که به حال کشوری که مدعی مدیریت جهانی است گریست، حداقل حرف‌های صاحب‌نظران امنیتی خود را بشنوید تا دقیق‌تر حرف بزنید.
لاریجانی اظهار داشت: این حملات آمریکا موجب گسترش تروریست می‌شود همانطور که بمباران‌‌ها در افغانستان نه تنها ریشه تروریسم را نخشکاند که به تسلط آنها و توسعه تروریست‌‌ها مدد رساند و آنها را در سایر کشور‌ها نیز توسعه داد.
رئیس قوه مقننه بیان داشت: آقای اوباما بعد از چند سال کارنامه سیاه حمایت از تروریست‌ها، دیر به فکر مبارزه با آنها افتاده‌اید، حتی اگر حرف‌های شما را حمل به صحت کنیم.
لاریجانی خاطرنشان کرد: با این نفرتی که در منطقه نسبت به رفتار آمریکا در خاورمیانه وجود دارد، اگر واقعا می‌خواهید با تروریسم مبارزه شود، فقط کنار بکشید و به تروریست‌‌ها کمک نکنید، مردم منطقه خود می‌توانند با آنها مبارزه کنند و آنها هستند که می‌توانند ریشه تروریسم را بخشکانند.
وی افزود: مردم منطقه امروز از قدرت فهم و تصمیم‌گیری و رشد سیاسی خوبی برخوردارند و نیازمند قیم‌های دروغین نیستند و شما به خوبی دیدید در این هفته هم رجال سیاسی افغانستان خود توانستند اختلاف فی‌مابین را حل کنند و هم مردم رشید یمن و رجال انقلابی و مسئولان آن کشور توانستند به تفاهم برسند و اصلاحات در آن کشور را با توافق به جلو ببرند، اینها نمونه‌هایی است که جلوی روی شماست.
لاریجانی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی این‌گونه اقدامات آمریکا و غرب در منطقه را محکوم می‌کند و آن را چیزی جز شیطنت جدید و آتش‌افروزی در منطقه نمی‌داند، ما از ابتدا با تروریسم در منطقه مخالف بودیم و با آن مبارزه واقعی خواهیم داشت، اما با ائتلاف‌های دروغین همکاری نمی‌کنیم و آن را مشروع نمی‌دانیم.
گفتنی است نمایندگان مجلس در آغاز نشست علنی صبح دیروز خانه ملت و در واکنش به حملات هوایی ایالات متحده به سوریه، شعار «مرگ بر آمریکا» سردادند.
مجازات جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی تعیین شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز رسیدگی به لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را ادامه دادند و در جریان بررسی ماده 64 این لایحه، ماده 275 قانون مذکور را اصلاح کردند که به موجب مصوبه مجلس، مجازات جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی تعیین شد.
نمایندگان مقرر کردند چنانچه مرتکب هر یک از جرائم مالیاتی شخص حقوقی باشد، برای مدت شش‌ماه تا 2 سال به یکی از مجازات‌های زیر محکوم می‌شود:
1- ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی
2- ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری
وکلای ملت در تبصره این ماده مصوب کردند مسئولیت کیفری شخص حقوقی مانع از مسئولیت کیفری شخص حقیقی مرتکب جرم نیست.
ناظران مجلس در چند نهاد مشخص شدند
انتخاب دو عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی اداری در دستور کار جلسه علنی چهارشنبه پارلمان قرار گرفت.
طبق آرای وکلای ملت امیر‌حسین قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مشهد با 140 رأی و اسماعیل جلیلی نماینده مسجد‌سلیمان با 86 رأی به عضویت در شورای مذکور در آمدند.
همچنین نمایندگان مجلس «شهلا میرگلوبیات» و «محمد سقایی» را به عنوان ناظران مجلس در هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران برگزیدند.
طبق قانون برای این هیئت باید یک نفر از کمیسیون بهداشت و درمان و یک نفر از کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب می‌شد.
خبر دیگر این که نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک نفر از وکلای ملت را به عنوان ناظر در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی انتخاب کردند.
بر این اساس، سالار مرادی با 112 رأی به عنوان ناظر در این شورا برگزیده شد.
گفتنی است در جریان انتخاب عضو ناظر مجلس در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی حجت‌الاسلام سالک اقدام هیئت رئیسه را غیرقانونی خواند و به آن اعتراض کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه هیئت رئیسه در جریان انتخاب ناظر در شورای توسعه مدیریت مغایر آیین‌نامه عمل کرد، نسبت به سکوت نمایندگان مجلس در برابر این اقدام غیرقانونی هیئت رئیسه انتقاد کرد.
وی گفت:  با وجود احترامی که برای برادرانم مرادی و سقایی قائلم، باید بگویم شما قسم خورده‌اید به آیین‌نامه عمل کنید، چرا به جای اینکه طبق بند یک ماده 218 برای انتخاب ناظران 2 نفر معرفی شود، یک نفر را معرفی و انتخابات را برگزار کردید؟!محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس نیز در پاسخ به سالک گفت: این موضوع را خصوصی هم توضیح دادم، اما چون دوباره مطرح شد، از تریبون هم اعلام می‌کنم که انتخاب ناظران امروز چون داوطلب دیگری وجود نداشت و فقط یک نفر معرفی شده بود، مطابق آیین‌نامه برگزار شد و قانون نگفته است، اگر تعداد داوطلبان از 2 نفر کمتر باشد، ‌نباید انتخابات را برگزار کرد.