kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۹۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵

زیان 90 درصد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس طی یک ماه اخیر

90 درصد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بورس تهران در شهریور ماه گذشته زیان‌ده شدند.


به گزارش ایسنا با منفی‌تر شدن اوضاع بورس از ابتدای سال تاکنون، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به روند نزولی دچار شده و بازدهی منفی خود را افزایش دادند به‌طوری که از میان 120 صندوق فعال در بازار سرمایه تنها 13 صندوق بازدهی مثبت کسب کردند و تمامی 107 صندوق دیگر زیان‌ده شدند!
بر این اساس از میان 77 صندوق سرمایه‌گذاری فعال در سهام فقط صندوق های مشترک یکم سامان همچنان بازدهی مثبت خود را حفظ کرده و با رشد 1/4 درصدی در یک ماه گذشته مواجه شده است.
در حالی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهر‌شریعه، دیدگاهان، صنعت و معدن و آسمان‌یکم به ترتیب با بازدهی منفی 12/7، 9، 7/7 و 7 درصدی بیشترین بازدهی منفی را کسب کرده و بدترین عملکرد یک ماه اخیر را به خود اختصاص دادند.
از میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط نیز تنها صندوق آسمان خاورمیانه با کسب بازدهی 0/5 درصدی بیشترین بازدهی را از بین 12 صندوق این گروه کسب کرد و در صدر جدول ایستاد اما؛ صندوق‌های توسعه بازار سرمایه، پارس گستر و امین آوید از صندوق‌هایی بودند که به ترتیب زیان 5/3، 4/6 و 3/7 درصدی را نصیب سهامداران خود کردند و در قعر جدول این گروه قرار گرفتند.
گفتنی است صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهادهای مالی هستند که در سهام شرکت‌های بورسی و انواع اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری کرده و برای افرادی که اطلاعات و فرصت کافی برای فعالیت در بازار سرمایه ندارند، مناسب هستند.
چرا نماد پالایشگاه‌ها در بورس باز نمی‌شود؟
معاون ناشران بورس اوراق بهادار تهران علت عدم بازگشایی نماد شرکت‌های پالایشگاهی در بورس را اعلام کرد.
امیرحمزه مالمیر در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که مهمترین ابهامات شرکت‌های پالایشی که منجر به عدم بازگشایی این نمادها در بورس شده است، اظهار داشت: یک ماه پیش مقرر شد که حداکثر تا یک هفته شرکت‌های پالایشی با پالایش و پخش و وزارت نفت قرارداد مورد توافق را امضا کنند.
رئیس سابق اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این قرارداد هنوز به امضای تمام شرکت‌های پالایشی نرسیده و برخی از آنها این قرارداد را قبول ندارند.
وی با بیان اینکه مهم ترین مسئله حل شده میان شرکت‌های پالایشی و پالایش و پخش، عدم اعمال کیفی‌سازی برای سال 92 بود گفت: در این مورد مقرر شد تا نحوه اعمال کیفی‌سازی برای سال 93 مورد توافق قرار گیرد به نحوی که دو طرف آن را قبول داشته باشند.
مالمیر در ادامه با بیان اینکه در جریان جزئیات بیشتر توافق میان پالایشگاه‌ها با پالایش و پخش و وزارت نفت نیستم و  اخبار را از سازمان بورس دریافت می‌کنم، گفت: دو ابهام اساسی شرکت‌های پالایشی در خصوص نحوه اعمال کیفی‌سازی برای سال 93، نحوه تسویه نرخ خوراک و فرآورده‌های با پالایش و پخش و توافق بر سر قرارداد فی‌مابین است که منجر به عدم بازگشایی این نمادها با توجه به عدم امکان ارائه صورت‌های مالی دقیق در بورس شده است.
وی تاکید کرد: شرکت‌های پالایشی و پالایش و پخش هنوز میان یکدیگر اختلاف‌نظرهایی دارند که تمام پیگیری‌ها بر این اساس بود که به قراردادی بلندمدت مورد تفاهم و توافق طرفین ختم شود.
معاون شرکت بورس با بیان اینکه قرارداد تهیه شده در وزارت نفت هنوز به امضای تمام شرکتهای پالایشی نرسیده است، گفت: برخی پالایشگاه‌ها این قرارداد را امضا و برخی دیگر آن را قبول ندارند.
گفتنی است نماد شرکت‌های پالایشگاهی ماه‌هاست در بورس متوقف شده و بر همین اساس نیز سهامداران این شرکت‌ها حق معامله سهام خود و دسترسی به پولشان را ندارند. این در حالی است که ارزش سهام این شرکت‌ها نیز طی 9 ماه اخیر به شدت افت کرده است.