kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
در پی حمله ارتش به تظاهرات آرام مردم

انقلابیون یمن: اعتراض‌ها دیگر مسالمت‌آمیز نخواهد بود

مقامات الحوثی در واکنش به کشتار انقلابیون به دست ارتش یمن، دولت را تهدید به اقدامات جدی‌تر کردند.



گویا داستان تکراری اعتراض و سرکوب با سرنوشت خاورمیانه عجین شده است و پایانی برای آن نمی‌توان متصور بود. این منطقه که برخلاف تمام مناطق جهان، تاریخ در آن در حال تولید است و نه تکرار، از سال 2011 و با شروع موج بیداری اسلامی بار دیگر دوران پرتلاطم خود را آغاز کرد و مردم بیدار منطقه را در مقابل دیکتاتورها قرارداد تا برگی دیگر به تاریخ بیفزاید.
شعله آن اعتراض‌ها اکنون در یمن بار دیگر نمایان شده و مردم معترض و انقلابی این کشور را در برابر دولت فاسد و خودکامه صنعا قرار داده است. دولت صنعا به جای حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و برآورده کردن مطالبات انقلابیون اشتباه ریشه‌دار و عجین شده با خاورمیانه را تکرار کرده و به روی انقلابیون آتش گشوده است. اتفاقی که بی‌شک به جای حل بحران این کشور بر عمیق‌تر شدن آن خواهد افزود. آمار تلفات تاکنون به 15 شهید و صدها زخمی رسیده است. این امر باعث خشم انقلابیون شده و دولت را تهدید به تشدید اعتراض‌ها کرده‌اند. برخی از فرماندهان انصارالله اعلام کرده‌اند که پلیس یمن عامدانه سر تظاهرکنندگان را هدف قرار می‌دهد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله اعلام کرد: آنچه در صنعا روی داد اقدامی جنایتکارانه از سوی دولت است و دولت با این اقدامات در حال نوشتن آخرین سطور عمر خود است. عبدالسلام تأکید کرد که «ما به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز ادامه می‌دهیم، اما این اعتراض‌ها تا ابد مسالمت‌آمیز نخواهد ماند.»
سخنگوی الحوثی‌ها با اعلام اینکه «مردم یمن توانایی دفاع از خود را در برابر نیروهای امنیتی دارند و نیازمند حمایت خارجی نیستند»، گفت: ما درسی به دولت فاسد خواهیم داد که هرگز فراموش نکنند.
این واکنش جنبش انصارالله پس از آن صورت گرفت که نیروهای امنیتی به سمت معترضانی که قصد داشتند به سمت ساختمان نخست‌وزیری این کشور حرکت کنند شلیک کردند.
منابع خبری یمن اعلام کردند که تظاهرکنندگان به آرامی در حال حرکت از میدان التغییر به سمت مقر نخست‌وزیری بودند که تیراندازی صورت گرفت.
همچنین به دنبال درخواست عبدالملک الحوثی رهبر الحوثی‌ها برای برگزاری تظاهرات در روز سه‌شنبه، دیروز جمعیت زیادی در میدان التغییر گردهم آمدند. رهبر الحوثی‌ها اعلام کرد اگر لجاجت دولت یمن، ادامه یابد ما به گزینه‌های راهبردی و بزرگی متوسل خواهیم شد، امیدواریم نیاز به این مرحله نباشد. عبدالملک الحوثی تأکید کرد که دولت شکست خورده است و واقعیت هم به آن گواهی می‌دهد.
حمله هوایی ارتش یمن
علاوه بر سرکوب بی‌رحمانه الحوثی‌ها و دیگر انقلابیون یمنی در صنعا پایتخت این کشور توسط ارتش، منابع یمنی اعلام کردند که جنگنده‌های ارتش این کشور پایگاه‌های الحوثی‌ها در استان الجوف در شمال شرق این کشور را هم هدف قرار دادند که موجب کشته و زخمی شدن چند تن شد. برخی منابع شمار کشته‌های الحوثی در این حملات را هشت تن اعلام کرده‌اند.
یورش ارتش به الحوثی‌ها در شمال یمن باعث آواره شدن تعدادی از یمنی‌ها شده است.