kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
حجت‌الاسلام سلیمی:

اداره قبیله‌ای دانشگاه آزاد باعث کُند شدن روند پیشرفت علمی کشور می‌شود

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند احراز سمت‌‌ها و پست‌‌های مدیریتی در دانشگاه آزاد، گفت: یکی از شعارهای نظام اسلامی شعار شایسته‌سالاری و عمل به آن در تمامی ابعاد است.


وی افزود: شایسته‌سالاری می‌تواند پیشرفت کشور را رقم زده و شایسته‌گان در یک میدان رقابت آزاد با هم به رقابت پرداخته و هر کسی توانایی علمی، فکری و تقوایی‌ خود را ظهور و بروز برساند که این مهم‌ترین هدف نظام اسلامی ماست که در تمامی شئون باید رعایت شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ملاک برتری را از دیدگاه قرآن تقوا دانست و تأکید کرد: قرآن می‌گوید که افراد باید برای احراز پست‌‌ها حفیظ و علیم باشند؛ یعنی اینکه افرادی باید برای سمت‌‌ها و پست‌‌ها در دستگاه‌‌ها و اداره امور منصوب شوند که قدرت مدیریت و دانش لازم برای مدیریت را داشته و امانتدار نیز باشند. این طریق آیات قرآن است که باید مبنای کار ما نیز همین باشد.
حجت‌الاسلام سلیمی در ادامه از روند مدیریتی دانشگاه آزاد انتقاد کرد و گفت: اگر در خانواده مسئولان هم کسی واقعا در حدی که از دیگران برتری‌هایی داشت، اگر پستی گرفت مشکلی ندارد، اما در صورتی که وجه تمایزی با دیگران نداشت و فقط به سبب نسبت‌ها، مسئولیت‌هایی را بر عهده گرفت، باعث عقب راندن نخبگانی می‌شود که توانایی مدیریت داشته‌اند و به ضرر پیشرفت کشور است.
وی در همین زمینه تصریح کرد: بنده معتقدم روندی که در حال حاضر در دانشگاه آزاد در احراز پست‌‌های مدیریتی است و به صورت قبیله‌ای و خانوادگی انجام می‌شود، باعث عقب ماندگی علمی کشور شده و نخبگان از فضای علمی و پژوهشی دانشگاه‌‌ها رانده شده و به انحصارطلبی منجر می‌شود.