kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۷
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۱

سلب مسئولیت بانک مرکزی از 2 بانک و 6 موسسه مالی اعتباری

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: کسانی که در موسسات غیرمجاز سپرده‌گذاری می‌کنند، مسئولیت متوجه خود آنها است و ما دیگر برای بازپرداخت وجوه، اقدامی نمی‌کنیم.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: کسانی که در موسسات غیرمجاز سپرده‌گذاری می‌کنند، مسئولیت متوجه خود آنها است و ما دیگر برای بازپرداخت وجوه، اقدامی نمی‌کنیم.
به گزارش فارس، حمید تهرانفر در مورد نظارت بر موسسات پولی و فاقد مجوز، اظهار داشت: بانک مرکزی رویه قبلی را با شدت بیشتری ادامه می‌دهد و در همین رابطه هماهنگی بیشتر با مقامات امنیتی، دادستانی و قوه قضائیه را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی افزود: در آینده اصلا نباید موسسه‌ای وجود داشته باشد که بدون نظارت بانک مرکزی فعالیت کند، این تصمیم مقامات کشور است و به طور جدی از این مسئله یک قدم هم عقب نخواهیم آمد.
معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: در روش اجرا، با صلابت و پیش‌آگهی به این موسسات اعلام می‌کنیم و اگر مشکلی برای موسسات پیش بیاید، بانک مرکزی هیچ کمکی به آنها نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه کسانی که وجوه خود را نزد این موسسات قرار داده‌اند مسئولیت با خودشان است، گفت: همین امروز چند موسسه در مناطق مختلف کشور با مشکل مواجه شده‌اند و بانک مرکزی و سایر نهادها کمکی به آنها نخواهند کرد.
معاون نظارتی بانک مرکزی در مورد اخطارهای داده شده به موسسات فاقد مجوز، اظهار داشت: این اخطارها از گذشته تا به امروز بوده و از ارگان‌های مختلف کشوری هم این اخطارها داده شده و به همین دلیل حجت تمام است.
از تهران\فر سوال شد چرا نام موسسات فاقد مجوز توسط بانک مرکزی اعلام نمی‌شود، که اینگونه پاسخ داد: اسامی موسسات مجاز را در سایت بانک مرکزی درج کرده‌ایم و حداقل انتظار می‌رود کسی که می‌خواهد دست رنج خود را سپرده‌گذاری کند، نسبت به مجوز موسسه کسب اطلاع کند.
وی افزود: مردم نباید به جمله «تحت نظارت بانک مرکزی» درج شده روی تابلو موسسات اکتفاء کنند بلکه نام موسسات دارای مجوز در سایت بانک مرکزی درج شده است؛ بانک مرکزی نمی‌تواند در تمام کشور افرادی را موظف کرده و با موسسات بدون مجوزی که جمله تحت نظارت بانک مرکزی را درج کرده‌اند برخورد کند.
معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص موسسات ادغام شده‌ای که همچنان با تابلو قبلی فعالیت می‌کنند، گفت: این موسسات هم جزو همین مسائل هستند و حتما باید تابلوها را عوض کنند.
وی درباره بهبود نظارت استانی بانک مرکزی، اظهار داشت: نگرش‌ها در این باره متفاوت است، عده‌ای معتقدند نظارت بانک مرکزی نظارت عالیه است و در همه موارد نباید دخالت کند زیرا بانک‌ها خودشان بازرس دارند و همین که بانکی خوب اداره شود، برای بانک مرکزی ارتباط با بانک برای ایجاد اطمینان از سلامت اقدامات کفایت می‌کند.
تهرانفر ادامه داد: نظارت استانی به دلیل شکل‌گیری موسسات فاقد مجوز خیلی مورد توجه قرار گرفته است و بانک مرکزی از طریق نمایندگی‌های استانی اقدامات لازم را انجام می‌دهد اما به شیوه سابق که در همه کشور نظارت کنیم، نخواهد بود.
معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: اسامی موسسات دارای مجوز در سایت بانک مرکزی است و با نهادهای مربوطه هم به خوبی هماهنگ کرده‌ایم تا بر فعالیت موسسات نظارت شود.
تهرانفر در مورد صندوق ضمانت سپرده و اصلاح دستورالعمل آن، گفت: دستورالعمل صندوق ضمانت سپرده‌ها اشکالاتی دارد و آن این است که آنچه که در ابتدا به طور کلی توسط بانک مرکزی ابلاغ شد با آن دستورالعملی که تدوین شده تفاوت‌هایی دارد و به همین دلیل بر کلیت دستورالعمل خدشه وارد شده است.
وی افزود: به همین دلیل باید یک بار از ابتدا همه دستورالعمل‌ها همخوان شود؛ هم‌اکنون در حال اصلاح این دستورالعمل هستیم.
