kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۱۰
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
سفر امیر عبداللهیان به پرتوریا

آفریقای جنوبی به دنبال از سرگیری واردات نفت از ایران است

معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی پس از رایزنی با همتای ایرانی خود اعلام کرد کشورش به دنبال از سرگیری واردات نفت خام از ایران است.



به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، آفریقای‌جنوبی در سال ۲۰۱۲ در پی فشار تحریم‌های غرب واردات نفت از ایران را متوقف کرد. نومیندیا مفکتو، معاون وزیر خارجه آفریقای‌جنوبی ابراز امیدواری کرد طی چند ماه آینده موضوع تحریم‌‌ها حل و فصل شود. پیش از این، این کشور درحال توسعه یک‌چهارم نفت مصرفی خود را از ایران وارد می‌کرد.
وی این اظهارات را پس از برگزاری کمیته مشترک سیاسی جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی در پرتوریا ابراز کرد. حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه  ریاست هیئت مذاکره‌کننده در  این نشست را بر عهده دارد.
معاونان وزرای امور خارجه ایران و آفریقای‌جنوبی در نخستین دور مذاکرات خود که با حضور سفرای دو کشور برگزار شد، به بررسی موضوعات مورد علاقه به خصوص در زمینه سیاسی و بین‌المللی پرداختند.
حسین امیر عبداللهیان همچنین در دیدار با «فاحلا» معاون وزیر بهداشت و درمان آفریقای‌جنوبی نیز با اشاره به روابط خوب دو کشور طی 20 سال گذشته، حوزه بهداشت و درمان را یکی از مهمترین حوزه‌‌ها برای همکاری فیمابین ارزیابی کرد.
وی همچنین با اشاره به نقش فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز در توسعه و پیشرفت‌های بهداشتی و درمانی کشور، ابراز امیدواری کرد که با توافق ایران و گروه 1+5 دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در اختیار سایر کشور‌ها نیز قرار گیرد.