kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
با کسب رأی اعتماد از پارلمان

دولت جدید عراق رسما کار خود را آغاز کرد

دولت جدید عراق با رای اعتماد نمایندگان پارلمان کار خود را به صورت رسمی شروع کرد.


سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان گروه‌های داخلی عراق به اجماع رسیدند و با مشارکت خود راه را برای شروع به کار دولت حیدر العبادی نخست‌وزیر این کشور باز کردند.
شامگاه یکشنبه حیدر العبادی در حالی پرونده کابینه خود را تقدیم پارلمان کرد که می‌دانست ماراتن سختی را برای رای اعتماد گرفتن از پارلمان دارد. اما وی با سرسختی و تلاش بسیار رای اعتماد را یکی‌ یکی برای وزرایش به دست آورد. این در حالی است که آمریکا و عربستان با کارشکنی‌های خود تاکنون مانع از تشکیل دولت جدید این کشور شده بودند.
در جلسه یکشنبه‌شب پارلمان عراق از مجموع 289 نماینده حاضر در جلسه 177 نماینده به حیدر العبادی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق رای اعتماد دادند و برنامه دولت جدید این کشور را تایید کردند.همچنین بها‌الاعرجی با 151 رای، صالح المطلک با 149رای و هوشیار زیباری با 164 رای به عنوان معاونین نخست‌وزیر از پارلمان رای اعتماد گرفتند.
در کابینه العبادی شیعیان 14، اهل سنت 7 و کردها سه وزارتخانه را کسب کردند. از جمله وزرای مهمی که از پارلمان رای اعتماد گرفتند می‌توان به ابراهیم  الجعفری (وزیر خارجه - شیعه)، عادل عبدالمهدی(وزیر نفت - شیعه)، و روژنوری شاویس(وزیر دارایی - ائتلاف کردستان) اشاره کرد. نوری مالکی نخست‌وزیر سابق، اسامه النجیفی رئیس پارلمان سابق و ایاد علاوی نخست‌وزیر اسبق نیز به عنوان معاونین رئیس‌جمهور عراق انتخاب شدند. همام باقر حمودی از ائتلاف المواطن به رهبری حکیم نیز به عنوان معاون رئیس پارلمان انتخاب شد.
حاشیه‌ها
جلسه رای اعتماد به کابینه حیدر العبادی با حاشیه‌‌هایی نیز مواجه بود. این جلسه قرار بود راس ساعت 8 به وقت محلی آغاز شود اما به علت حاضر نشدن تعدادی از نمایندگان با تاخیر آغاز شد. همچنین برخی از نمایندگان مخالف کابینه با عصبانیت بارها روند رای‌گیری‌ در جلسه را قطع کردند. از سوی دیگر چندین وزارتخانه به دلیل مخالفت نمایندگان  پارلمان همچنان بدون وزیر باقی مانده‌اند. در این میان ادامه اختلافات درباره دو وزارتخانه کشور و دفاع بار دیگر مانع از دستیابی به توافق در این باره شد و حیدر العبادی اعلام کرد که تا هفته آینده نام وزرای این دو وزارتخانه را اعلام می‌کند. به نوشته خبرگزاری فارس علاوه بر این دو وزارتخانه کلیدی وزارت آب و وزارت زنان نیز هنوز بدون وزیر هستند.
بلافاصله پس از جلسه رای اعتماد کابینه حیدر العبادی در مقابل نمایندگان پارلمان سوگند یاد کردند. همچنین رهبران احزاب کرد پس از موافقت با مشارکت در کابینه جدید عراق اعلام کردند که دولت آینده برای تحقق مطالبات کردها و حل مشکلات کردستان فقط سه ماه وقت دارد.
واکنش‌ها به تشکیل دولت جدید عراق
تشکیل دولت جدید عراق گام بسیار مهمی در جهت حفظ  ثبات و امنیت به این کشور است. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله پس از تشکیل دولت در تماس تلفنی با حیدر العبادی، تشکیل کابینه جدید عراق را به وی تبریک گفت و خواستار همکاری نزدیک با دولت این کشور شد. بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل نیز از تشکیل دولت عراق و دادن رای اعتماد به این دولت از سوی پارلمان استقبال کرد. وی تاکید کرد رای اعتماد به دولت جدید در پارلمان،‌ اقدامی برای برقراری ثبات سیاسی و صلح در عراق است. وی همچنین از تمامی رهبران سیاسی عراق خواست تا به همکاری و رسیدن به توافق در خصوص وزرای دفاع و کشور بپردازند.
تحولات میدانی عراق
در کنار تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگشت آرامش به عراق،‌ ارتش و پلیس این کشور نیز عملیات پاکسازی تروریست‌های داعش را از خاک این کشور همچنان با شدت ادامه می‌دهند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، فرمانده پلیس دیاله اعلام کرد: نیروهای نظامی عراق، پلیس مبارزه با تروریسم و نیروهای واکنش سریع با پشتیبانی عشایر منطقه، سد مخزونی الصدور را در 40 کیلومتری شمال شرق بعقوبه (مرکز استان دیاله) از لوث وجود تروریست‌ها پاکسازی کردند. همچنین جنگنده‌های آمریکایی روز دوشنبه پنج بار مواضع داعش در اطراف سد حدیثه و شهر اربیل را بمباران کردند.
همچنین به گزارش خبرگزاری‌ فارس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان در جنگ و درگیری مسلحانه اعلام کرد که از آغاز سال 2014 تاکنون 700 کودک در عراق کشته و یا معلول شده‌اند.