kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳
نگاهی به عملکرد یک ساله حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی

مدیریت سینمایی بر مدار بیم و امید


بیش از یک سال از مدیریت سینمایی دولت یازدهم گذشت. حدود یک سال قبل بود که حجت الله ایوبی جایگزین جواد شمقدری شد و سکان هدایت سازمان سینمایی را برعهده گرفت. عده ای از اهالی سینما، نسبت به این جابجایی چندان خوش بین نبودند و می گفتند، مشکل سینما با جابجا شدن مدیران بهبود نمی یابد و مشکل اصلی سینمای ایران، فقدان راهبرد مشخص و معلوم است. ضمن اینکه رئیس جدید سازمان، حجت الله ایوبی به رغم سابقه مدیریت فرهنگی اما، تخصص چندانی در زمینه سینما ندارد و شاید این مسئله برای او مشکلاتی را به وجود آورد. به هر حال، این مدیر، سازمان سینمایی را برعهده گرفت و اکنون بیش از یک سال از فعالیت او می گذرد. برای ارزیابی بهتر کارنامه یک ساله مدیریت سازمان سینمایی دولت یازدهم، نظر دو تن از سینماگران را جویا شدیم. هنرمندانی که دارای کسوتی طولانی هستند و البته نظری متفاوت درباره عملکرد ایوبی دارند.
تصویرروز

سالی که نکوست، از بهارش پیداست؟
سیدناصر هاشم زاده، فیلمنامه نویس و مدرس دانشگاه درباره عملکرد یک ساله مدیریت سینمایی دولت یازدهم به خبرنگار کیهان گفت: آنچه در این یک سال گذشته، ادامه اتفاقات چهار سال قبل بوده است. هنوز توسط مدیریت سازمان سینمایی کار خاصی انجام نشده که بتوان درباره آن نظر دقیقی داد. حتی فیلم هایی هم که در این یک سال به نمایش درآمده اند، عمدتا محصول مدیریت قبلی بوده اند.
نویسنده فیلمنامه «بید مجنون» درباره وعده های رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: همه مدیران وقتی روی کار می آیند حرف های خوب و خوشایندی می زنند. اما باید دید تا چه حد، به حرف های خودشان عمل می کنند.
وی تصریح کرد: باید از مدیریت سازمان سینمایی پرسید، چرا تا این حد انحصاری عمل می کنند؟ امروز می بینیم که فقط عده خاصی که در پی منافعی هستند، دور و بر مدیران را گرفته اند و کسانی که دنبال منافع نیستند، در حال حذف شدن از عرصه سینمای کشور هستند. نمونه اش هم همین جشن هایی است که در روزهای اخیر برگزار شدند. باید به مدیران سینمایی گفت که این جشن ها مال همه اهالی سینمای ایران هستند و نه افراد و طیف های خاصی.
هاشم زاده ادامه داد: اگر قصدمان دست یافتن به سینمای خوب است، این راهش نیست! باید معقول تر عمل کرد. باید از مدیریت سینمایی پرسید، شما که داعیه دار اعتدال و تدبیر و امید هستید، چرا طوری عمل می کنید که موجب نومیدی می شود؟
نویسنده «سیب و سلما» تأکید کرد: سالی که نکوست از بهارش پیداست! با این انحصارطلبی های حاکم بر سینما، باید گفت، از این بهار، بوی امیدی به مشام نمی رسد!  
ساخت فیلم های فرهنگی دشوار شده است
مجتبی راعی، کارگردان سینما نیز در گفت وگو با کیهان گفت: به نظرم آقای شمقدری و دوستانش در مدیریت سابق سازمان سینمایی به قدری بد عمل کردند که پس از ایشان هر کسی مدیریت سازمان سینمایی را بر عهده می گرفت، همه خدا را شکر می کردند! حجت الله ایوبی از این نظر شانس آورده که در این شرایط به مدیریت رسیده است و نمره قبولی می گیرد.
وی درباره اموری که لازم است از سوی سازمان سینمایی در اولویت قرار گیرد گفت: اول ساخت سالن سینما. طبعا طراحی یک استراتژی که موجب رشد سینما شود هم در اولویت است.
کارگردان «تولد یک پروانه» همچنین  در باره وضعیت تولید فیلم‌های ارزشی تصریح کرد: سینما به سمتی رفته که ساخت آثار ارزشی سخت شده است.
وی ادامه داد: در دوره مدیریت سابق سازمان سینمایی، بخش خصوصی که فقط درآمد و سود برایش مهم است بر سینما مسلط شد. البته بخش خصوصی تقصیری ندارد، چون دنبال سود خودش است. اما مشکل اینجا بود در نتیجه این سیاست، سینمای فرهنگی آنچنان تضعیف شد که دیگر نمی توان به این سادگی آن را بهبود بخشید.
راعی در پاسخ به این پرسش که سازمان سینمایی برای رفع این مشکل باید چه کند؟ گفت: برگرداندن آب رفته به جوی، کار مشکلی است. حجت الله ایوبی مسیر سختی را در پیش دارد.