kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۱۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
لاریجانی در دانشکده دفاع ملی:

ریشه اصلی مشکلات اقتصادی مدیریتی است

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید قبول کنیم نوع اداره اقتصاد باید تغییر یافته و سرمایه‌گذاری مردم استفاده شود.


علی لاریجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه عالی دفاع ملی، گفت: برای مقابله با دشمنان باید نقاط ضعف‌مان را دقیقا شناسایی و آن را از طریق افزایش بهره‌وری و بودجه کمتر محقق کنیم.
وی با بیان اینکه در شرایط رکودی کشور احتیاج به همت بلندتری داریم، افزود: 85 درصد بودجه کشور در بخش جاری و تقریبا 15 درصد آن در بخش عمرانی هزینه می‌شود و تا وقتی که بودجه عمرانی تزریق نشود موتور اقتصاد هم راه نمی‌افتد، در همه بخش‌ها باید بودجه جاری کاهش یابد و بهره‌وری و تولید افزایش پیدا کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با آسیب‌شناسی بخش‌های مختلف اقتصادی، ریشه اصلی چالش اقتصادی کشور را مدیریت‌های اقتصادی دانست و ابراز داشت: به این بخش باید بیش از سایر بخش‌ها توجه شود، فکر مدیران اقتصادی کشور چه مدیران در دستگاه‌های دولتی و چه مدیران در دستگاه‌های نظامی از نظر اقتصادی فکر دقیقی نیست، حتی این مسئله برخی اوقات با سیاست نیز پیوند می‌خورد و مشکلات زیادی برای کشور به وجود می‌آورد.
وی با اشاره به ذخایر آب کشور، گفت: در حالی‌که با کمبود آب دست به گریبان هستیم هدر رفتن آب در تهران 27 درصد است یا در صنعت برق نیز با چنین وضعیتی روبرو هستیم. باید قبول کنیم نوع اداره اقتصاد باید تغییر یافته و سرمایه‌گذاری مردم استفاده شود. امروز تغییر عمده در بخش اقتصادی یک ضرورت است. وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: کشورهای غربی با فشار بر ایران سعی در محدودسازی ایران دارند، در مذاکرات نیز در تلاشند تحقیق و توسعه یا ظرفیت غنی‌سازی در ایران را محدود کنند که البته موفقیتی به دست نخواهند آورد. رئیس مجلس شورای اسلامی مشکلات اقتصادی را اصلی‌ترین مشکلات داخلی کشور دانست و گفت: آسیب اصلی داخلی کشور در حوزه اقتصادی نهفته است و باید این بخش را علاج کنیم، مشکلات ما در مدیریت‌های اقتصادی نهفته است، فکر مدیران اقتصادی دقیق نیست به همین دلیل شاهد نابسامانی‌های اقتصادی طی سال‌های گذشته هستیم، در حوزه اقتصادی رشد مناسبی نداشته‌ایم.
به گزارش ایسنا، وی تشکیل ائتلاف آمریکا با برخی کشورها را موجب تحقیر نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل دانست و تاکید کرد: ائتلافی خارج از نهادهای بین‌المللی شکل گرفته است و این ائتلاف تصمیم گرفت در سوریه و عراق عملیات نظامی انجام دهد در حالی که سازمان ملل و شورای امنیت برای رسیدگی به این گونه امور تشکیل شده‌اند ولی مشاهده می‌کنیم که آمریکا به اتفاق برخی کشورهای منطقه تحقیر این سازمان بزرگ را رقم زده است.