kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶

کوتاه از شهرستان ها


وضعیت دشت بناب
بناب- خبرنگار کیهان: نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران شدید آب آشامیدنی و کشاورزی در منطقه گفت: نگرانی من از این است که وضعیت دشت بناب نیز به سرنوشت دریاچه ارومیه تبدیل شود!حجت‌الاسلام محمدباقری بنابی در چهارمین نشست کارگروه آب و کشاورزی شهرستان بناب در سال‌جاری با بیان اینکه وضعیت آب آشامیدنی و کشاورزی بناب در حال بحران است، افزود: اگر وضعیت به همین روال پیش رود، ظرف هفت هشت سال آینده تمام باغات بناب نابود می‌شوند.
آزادی زندانی غیرعمد
شیراز- خبرنگار کیهان: معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس در مراسم آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد که به مناسبت دهه کرامت برگزار شد گفت: سازمانهای زیرمجموعه زندان‌های استان فارس در زمینه تخفیف دیه از شاکیان پرونده‌ها رتبه نخست کشوری را در سال گذشته کسب کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین مزارعی افزود: خوشبختانه در حوزه‌های مختلف فرهنگی از جمله آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد موفقیت‌های چشمگیری داشته‌ایم.
صادارت صنایع دستی
* مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس محصولات صنایع دستی صادرشده استان در سال 93 را از نظر ریالی بالغ بر دو میلیون دلار اعلام کرد. مصیب امیری نیمی از حجم صادرات 76 تنی به کشورهای مختلف از جمله آلمان، فرانسه، رومانی، ژاپن، ترکیه، روسیه، قطر، امارات، عراق و تاجیکستان را فرش و گلیم و زیلو و مابقی را خاتم، نگارگری، سازهای ستی، مصنوعات چرمی، مشبک، سفال، قلاب‌بافی، ریوار بافی، پیکرتراشی، کارهای قلم‌زنی، سراجی سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی اعلام کرد.
لایروبی بندرگاه
کیش- خبرنگار کیهان: لایروبی بیش از 700 هزار مترمکعب بندرگاه کیش به میزان 60 درصد  تاکنون انجام شده است که با تکمیل این عملیات در مساحت 23 هکتار از حوضچه مرکزی بندرگاه امکان پهلو‌گیری کشتی‌های کانتینری تا ظرفیت 12 هزار تن فراهم خواهد شد.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه‌ کیش گفت: با اجرای عملیات لایروبی حوضچه بندرگاه تجاری کیش ظرفیت سالانه تخلیه بار در بندرگاه کیش از دو میلیون تن به شش میلیون تن خواهد رسید و در آینده نزدیک این بندرگاه از واسطه‌گری بنادر کشورهای اطراف بی‌نیاز می‌شود.
بهبود بهی‌زادی اظهار کرد: از مزایای انجام عملیات لایروبی استحصال 14 هکتار زمین در ضلع غربی بندرگاه با استفاده از مواد حاصل از عملیات لایروبی است که برای مقاصد عملیات بندری، تردد کانتینرها و همچنین ایجاد و ساخت انبارهای بزرگ تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
افتتاح آب‌نما
* بزرگ‌ترین آبنمای اینتراکتیو کشور با حضور مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در شرق اسکله بزرگ تفریحی کیش راه‌اندازی شد.این آب‌نما در زمینی به مساحت 200 متر مربع دایره‌ای همراه با انعکاس نورهای رنگارنگ حالت‌هایی از آب را به نمایش درمی‌آورد.
رژه خودروهای قدیمی
تبریز- خبرنگار کیهان: در آستانه هفته نکوداشت تبریز بیش از 200 خودرو کلاسیک و قدیمی در تبریز، در خیابان‌های این شهر به نمایش درآمد.در بین این خودروها، خودروهایی با نزدیک به 90 سال قبل، دیده می‌شوند.از این پس، این خودروها از پرداخت عوارض سالانه خودرو، معاف خواهند بود.
تأمین ائمه جماعت مدارس
* مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی خواستار تأمین ائمه جماعت مدارس این استان از سوی حوزه‌های علمیه شد.جعفر پاشایی در نشست مشترک آموزش و پرورش و حوزه های علمیه، گفت: به کمک حوزه علمیه اجرای برنامه‌های جدی مدارس به‌ویژه در دوره ابتدایی نیاز است. وی خواستارتحکیم و تعمیق همکاری‌ها بین این اداره کل و حوزه‌های علمیه شد.
