kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۹
رئیس اتحادیه صیادان بوشهر:

اکتشافات نفتی ،صید میگوی بوشهر را 50 درصد کاهش داد

رئیس اتحادیه صیادان استان بوشهر گفت: اکتشافات نفتی، لرزه‌نگاری‌های متوالی و ورود پساب‌های صنعتی و خانگی به دریا از جمله عوامل مهم در کاهش 50 درصدی صید میگو در استان بوشهر است.


به گزارش ایرنا، محمد کارگر در جمع خبرنگاران افزود: صید بی‌رویه و افزایش بهای ادوات صیادی نیز بر کاهش صید میگو در این استان تاثیرگذار بوده‌اند.وی تاکید کرد: در فصل صید امسال که از مرداد تا شهریور ادامه داشت، به دلیل اکتشافات نفتی و لرزه‌نگاری‌های پی‌درپی شرکت ملی نفت ایران کارگران صیاد شاهد کاهش شدید ذخایر آبزیان به ویژه میگو بودند.
وی اظهار کرد: گستره عملیات اکتشافی شرکت ملی نفت ایران از نوار ساحلی خلیج‌فارس (خوزستان تا چابهار) متغیر است و در روش لرزه‌نگاری، امواج لرزه‌ای در اثر انفجار به صورت موج‌های مکانیکی در لایه‌های درون زمین منتشر می‌شود.
کارگر بیان کرد: انفجار در لایه‌های زیرزمینی درصد بالایی از ذخایر دریایی که دوران نوزادی خود را در زیستگاه‌های ساحلی می‌گذرانند، نابود کرده و در نتیجه کاهش ذخایر آبزیان را به همراه دارد.
وی یادآور شد: شرکت ملی نفت ایران باید با بازسازی ذخایر و آماده‌سازی لاروها، خسارت‌هایی را که به صیادان وارد کرده است جبران کند.
کارگر افزود: به دنبال کاهش صید میگو اکنون بهای هر کیلوگرم میگو به صورت غیرمتعارف در بازار مصرف داخلی افزایش یافته که این مسئله موجب کسادی بازار خرید این محصول شده است.
رئيس اتحادیه صیادان استان بوشهر گفت: صیادان بوشهری در بدترین شرایط آب‌و هوایی (50تا 60 درجه گرمای همراه با رطوبت بالا) به صید می‌پردازند اما در عمل می‌بینیم دولت هیچ حمایتی در زمینه تهیه تجهیزات شناورها، نرخ سوخت و یخ به آنان نمی‌کند.کارگر ادامه داد: وام‌های با بهره‌های بالا و مهلت بازپرداخت کم نیز بر نارضایتی صیادان دامن زده است.