kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۶۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
پس از 3 سال

طرفداران جنبش تسخیر وال‌استریت بار دیگر به خیابان‌ها بازگشتند

سه سال پس از سرکوب جنبش تسخیر وال‌استریت و همزمان با شورش هفته‌های اخیر سیاهان آمریکا علیه نژادپرستی پلیس طرفداران جنبش اشغال وال‌استریت بار دیگر به خیابان‌ها ریختند و با پلیس درگیر شدند.


سه سال پس از اعلام موجودیت جنبش موسوم به «تسخیر وال‌استریت»، این بار تغییرات آب و هوایی بهانه‌ای شد تا بار دیگر هزاران آمریکایی را در منطقه تجاری نیویورک به خیابان‌ها بکشاند.
طبق گزارش‌های منتشر شده، روز دوشنبه هزاران نفر از فعالان آمریکایی با حضور در منطقه تجاری «وال‌استریت» نیویورک، علیه نظام سرمایه‌داری و نقش شرکت‌های بزرگ در تغییرات اقلیمی، دست به تظاهرات زدند که در جریان این تظاهرات ده‌ها تن بازداشت شدند.
تظاهرکنندگان شعار خود را اعتراض به «نقش وال‌استریت در تشدید تغییرات آب و هوایی» اعلام کردند تا نهادهای امنیتی بهانه کمتری برای سرکوب آنها داشته باشند. این تظاهرات باعث شد که تردد در خیابان‌های جنوبی بورس نیویورک به مدت چند ساعت مختل و متوقف شود.
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که تحت عنوان «به وال‌استریت سرازیر شوید» و «سیل وال‌استریت» برگزار شد، دست به تحصن زدند که این امر با واکنش شدید پلیس مواجه شد و نیروهای پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور و دستگیری گسترده معترضان سعی کردند به تظاهرات خاتمه دهند.
شبکه راشا تودی گزارش داده که پلیس آمریکا بیش از 100 نفر از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات را بازداشت کرده و مسیرهای ورود و خروج به این منطقه در پی حضور تظاهرکنندگان، مسدود شده است.
سازمان‌دهندگان جنبش اعتراضی روز دوشنبه گفتند: امیدوارند که این راهپیمایی اعتراضی باعث ارتباط بیشتر میان سیاست‌های اقتصادی و زیست‌محیطی شود. آنها موسسات مالی را به سوءاستفاده از کارگران و منابع طبیعی برای اهداف مالی و اقتصادی خود متهم کردند.
یک روز پیش از این تظاهرات یعنی روز یکشنبه نیز تجمع گسترده‌ای در آمریکا و با حضور 310 هزار تن صورت گرفت و معترضان به تغییرات آب و هوایی اعتراض کردند.
تظاهرات روز دوشنبه در حالی برگزار می‌شود که وال‌استریت که میزبان بزرگترین شرکت‌های آمریکایی و چند ملیتی است، سه سال قبل نیز شاهد هفته‌ها تظاهرات گسترده جنبش موسوم به «تسخیر وال‌استریت» و 99 درصدی‌های معترض به نظام سرمایه‌داری بود، که در جریان این اعتراضات صدها نفر توسط پلیس آمریکا دستگیر و بسیاری نیز در جریان درگیری‌ها زخمی شدند.