جشنواره سینمای جوانان
اراک- خبرنگار کیهان: مراسم پایانی پنجاهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان تحت عنوان «آفتاب» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و انجمن سینمای جوان ایران در بیت تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خمین برگزار شد.این جشنواره در 3 بخش مسابقه فیلم کوتاه، فیلم‌نامه نویسی و عکس با شرکت هنرمندان استان‌های فارس، مازندران، کردستان، آذربایجان غربی، زنجان، هرمزگان، گیلان و مرکزی برگزار شد.براساس رأی هیئت داوران جشنواره، در بخش‌های مختلف آن نفرات برتر برگزیده شدند و آثار این هنرمندان به جشنواره کشوری راه یافت.
احداث کارخانه
* کار احداث کارخانه پردازش پسماند شهری و تولید کود کمپوست در اراک آغاز شد.مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک گفت: این کارخانه در زمینی به مساحت بیش از هفت و نیم هکتار احداث خواهد شد. ساده‌وند افزود: از مساحت ذکر شده، بیش از سه و نیم هکتار متعلق به سایت تخمیر و بقیه برای احداث سوله در نظر گرفته شده است.وی اظهار کرد:‌این کارخانه با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری اراک ساخته می‌شود و برای ساخت آن 4 میلیاردتومان اعتبار پیش‌بینی شده است.
انتقاد امام جمعه کلات نادر
کلات نادر- خبرنگار کیهان: امام جمعه کلات طی دیدار با ستاری معاون علم و فن‌آوری رئیس جمهور از نادیده شدن حق مردم شهرستان کلات با 45 هزار نفر جمعیت انتقاد کرد.حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امجدی‌زاده، عقب‌ماندگی کلات در همه زمینه‌ها را حاصل غفلت مدیران استانی، کشوری و شهرستانی عنوان کرد و افزود: چرا باید مردم کلات ندیده گرفته شوند. مردمانی که در نوار مرزی و نقطه صفر مرزی ساکنند و از نظر اجتماعی و سیاسی و فرهنگی غفلت قرار گرفته‌اند.
تبدیل اراضی موقوفه
همدان- خبرنگار کیهان: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: اراضی موقوفه شهرهای کبودرآهنگ و لالجین تبدیل به احسن می‌شوند.حجت‌الاسلام رضا حاجی زین‌العابدینی افزود: تبدیل به احسن رقبات و اراضی موقوفه براساس مجوز رهبر معظم انقلاب و مشروط به قیمت‌گذاری توسط هیئت سه‌نفره کارشناسی با عضویت نماینده شورای شهر، نماینده اداره اوقاف و کارشناس بی‌طرف انجام می‌شود.وی ادامه داد: حدود 5 هزار رقبه موقوفی در کبودرآهنگ وجود داشت که با تبدیل تعدادی از آنها در مراحل قبلی، تعداد 3500 رقبه باقی مانده و در شهر لالجین نیز از 2500 رقبه موجود، تعداد 700 مورد تبدیل شده است.
پاکسازی اراضی از مین
هویزه- خبرنگار کیهان: اراضی آلوده به مواد منفجره باقی‌مانده از ایام دفاع مقدس در منطقه بیت راشد در شمال بستان پاکسازی شد.
فرماندار دشت آزادگان با بیان این مطلب اظهار کرد: با تلاش مرکز مین‌زدائی کشور مستقر در استان خوزستان 75 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه بیت‌راشد از توابع بخش بستان شهرستان دشت آزادگان که آلوده به مواد منفجره باقی‌مانده از ایام جنگ تحمیلی بودند به‌صورت مکانیزه پاکسازی و تحویل روستائیان شد.عبدالرحیم ناطقی گفت: برای اجرای این طرح و پاکسازی این مساحت از زمین‌های آلوده مبلغ 1 میلیارد ریال هزینه شده است.
برپایی هفته فرهنگی هنری
اصفهان- خبرنگار کیهان: هفته گرامیداشت فرهنگی، هنری و گردشگری دومین گورستان جهان اسلام (تخت فولاد اصفهان) با هدف معرفی هرچه بیشتر این گنجینه بزرگ در اصفهان برگزار شد. این هفته از 16 لغایت 22 شهریور ماه در مجموعه بزرگ 75 هکتاری برگزار شد و با برپایی نمایشگاه‌ها و غرفه‌های مختلف با تورهای شبانه تخت فولادگردی این گنجینه ارزشمند معرفی شد.