kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۸۵
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
برای ثبت تخلفات رانندگان در سراسر کشور

دوربین‌های هوشمند جاده‌ای به زودی وارد میدان می‌شوند

رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی از امضای تفاهم‌نامه نهایی برای نصب دوربین‌های هوشمند ثبت تخلفات درون‌شهری با وزارت کشور در آینده نزدیک خبر داد.


به گزارش خبرنگار کیهان، سردار اسکندر مؤمنی دیروز در جریان افتتاح 192 دستگاه دوربین ثبت تخلفات در مراکز اجرائیات راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: متن اولیه این تفاهم‌نامه آماده است و به زودی به امضای پلیس راهور و وزارت کشور خواهد رسید.
وی افزود: تاکنون 208 دوربین در جاده‌های سراسر کشور نصب شده بود، اما با افتتاح طرح جدید که با همت و همراهی سازمان راهداری به انجام رسیده است تجهیز جاده‌ها به 400 دوربین هوشمند قطعی می‌شود. سردار مؤمنی تأکید کرد: در ایام ترافیک (عید فطر) این دوربین‌ها توانستند بیش از 60 میلیون بار خودروها را در جاده‌های برون‌شهری کنترل کنند که با طرح جدید و با تجهیز 3800 کیلومتر از جاده‌های کشور به دوربین‌های ثبت تخلفات میزان سوانح کاهش خواهد یافت.
وی افزود: براساس یک آمایش انجام شده حدود 9 درصد خودروهای عبوری تخلف کرده بودند که بعد از 6 ماه این میزان به 5 درصد و در طول یک سال به کمتر از یک درصد رسید.
سردار مؤمنی در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان درباره چند منظوره بودن این دوربین‌ها و امکان اطلاع‌رسانی به پلیس قضایی و جنایی از طریق این دوربین‌ها گفت: این کاری که الان صورت گرفته با کمک سازمان راهداری است و یک کار بین بخشی است و همه کارهای آن را این سازمان انجام داده است.
وی گفت: در این طرح اطلاعات به دست آمده هم مورد استفاده سازمان راهداری خواهد بود و هم مورد استفاده پلیس. بنابراین همه بخش‌های کشور امکان استفاده از سامانه را خواهند داشت.
سرپیچی از فرمان پلیس مدرسه جریمه دارد
سردار مؤمنی فرمان پلیس مدرسه در راهنمایی و رانندگی را همچنان نافذ دانست و تأکید کرد: حجم ترافیک در اول مهر ماه همزمان با بازگشایی مدارس 25 تا 30 درصد افزایش خواهد یافت که با توجه به ترافیک سال گذشته یک افزایش 10 تا 15 درصدی نسبت به سال گذشته را شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه همیاران پلیس و پلیس مدرسه در مهر ماه فعال می‌شوند، افزود: اگر راننده‌ای از فرمان پلیس مدرسه سرپیچی کند، جریمه و نمره منفی کسب خواهد کرد. از 170 کد تخلف 20 تخلف حادثه خیز احصا شده که یکی از آنها به پلیس مدرسه مرتبط بوده است.