kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۸۲
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۱
در پی کسب مقام اول مسابقات جهانی

رهبر انقلاب قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی کشور مان را تبریک گفتند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در پی کسب مقام قهرمانی جهان از سوی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی ازبکستان، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی به اعضا و کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان، کسب این افتخار و پیروزی را تبریک گفتند.


متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اعضا و کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی ایران؛
کسب مقام قهرمانی را به شما و ملّت عزیز تبریک می‌گویم و از اینکه باعث سرافرازی کشور شدید، تشکر می‌کنم.
سید علی خامنه ای
گفتنی است حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیام‌های جداگانه ای قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی ازبکستان را تبریک گفتند.
ایران برای نخستین بار
قهرمان کشتی فرنگی جهان شد
تیم کشتی فرنگی ایران برای نخستین بار در تاریخ عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کرد.
در روز پایانی رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان روز گذشته تیم ایران موفق به کسب یک مدال طلا و دو برنز شد. در وزن 59 کیلوگرم حمید سوریان در دور نخست با نتیجه 8 بر صفر از سد آلکس آنچتی از رومانی گذشت. وی در دور بعد مقابل فهمی از مصر با نتيجه 2 بر يك به برتري دست يافت و راهي دور سوم شد. سوریان در این دور اسماعیل بوررو از کوبا نفر اول پان آمريكن را با نتیجه 5 بر صفر شکست داد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. وی در این دیدار المرات تسمرادوف از ازبکستان را با نتیجه 2 بر یک مغلوب کرد و راهی دیدار فینال شد. وی در این دیدار مینگیان سیمینوف از روسیه را با نتیجه 2 بر یک شکست داد و ضمن کسب مدال طلا رکورد تاریخی را برای خود ثبت کرد.
مدال برنز بیابانگرد
در وزن 71 کیلوگرم افشین بیابانگرد پس از استراحت در دور اول در دور دوم  مقابل ‌هایونگ کیم از کره جنوبی با نتيجه 2 بر صفر به برتري دست يافت. وی در مرحله يك چهارم نهايي مقابل چنگيز لابازانوف از روسيه با نتیجه 4 بر صفر شکست خورد و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در دیدار فینال بیابانگرد به گروه بازنده‌ها رفت. وی در این گروه ابتدا بالینت کورپاسی از مجارستان را در یک کشتی دیدنی با نتیجه 4 بر 3 شکست داد تا در دیدار رده‌بندی به مصاف الکساندر ژیانویچ از بلاروس برود. بیابانگرد در دیدار رده بندی نیز با نتیجه 5 بر 3 الکساندر ژیانویچ از بلاروس را شکست داد و صاحب مدال برنز شد.
رضایی هم سوم شد
در وزن 98 کیلوگرم قاسم رضایی در دور نخست با نتیجه 3 بر یک کارل اسچون از سوئد را شکست داد.وی در دور بعد مقابل موسی اولویف از روسیه با نتيجه 2 بر يك به برتري دست يافت و راهي دور سوم شد. رضایی در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 2 بر صفر مارتین نیلسن از نروژ دارنده مدال برنز اروپا را شکست داد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله مقابل آرتور الکسانیان نفر سوم المپیک لندن، نایب قهرمان جهان و قهرمان اروپا از ارمنستان با نتیجه 3 بر 2 شکست خورد و راهی دیدار رده‌بندی شد. وی در این دیدار با نتیجه 4 بر یک الکساندر ‌هاربوویک از بلاروس را شکست داد و صاحب مدال برنز شد.
نخستین قهرمانی تاریخ ایران
تیم کشتی فرنگی ایران در این رقابت‌ها با کسب یک مدال طلای حمید سوریان در وزن 59 کیلوگرم، یک مدال نقره امید نوروزی در وزن 66 کیلوگرم و دو مدال برنز افشین بیابانگرد و قاسم رضایی در اوزان 71 و 98 کیلوگرم و کسب دو مقام هفتمی و هشتمی حبیب اله اخلاقی و بهنام مهدی‌زاده در اوزان 80 و 130 کیلوگرم و کسب 42 امتیاز برای اولین بار در تاریخ کشتی فرنگی ایران عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.
رکورددار شدن سوریان
علاوه بر قهرمانی ایران، نکته مهم این مسابقات رکورددار شدن حمید سوریان بود، نابغه کشتی جهان با کسب هفتمین طلای المپیک و جهان موفق به شکستن رکورد عبدالله موحد شد. سوریان پیش از این 5 مرتبه در مسابقات جهانی در سال‌های 2005، 2006، 2007، 2009 و 2010 و یک بار در المپیک لندن سال 2012 موفق به کسب مدال طلا شده بود و برای هفتمین بار موفق شد ضمن کسب مدال طلای مسابقات جهانی، رکورد 6 طلای جهان و المپیک عبدالله موحد اسطوره کشتی ایران را بشکند. از لحاظ مرغوبیت مدال، بهترین کشتی‌گیر تاریخ ایران شود. از لحاظ تعداد مدال نیز در حال حاضر سوریان و غلامرضا تختی تنها کشتی‌گیران تاریخ ایران هستند که هفت مدال جهان و المپیک دارند. سوریان هفت طلا (6 طلای جهان و یک طلای المپیک) دارد و تختی یک طلا و دو نقره المپیک به همراه دو طلا و نقره جهان را در ویترین افتخاراتش جاودانه کرده است.