kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۷

1450 جانباز شیمیایی سردشت معاینه کامل شدند

با اجرای طرح تخصصی ارزیابی سلامت بالینی جانبازان شیمیایی سردشت، یکهزار و 450 جانباز شیمیایی این شهر بطور کامل معاینه شدند.


رئیس مرکز تحقیقات تنظیم پاسخهای ایمنی دانشگاه شاهد در سردشت گفت: این طرح با حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و این دانشگاه اجرا شد و در آن 1450 جانباز شیمیایی سردشت که دارای پرونده رسمی هستند بصورت کامل و تخصصی معاینه شدند. خانم دکتر غضنفری افزود: 30 متخصص علوم بالینی و 20 متخصص علوم آزمایشگاهی به همراه 30 پزشک عمومی و کارشناسان مرتبط بومی در اجرای این طرح، دانشگاه شاهد را همراهی کردند.
وی گفت: معاینه تخصصی پوست، ریه، چشم، روماتولوژی، گوش و حلق و بینی، قلب، اعصاب و روان، زنان، گفتار درمانی و فعالیت فیزیکی به همراه تمام آزمایشات خون از جمله این معاینات بود.سرپرست طرح تخصصی ارزیابی سلامت بالینی جانبازان شیمیایی سردشت تصریح کرد، برای اجرای آزمایش‌های خون در سریعترین زمان ممکن تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز از تهران به سردشت منتقل شد.غضنفری تاکید کرد: جانبازانی که بیماری آنها وارد مراحل جدیدی شده است و یا به تکمیل درمان نیازمند هستند به بیمارستانهای طرف قرارداد بنیاد شهید و امور ایثارگران در تهران اعزام خواهند شد.
سردشت نخستین شهر جهان است که در سال 66 جنگنده‌های رژیم بعثی این شهر را بمباران شمیایی کردند و بر اثر آن هزاران نفر مصدوم شدند.
تاکنون 118 نفر از مصدومان شیمیایی این شهر نیز به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند. این شهر در جنوب آذربایجان‌غربی و هم‌مرز با عراق قرار دارد.