kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۶۸
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
نخستین نشست خبری رئیس شورای شهر

مهم ترین مسئله تهران، شهرسازی است

رئیس شورای شهر تهران درنخستین نشست خبری خود گفت: اولین مسئله مهم شهر تهران، شهرسازی است. البته ترافیک، وضعیت هوا و بافت فرسوده هم مهم است، اما دلیل اولیه همه این مشکلات، بحث شهرسازی ماست.


 مهدی چمران دراین نشست خبری که  در خبرگزاری فارس برگزار شد، درباره مهمترین مسائل شهر تهران توضیحات مبسوطی بیان کرد.
وی گفت : ما می توانستیم در گذشته با شهرسازی خوب همه این مشکلات را حل و تنظیم کنیم و با اصلاح شهرسازی امروز نیز می توانیم دست‌ کم از گسترش این مشکلات در آینده جلوگیری کنیم. شهرسازی یعنی عدالت شهری؛ یعنی هر چیزی باید به اندازه خود و در جای خود باشد؛ خیابان، ترافیک، ساختمان، فضای سبز و ... همه در جای خود و به اندازه خود و حساب شده باشد، حتی کابل کشی برق و لوله کشی آب و گاز هم در شهرسازی باید دیده شود.
وی درباره احتمال جابجایی فرودگاه مهرآباد گفت: اکنون زمینه جابجایی فرودگاه مهرآباد وجود ندارد. باید زیرساخت های این مسئله در فرودگاه امام فراهم شود و بعد درباره آن تصمیم بگیریم. ضمن اینکه ما یک فرودگاه داخلی نیز لازم داریم که باید جانمایی و پیش بینی شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتخاب شهردار در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت توسط مردم، اظهار داشت: قطعا و یقیناً شوراها موافق این طرح نیستند و ما نیز دوستانه به دولت و وزارت کشور توصیه می‌کنیم که از این بند در قانون جدید بگذرند.
رئیس شورای عالی استان‌ها یادآور شد: شوراهای شهر برای انتخاب یک شهردار متخصص تشکیل شده‌اند و آن شهردار نباید تنها یک آدم محبوب و شناخته شده در زمینه‌های مختلف باشد بلکه باید یک مدیر و آشنا به شهر باشد.
چمران افزود: 1084 شهر در کشور داریم که در این شهرها، شهرداران توسط شورای شهر انتخاب می‌شوند و اگر شورا حق نظارت نداشته باشد، آن شورا باید منحل شود و اگر این نظارت را داشته باشد می‌تواند شهردار را در بازه زمانی مشخصی استیضاح و برکنار کند بنابراین مجددا باید انتخابات شهردار توسط وزارت کشور برگزار شود که این پروسه وظایف این وزارتخانه‌ها را بیشتر می‌کند.
چمران خاطر نشان کرد: این طرح با اصل 44 قانون اساسی نیز مغایرت دارد و ما نیز رایزنی‌های خود را برای حذف این بند از طرح با دولت و وزارت کشور خواهیم داشت تا به مجلس نرود.
رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان بدهی دولت به شهرداری‌ تهران خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام رحمت‌الله حافظی عضو شورای اسلامی شهر تهران، دولت 1600 میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است ولی دولت نیز اعتقاد دارد بخشی از آن بدهی محسوب نمی‌شود.
وی درباره بدهی‌های شهرداری به مردم نیز اظهار داشت: این بدهی‌ها مشخص نیست ولی برای انجام پروژه‌ها در 4 سال گذشته شهرداری 35 هزار میلیارد تومان بدهکار بوده است.چمران خاطر نشان کرد: بدهی به پیمانکاران نیز عمدتاً پرداخت شده است و در حدود 1000 تا 1200 میلیارد تومان چرخش دارد.
رئیس شورای شهر درباره کمبود مدرسه در شهرک‌ها گفت: وقتی انبوه سازی می شود و حدود 400 واحد مسکونی ساخته می شود، باید مدرسه، مسجد و نمازخانه، درمانگاه، ورزشگاه و ... را نیز برای این مجموعه پیش بینی کنند. شهرداری این انبوه سازان را موظف به ساخت مدرسه می کند. اما برخی انبوه سازان از سال های قبل سر این موضوع با شهرداری درگیرند، زیرا شهرداری به دلیل عدم ساختن مدرسه به آنها پایان کار نمی دهد.
چمران در ادامه نشست خبری خود درباره تعیین تکلیف بوستان ولایت گفت: بوستان ولایت متعلق به ناجا، ارتش و سازمان هواپیمایی کشوری بوده که ناجا هنوز سهم خود را از این پارک واگذار نکرده است. هواپیماها نیز قابلیت جابجایی ندارد.
وی ادامه داد: ما در شورا حتی بودجه تعیین کردیم که سهم ناجا خریداری شود، اما شهرداری و نیروی انتظامی به توافق نرسیدند و سهم یک سومی ناجا از پارک همان طور باقی مانده است. بنابراین اجازه ساخت و ساز در این پارک را نداریم.
وی درباره بوستان مادر نیز گفت: من اصلا نمی دانم چه کسی اسم این پروژه را بوستان مادر گذاشته، می گویند کار گوگل بوده است! پهنه این بوستان در طرح تفصیلی R و S است. در سال 72 چند صد درخت در این ملک قطع شده و قرار بوده تبدیل به پارک و دریاچه شود و در آن قایق بیندازند، اما سرمایه گذار منصرف شده و این کار انجام نشده است.
چمران در ادامه درباره قطع درخت توسط سازمان هواشناسی در منطقه 21 گفت: می گویند سازمان هواشناسی قصد اصلاح این زمین را دارد، اما متاسفانه درخت ها قطع شده و سازمان پارک ها شکایت رسمی از آنها کرده است. مسئولان هواشناسی دیروز به جلسه شورا آمدند و نقشه های طراحی شده خود را نشان دادند که قصد درخت کاشتن دارند، اما بی سلیقگی کرده اند که درخت قطع کنند و دوباره بکارند.رئیس شورای شهر تهران گفت: در جنت آباد هم 4000 درخت سوزنی برگ که شهرداری آنها را می کارد، قطع شده است. در این مورد صاحب ملک رفته از دادگاه حکم گرفته و با حکم قاضی و حضور پلیس درخت ها را قطع کرده اند. در حکم هم عبارت «قلع و قمع درختان» ذکر شده است.در این مورد هم شهرداری اعتراض کرده و سازمان پارک ها به دادگستری شکایت کرده است.