kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
پس لرزه‌های همه‌پرسی اسکاتلند

رویترز: یک‌چهارم مردم آمریکا خواستار استقلال ایالت‌های خود هستند

بررسی‌های یک خبرگزاری انگلیسی نشان می‌دهد، تمایلات استقلال‌طلبانه در آمریکا نیز همچون اسکاتلند افزایش یافته است.


خبرگزاری رویترز در بحبوحه همه‌پرسی استقلال اسکاتلند که پنج‌شنبه گذشته برگزار شد، اقدام به انجام یک نظرسنجی در میان آمریکایی‌ها کرده است. طبق نتایج این نظرسنجی یک چهارم آمریکایی‌ها خواستار استقلال ایالتشان از دولت مرکزی هستند. آمریکا نزدیک به 315 میلیون نفر جمعیت دارد.
فارس با انتشار این خبر افزود: این نظرسنجی از سوی «رویترز» و «موسسه ایپوس» به صورت مشترک و در فاصله زمانی اول تا 25 شهریور انجام شده است و در آن 8 هزار و 925 آمریکایی مشارکت داشته‌اند.
طبق این نظرسنجی 23/9 درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند خواستار تبدیل ایالتشان به یک کشور مستقل هستند. در این بین عده‌ای از آمریکائی‌ها، «قویا» خواستار استقلال شده‌اند.تحلیل دقیق‌تر نتایج نظرسنجی نشان داده که جمهوری‌خواهان و ساکنان ایالات غربی تمایل بیشتری به جدایی دارند و در طرف مقابل، دموکرات‌ها و ساکنان ایالات شمال‌شرقی مخالف این کار هستند.
پیش از این نیز خبرهایی از افزایش تمایلات استقلال‌طلبانه در ایالت تگزاس منتشر شده است. اگرچه 55 درصد از ساکنان اسکاتلند در همه‌پرسی استقلال خواستار اتحاد شدند اما افزایش بی‌سابقه تمایلات استقلال‌طلبانه در این منطقه، طی هفته‌های گذشته به دغدغه‌ اصلی نظام پادشاهی انگلیس و کشورهای غربی تبدیل شده بود.وال‌استریت ژورنال در این باره طی تحلیلی نوشت، همه‌پرسی استقلال فی‌نفسه و جدای از نتیجه آن اثر خود را گذاشت و کاسته شدن از نفوذ انگلیس در مناطق تحت حاکمیتش یکی از این اثرات است. اشپیگل نیز از احتمال تجزیه اتحادیه اروپا در صورت تجزیه اسکاتلند خبر داده بود. آمریکا از شکست استقلال‌طلبان اسکاتلندی ابراز خوشحالی کرده است!
کاتالونیا
از سوی دیگر خبر می‌رسد، رهبر منطقه کاتالونیای اسپانیا نیز یک روز پس از همه‌پرسی اسکاتلند، گفته مردم کاتالونیا حق دارند مثل اسکاتلندی‌ها همه‌پرسی استقلال برگزار کنند.به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، کاتالونیا با زبان و فرهنگ و جنبش استقلال‌طلبانه که طی سال‌های اخیر به واسطه مشکلات و بحران‌های اقتصادی گسترش یافته به دنبال برگزاری همه‌پرسی استقلال مشابه همه‌پرسی است که در اسکاتلند برگزار شده است. پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا روز جمعه قانون همه‌پرسی استقلال در این منطقه را تصویب کرد.کاتالونیا یک منطقه ثروتمند در شمال شرق اسپانیا است که زبان و فرهنگ خاص خود را دارد. بحران اقتصادی اسپانیا موجب تشدید تحرکات مردم این منطقه برای استقلال از این کشور در ده سال گذشته شده است.دولت محلی کاتالونیا گفته به رغم مخالفت دولت مرکزی به دنبال برگزاری همه‌پرسی سراسری در 9 نوامبر (18 آبانماه) برای تعیین وضعیت استقلال این منطقه از اسپانیا است.
درگیری در گلاسکو
خبر دیگر اینکه، پس از اعلام نتایج همه‌پرسی استقلال اسکاتلند، درگیری‌هایی بین استقلال طلبان و مخالفان اسکاتلند در شهر «گلاسکو» به وقوع پیوست. پلیس اسکاتلند شماری از معترضان را دستگیر کرده است.استعفای وزیر اول اسکاتلند پس از شکست در همه‌پرسی استقلال، خبر دیگری است که راشاتودی آن‌را منتشر کرده است.الکس ساموند که رهبر حزب ملی اسکاتلند نیز هست در جمع خبرنگاران گفت: ما در رای‌گیری استقلال باختیم اما اسکاتلند همچنان می‌تواند به ابتکارات سیاسی ادامه دهد... برای من رهبری این کمپین به پایان رسیده اما برای اسکاتلند نه چرا که رویای استقلال اسکاتلند هرگز نمی‌میرد.