kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۸
استاندار:

گرمای هوا 300 میلیارد ریال به چایکاران گیلان خسارت زد

استاندار گیلان با اشاره به گرمای کم‌سابقه تابستان امسال در استان، از کاهش 300 میلیارد ریالی درآمد چایکاران خبر داد و گفت: به دنبال جبران خسارت باغات چای هستیم.


به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نجفی در مراسم معارفه فرماندار جدید لاهیجان افزود: متاسفانه به دلیل خشکسالی، حدود 300 میلیارد ریال از درآمد چایکاران استان با کاهش 19 هزار تنی برداشت برگ سبز کاسته شده است.
وی با بیان اینکه در تلاشیم تا خسارات چایکاران جبران شود، ادامه داد: در این زمینه فعالیت‌ها و رایزنی‌هایی را آغاز کرده‌ایم.
استاندار گیلان با اشاره به اقدام ویژه دولت در زمینه اختصاص بودجه برای خرید برگ سبز چای و بهزراعی، به‌نژادی و هرس باغ‌ها اضافه کرد: امسال با اقدام دولت 600 میلیارد ریال به هرس باغ‌های چای اختصاص یافت؛ اما متاسفانه تا امروز یک قدم برای استفاده از این تسهیلات برداشته نشده است.
وی افزود: باغدارانی که زمستان به هرس باغ‌های خود پرداختند، 30 درصد کمتر در بخش  سوختگی مزارع چای خسارت دیدند.
نجفی اظهار کرد: تا زمانی که سازمان چای به عنوان خریدار بزرگ این محصول عمل می‌کند و در زمینه مسائل دیگر چای با قدرت وارد نمی‌شود، مشکلات پابرجاست.وی خاطرنشان کرد: باید در اصلاح باغ‌های چای و آبیاری تحت فشار اقدامات اساسی انجام شود تا از میزان این آسیب‌ها در آینده کاسته شود.
نجفی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه گرمای هوا در زمان برداشت برنج برعکس خسارت چای، موجب افزایش میزان و کیفیت تولید این محصول شد، افزود: متاسفانه به دلیل واردات از گذشته، بازار برنج داخلی با رکود مواجه شده است.
وی اظهار داشت: خوشبختانه با تصمیم اخیر دولت در زمینه افزایش تعرفه واردات، ممنوعیت ورود برنج خارجی تا آذرماه، جلوگیری از توزیع برنج وارداتی گذشته، خرید توافقی برنج کیفی، تامین نیاز دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها از برنج داخلی، شاهد رونق و شکوفایی بازار برنج خواهیم بود.