وی درباره روش اعطای مجوز به بانک‌ها برای ایجاد شعبه صرافی، گفت: در ابتدا به بانک موافقت اصولی داده می‌شود و سپس بر اساس آن بانک شعب خود را تجهیز می‌کند.
معاون نظارتی بانک مرکزی اضافه کرد: پس از این اقدام با استفاده از اهرم‌های نظارتی بررسی می‌کنیم که آیا این شعبه آمادگی ارائه خدمت به مردم را دارد یا خیر؛ در صورت آمادگی شعبه، مجوز نهایی ارائه می‌شود.
وی تصریح کرد: بر همین اساس هم‌اکنون در حال اصلاح فرایند صدور مجوز برای موسساتی که موافقت اصولی ارائه و شعبه تجهیز شده است، هستیم و هنوز سیاست کلی برای مجوز در حال ارزیابی است.
تهرانفر تاکید کرد: مجوز جدیدی به بانک‌ها برای ایجاد شعبه صرافی نداده‌ایم بلکه تنها پس از بررسی شرایط، به موافقت اصولی‌های صادر شده، مجوز نهایی فعالیت داده می‌شود.
این مقام مسئول بانک مرکزی در مورد دستورالعمل افزایش سرمایه اولیه صرافی‌ها، گفت: آن دستورالعمل دارای برخی اشکالاتی است که مورد توجه مقامات ارشد کشور هم بوده است؛ آن دستورالعمل در حال بازنگری است.
معاون نظارتی بانک مرکزی در مورد تعداد درخواست‌های ارائه شده برای تاسیس صرافی، اظهار داشت: فکر می‌کنم حدود 50 درخواست ارائه شده است.
وی تاکید کرد: صدور مجوز برای بخش‌های مختلف بازار پول هیچگاه متوقف نخواهد شد.
اسامی موسساتی که حذف شده‌اند
بانک مرکزی نام پنج موسسه اعتباری را که پیش از این مجاز اعلام شده و در حال اخذ مجوز بوده‌اند از سایت این بانک حذف کرد.
به گزارش ایسنا، در حالی که بانک مرکزی از سال گذشته در راستای ساماندهی بازار پولی و مالی کشور تعدادی از موسسات مالی و اعتباری را ادغام و تعدادی از آن‌ها را به شش موسسه کاهش داد اکنون نام برخی از این موسسات از سایت بانک مرکزی حذف شده است و بنا به اعلام بانک مرکزی فقط موسسه اعتباری توسعه مجوز فعالیت دارد.بنا به این گزارش نام موسسات اعتباری ثامن، ثامن‌الحجج، عسکریه، کوثر، آرمان و نور در سایت بانک مرکزی دیده نمی‌شوند.
همچنین بانک مرکزی در اقدامی نام بانک آینده و همچنین مهر اقتصاد را نیز از فهرست بانک‌های غیردولتی حذف کرده است. این اقدام از سوی بانک مرکزی در حالی انجام شده که حدود 25 درصد نقدینگی موجود در اقتصاد در اختیار موسسات اعتباری قرار داشته و این موسسات در حال فعالیت در سطح کشور هستند.
بنابر این باید دید آیا هدف بانک مرکزی از این اقدام ادغام مجدد موسسات اعتباری است یا حذف آن‌ها از نظام بانکی.در این زمینه حمید تهرانفر، معاون نظارتی بانک مرکزی با تاکید بر این که شورای پول و اعتبار درباره بانک آینده مقرر کرده که تکالیفی را انجام داده و سپس مجوز فعالیت به این بانک داده می‌شود، گفت: برای بانک فرصت محدودی در نظر  گرفته شده تا مسائل مد نظر شورای پول و اعتبار را رعایت کند.
این در حالی است که شعب مختلف بانک آینده در سطح شهر فعال هستند.
آخرین اطلاعیه‌ بانک مرکزی درباره مؤسسات اعتباری
پس از انتشار مطالبی پیرامون حذف نام برخی از مؤسسات اعتباری از پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی، این بانک با بیان کلیاتی به نگرانی سپرده‌گذاران پاسخ داد.
روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: از آنجا که مؤسسات مذکور در مراحل مختلف ساماندهی قرار دارند و تاکنون موفق به تکمیل تشریفات اداری مربوط برای اخذ مجوز فعالیت نشده‌اند، لذا پس از طی این مراحل و اخذ مجوز یاد شده از بانک مرکزی، اسامی آنها مجدداً بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی این بانک قرار خواهد گرفت.
روابط عمومی بانک مرکزی همچنین اعلام کرد، این مؤسسات می‌بایست با تسریع در تکمیل مدارک مربوط و برآورده کردن الزامات مطروحه از سوی بانک مرکزی، به فرآیند اخذ مجوز فعالیت خود از این بانک سرعت ببخشند.