kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۷۱
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
ریابکوف خبر داد

پیشنهادهای جدید روسیه روی میز مذاکرات هسته‌ای

مذاکرات هسته‌ای دیروز نیز میان هیئت ایرانی و دیپلمات‌های عضو 1+5 ادامه یافت و نماینده روسیه در مذاکرات از پیشنهادهای جدید مسکو خبر داد.


به گزارش فارس نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای به خبرگزاری «ایتارتاس» گفت: مسکو در دور تازه مذاکرات، طرح‌های تازه‌ای را ارائه کرده است.
ریابکوف در این رابطه گفته است: ما شاهد برخی پیشرفت‌‌ها از جمله در موضوعاتی که همواره دشوارترین‌‌ها بوده‌اند، بودیم. خود ما هم در این پیشرفت نقش داشتیم.
وی افزود: هیئت روس در روزهای اخیر ایده‌های جدید مطرح کرده است. ما هم در سطح مدیران سیاسی و هم در سطح کارشناسان با دیگر هیئت‌‌ها تماس فشرده داریم.
ریابکوف همچنین گفته است: هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما باید با تمرکز در این مسیر به تلاش ادامه دهیم.»
نماینده روسیه با بیان اینکه هنوز توافقی برای برگزاری نشست در سطح وزیران خارجه صورت نگرفته گفت: ما چندین ایده جدید را مطرح کرده‌ایم. امیدواریم که از این ایده‌‌ها به عنوان محرکی برای اقدامات جمعی برداشت شود.
وی در مصاحبه دیگری با خبرگزاری ریانووستی نیز در مورد پیشرفت‌های صورت گرفته گفته است: پیشرفت‌هایی صورت گرفته، اما روند آن آرام است. مهم این است که این پیشرفت‌‌ها در زمینه موضوعاتی صورت گیرد که تاکنون بهبود نیافته‌اند.
ریابکوف همچنین با اشاره به حضور روسای جمهور آمریکا و ایران در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: حضور مقامات ارشد دو کشور در نیویورک می‌تواند بر روند مذاکرات اثرگذار باشد.
گفتنی است چند روز پیش رسانه‌های آمریکایی از پیشنهاد جدید این کشور به ایران خبر داده بودند.
در این زمینه خبرگزاری فارس دیروز به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی گزارش داد  خبر نیویورک‌تایمز درباره پیشنهاد آمریکایی‌ها در خصوص سانتریفیوژها فضاسازی رسانه‌ای درجهت تخریب جو مذاکرات است  و این خبر هیچ قرابتی با آنچه در مذاکرات می‌گذرد، ندارد.
بر اساس این گزارش یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی درباره روند کنونی مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک گفت: در چند روز اخیر جو مثبت و سازنده‌ای در مذاکرات وجود دارد، اگرچه همچنان اختلافات در موضوعات اساسی پابرجاست و دو طرف سعی می‌کنند که اختلافات را کاهش دهند. اما  در این میان متاسفانه برخی از رسانه‌ها با فضاسازی و جوسازی‌ها درصدد بر هم زدن فضای مثبت مذاکرات هستند.
این منبع آگاه اضافه کرد: اخیراً نیویورک تایمز به گفته خودش به نقل از برخی منابع آمریکایی دست به خبر سازی جدیدی پیرامون موضع سانتریفیوژها کرده و ادعاهای خلاف واقعی را مطرح کرده است. این در حالی است که خبر نیویورک تایمز درک درستی از مواضع آمریکایی‌ها در مذاکرات نیست. جالب اینکه نمایندگان سنای آمریکا نیز تحت تاثیر همین جوسازی‌ها به اوباما نامه نوشته‌اند و از وی انتقاد کرده‌اند.
وی همچنین گفت: در واقع به وضوح مشاهده می‌شود که این گونه خبرها هیچ قرابتی با آنچه در مذاکرات است ندارد و صرفاً فضاسازی رسانه‌ای برای تخریب جو مذاکرات می‌باشد.
روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی با اشاره به واکنش‌‌ها به این طرح نوشت: طرح جدید آمریکا با بدبینی تهران مواجه شد.
بحث بر سر داعش در مذاکرات هسته‌ای ظریف – کری !
محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا یکشنبه شب در نیویورک دیدار کردند. این دیدار یک‌ساعت‌و‌نیمه در هتل «والدورف آستوریا» برگزار شده است.
یک مقام ارشد آمریکایی  در این زمینه گفت طرفین در این دیدار، علاوه بر مسئله مذاکرات هسته‌ای در مورد تهدید گروه تروریستی «داعش» نیز گفت‌وگو کرده‌اند.
این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: آنها ابتدا ملاقات دو نفره‌ای داشتند و سپس «ویلیام برنز» قائم مقام وزیر خارجه و «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه در طرف آمریکایی و «عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونین وزیر خارجه طرف ایرانی به آنها ملحق شدند.
وی افزود: آنها مدتی را به مرور وضعیت مذاکرات تحت هدایت اتحادیه اروپایی گروه 1+5 بر سر برنامه هسته‌ای ایران گذراندند. آنها هم پیشرفت‌های صورت گرفته را بررسی کردند و هم اقدامات دیگری را که لازم است تا صورت گیرد. کری اشاره کرد که این هفته فرصتی برای انجام پیشرفت‌های بیشتر است و تأکید کرد که نیت ما انجام این کار است.
وی همچنین گفت: علاوه بر این، آنها بحثی جداگانه هم در مورد تهدید ناشی از «داعش» داشتند. کری و ظریف توافق کردند که در صورت نیاز، این هفته در حالی که در نیویورک هستند، ملاقات دیگری نیز داشته باشند.
گفتنی است کری هفته گذشته نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل از ایران برای مقابله با داعش دعوت به همکاری کرد.
آمریکا تا پیش از افشای درخواست‌های مکرر از تهران برای همکاری در عراق، گزارش‌‌ها در مورد تلاش برای همکاری با ایران را رد کرده بود.
خبر دیگر این که رایزنی‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در چارچوب هفتمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره راه‌حل جامع هسته‌ای دیروز در نیویورک ادامه یافت.
این گفت‌وگو‌ها ساعت 8 صبح به وقت محلی با روس‌‌ها و ساعت ٩ با چینی‌‌ها در سطح معاونان وزرای خارجه و به صورت دوجانبه برگزار شد.