kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
میشل ستبون عکاس مشهور فرانسوی:

غربی‌ها نمی‌توانند پیشرفت ایرانی‌ها را ببینند (اخبار ادبی و هنری)

یک عکاس فرانسوی گفت: میل و عطش به دانستن سبب شد بیشتر برای گرفتن عکس از امام خمینی (ره) علاقه‌مند شوم و البته افتخار گرفتن عکس‌های بسیاری را از او داشتم.


میشل ستبون همزمان با برپایی نمایشگاهی از آثارش درباره انقلاب اسلامی ایران در خانه هنرمندان، در گفت وگویی با تسنیم درباره وضعیت ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: من اولین بار از طریق مسیر زمینی به ایران سفر کردم و فاصله طبقاتی را در این کشور به عنوان یک توریست به خوبی دیده و آن را لمس کردم. متاسفانه در آن زمان خبرنگاران گزارش‌های واقعی در این زمینه را منتشر نمی‌کردند. وقتی طبقات بالا و زندگی مرفه را در کنار فقر می‌دیدم، برایم مهم بود که کاری موثر انجام دهم. نمی‌توانستم در برابر این فاصله طبقاتی، شکنجه‌‌ها و اعدام‌هایی که در آن زمان در ایران صورت می‌گرفت، کاری انجام ندهم.
ستبون تصریح کرد: زندگی مردم در ایران مدرن است و همه امکاناتی که یک کشور اروپایی دارد ایرانی‌‌ها هم دارا هستند. متاسفانه یکی از مشغله‌های زندگی من این است که اطرافیان خود را متقاعد کنم که تصویر ذهنی آنها از ایران کاملا اشتباه است.
وی ادامه داد: غربی‌‌ها می‌دانند پیشرفت هنر و به خصوص سینمای ایران در سال‌های اخیر کاملا محسوس بوده و ایرانی‌‌ها توانسته‌اند جوایز بسیاری را نیز کسب کنند؛ این پیشرفت در هنر بدون پیشرفت در کلیه بخش‌های دیگر امکان‌پذیر نبوده ولی گویا آنها این امر را نمی‌بینند. برخی از غربی‌‌ها وقتی باید این پیشرفت‌‌ها در هنر را به پیشرفت در زندگی اجتماعی منطبق کنند، کمی تعلل می‌کند. این پیشرفت‌‌ها نمی‌تواند از دل جامعه‌ای بر‌آید که متحجر و عقب‌مانده است.