kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
تلاش واشنگتن برای تبرئه مقابل افکار عمومی

سیاستمدار آمریکایی ایجاد داعش را به گردن عربستان انداخت

همزمان با آغاز جنگ نمایشی واشنگتن علیه تروریست‌های داعش، یک سناتور سابق آمریکایی از نقش این کشور و عربستان در ایجاد داعش پرده برداشت.


به گزارش العالم، در حالی که «باراک اوباما» با هیاهوی زیادی آغاز عملیات آمریکا و متحدان علیه داعش را اعلام کرد، «باب گراهام» سناتور سابق و عضو «کمیته تحقیق درباره حملات 11 سپتامبر 2001» به خبرنگار «ایندیپندنت» گفت: «امتناع واشنگتن از تحقیق درباره نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر، باعث به وجود آمدن داعش شد.»
گراهام که قبلاً رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا نیز بوده افزود: «دولت‌های مختلف آمریکا حمایت عربستان از افراطیون سنی را نادیده گرفته‌اند، و همین امر باعث شد ریاض به حمایت از داعش ادامه بدهد.»
گراهام گفت: «بهتر است با عربستان برخورد شود، زیرا این کشور نقشی اساسی در حمایت مالی داعش و دیگر گروه‌های افراطی دارد.»
گراهام در سخنان خود به قضیه بحران سوریه و حمایت مستقیم آمریکا از داعش طی سال‌های اخیر اشاره‌ای نکرد. مقامات آمریکایی فکر می‌کردند از طریق داعش می‌توانند به منافع خود در سوریه و عراق برسند، اما اکنون از جانب این گروه تروریستی احساس خطر می‌کنند.
اوباما به خاطر همین احساس خطر، یک ائتلاف نیم بند علیه داعش تشکیل و علناً به این گروه اعلان جنگ داد. اما رئیس جمهور آمریکا اکنون با این واقعیت مواجه شده است که کشورهای سابقاً دوست، تمایلی برای پیوستن به این ائتلاف ندارند.
پایگاه صهیونیستی «دبکا» با اشاره به همین استقبال سرد کشورها، نوشت؛ امتناع دولت ترکیه از پیوستن به ائتلاف ضد داعش آمریکا، ضربه‌ای گیج کننده به این ائتلاف و راهبرد اوباما زده است، زیرا ترکیه از ستون‌های اصلی راهبرد رئیس جمهور آمریکا علیه داعش بود.
علاوه بر ترکیه، تاکنون کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، مصر و اردن نیز اعلام کرده‌اند که در ائتلاف آمریکا علیه داعش شرکت نمی‌کنند.
دیروز نیز «ریاض الاسد» بنیانگذار گروه تروریستی«ارتش آزاد سوریه» اعلام کرد، این گروه در ائتلاف فوق شرکت نمی‌کند. در همین حال، به نظر می‌رسد که مأموریت و سفر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به کشورهای ترکیه و مصر و متقاعد کردن سران این کشورها برای همراهی با آمریکا نتیجه نداده است. کری دیروز پس از مصر به پاریس رفت تا مقامات پاریس را با آمریکا همراه کند.
در این میان، قبل از اینکه جان کری بخواهد به انگلیس برود، داعش اعلام کرد، گروگان انگلیسی خود را در سوریه سر برید. این انگلیسی «دیوید هاینز» نام داشت. پیش از این نیز داعش دو خبرنگار آمریکایی را سر بریده بود. کارشناسان این اقدامات داعش را کاملاً مشکوک می‌دانند و می‌گویند، این گروه تروریستی که دست پرورده «سیا» است، با اقدامات خود زمینه ورود نظامیان آمریکایی و غربی به سوریه و عراق را فراهم می‌کند.
کشته شدن دو خبرنگار آمریکایی باعث شد اوباما افکار عمومی بخشی از مردم آمریکا را برای حمله به داعش در سوریه و عراق با خود همراه کند.
در پی مرگ دیوید هاینز نیز «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس تهدید کرد که عاملان این جنایت را به شدت تحت پیگرد قرار خواهد داد. رئیس جمهور آمریکا نیز با انگلیس اعلام همبستگی کرد و گفت: ما با همکاری دولت پادشاهی انگلیس و ائتلاف فراگیری از کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان برای مجازات عاملان این اقدام ظالمانه و تسلیم آنها به چنگال عدالت، وارد عمل خواهیم شد تا این تهدید از سر مردم کشورهایمان، منطقه و جهان برداشته شود.
اوباما در حالی از ائتلاف فراگیر صحبت می‌کند که تنها روی کشورهای مرتجع عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌تواند حساب باز کند. هر چند این کشورها نیز چاره‌ای جز پیوستن به ائتلاف ندارند.