kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۸۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶

چرا میزبانی کره زیر سوال رفت؟


رسول عسکری - اینچئون کره جنوبی
با گذشت شش روز از هفدمین دوره بازی‌های آسیایی مردم کره هنوز در حال و هوای بازی‌‌ها قرار نگرفته‌اند و امکانات ضعیف در پشتیبانی مسابقات باعث شده ورزشگاه‌های مجهز و زیر ساخت‌های قوی کشور میزبان زیر سوال برود.
کره‌ای‌‌ها ورزشگاه‌هایی با استانداردهای جهانی ساخته‌اند و از این حیث، میزبانی شایسته هستند اما درخصوص پشتیبانی نتوانستند میزبانی ایده‌آلی داشته باشند که البته با توجه به سیاست‌های شورای المپیک آسیا نمی‌توان خرده زیادی به آن گرفت. سیاست شورای المپیک این بوده که شرایطی را فراهم کند تا همه کشور‌ها میزبانی رویدادهای آسیایی را تجربه کنند و  از این طریق بتوانند به توسعه ورزش در این شهر‌ها و کشورهای میزبان کمک کنند که شهر اینچئون هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. البته موضوع دیگری هم که باعث شده میزبانی کره‌ای‌‌ها زیر سوال برود قیاسی است که اکثر مسئولان، ورزشکاران و اصحاب رسانه  با میزبانی دوره قبلی بازی‌های آسیایی که در گوانگجو چین برگزار شد انجام می‌دهند؛ شهری که همه استانداردهای مسابقات را داشت و کشورش هم  دو سال پیش از آن، میزبان المپیک2012 بود. از این رو هیچ دوره از مسابقات را نباید با چین دوره قبل مقایسه کرد. در این خصوص باید به صحبت‌های کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک اشاره کرد که می‌گفت حتی کشور لندن هم که میزبان بازی‌های المپیک 2012 بود امکانات چین را نداشت چه برسد به کره‌ای که در حال حاضر سومین دوره بازی‌های آسیایی را تجربه می‌کند.
اما هر چقدر که ورزشگاه‌های زیبا و استاندارد کره چشم نواز است، امکانات پشتیبانی دلخراش. در حالی که انتظار می‌رفت، کره‌ای‌‌ها با وجود برگزاری دو دوره بازی‌های آسیایی، تدارک مناسبی در این خصوص (امکانات پشتیبانی) داشته باشند، ولی این اتفاق رخ نداده است و بیشتر تیم‌های شرکت‌کننده و خبرنگاران حاضر در اینچئون از این وضع، ناراضی هستند.
ورزشکاران، از نوع تغذیه، امکانات تمرینی و دهکده بازی‌‌ها و خبرنگاران، از وضعیت نامناسب حمل و نقل، نبود مسیر ویژه برای اتوبوس‌‌ها، ترافیک پرحجم خیابان‌‌ها و تامین نکردن رستورانی برای غذاهای حلال ناراضی‌ هستند. شرایط بد رستوران دهکده و تغذیه، صدای ورزشکاران را در آورده است. غذاهای رستوران دهکده ورزشکاران، باب میل آنان نیست و مشکلات زیادی را برای تیم ‌ها به وجود آورده است.
ضمن اینکه خبرنگاران، هر روز برای حضور در سالن‌های مختلف مجبورند که ساعت‌‌ها در انتظار ماشین بمانند و حتی اضافه کردن چند دستگاه ون به مرکز خبری، از مشکلات کم نکرده است.ترافیک موجود در شهر و مسافت طولانی بین مرکز خبری تا سالن‌های مسابقات، این مشکلات را دوچندان کرده است. بعضی از سالن‌های مسابقات در خارج از شهر اینچئون قرار دارند و برای رسیدن به آنجا، باید تا ۲ ساعت وقت گذاشت. اختصاص خط ویژه، برای خودروهای حامل عوامل مختلف درگیر با بازی‌های المپیک و آسیایی، امری بدیهی است. گویا میزبان بازی‌های آسیایی – ۲۰۱۴ از این موضوع بی اطلاع است. با توجه به ترافیک موجود در شهر و دوری مسافت سالن‌ها، نبود خط ویژه، بیشتر نمایان شده است.