kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱

وزیر اقتصاد:از کسانی که باید مالیات بگیریم ، نمی‌گیریم

وزیر اقتصاد اذعان کرد: مالیات را با چشمان کور از مردم می‌گیریم و همین موضوع باعث شده از کسانی که باید مالیات بگیریم چیزی نگیریم.


علی طیب‌نیا دیروز در مراسم تبیین سند راهبردی وزارت اقتصاد، تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی مالیاتی را از مهمترین اقداماتی که در این وزارتخانه صورت گرفته نام برد و افزود: الان دسترسی به اطلاعات درآمدی مردم نداریم و همین باعث شده با چشمان کور از مردم مالیات بگیریم و همین موضوع باعث شده از کسانی که باید مالیات بگیریم، چیزی نگیریم و بالعکس؛ بنابراین اگر به اطلاعات مودیان دسترسی داشته باشیم مالیات را به درستی اخذ خواهیم کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مردم و صاحبان کسب و کار از رکود بی‌قرار شدند و انتظار دارند نشانه‌های خروج از رکود و رونق را واضح‌تر ببینند، گفت: زندگی و معیشت مردم در حال حاضر در وضعیت خطیری قرار دارد. مردم در مشهد با کلام و دعایشان و طرح مطالباتشان و همچنین در عین حمایت از دولت مطالبه خود را نیز به وضوح بیان می‌کردند. مردم انتظار دارند ما به سرعت اقتصاد را از وضعیت فعلی عبور دهیم و اقتصاد را به ثبات برسانیم، این خواست مردم، مقام معظم رهبری و دولت است.
طیب‌نیا با اشاره به اینکه وزارت اقتصاد بدون برنامه منسجم و رو به آینده و معطوف به عمل نمی‌تواند کاری را پیش ببرد، افزود: در 15 دقیقه نخست حضور در وزارت اقتصاد کار تبیین برنامه راهبردی وزارتخانه را شروع کردم و نامه‌های مربوطه را نیز همان موقع به معاونان خود زدم.
وی به استفاده نادرست از درآمد‌های نفتی طی سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: این درآمدها فی‌نفسه نقمت نیست بلکه نعمت است اما در گذشته از این درآمدها به شکل ناصحیح استفاده شد و اقتصاد کشور وابسته به این درآمد‌های نفتی شد و به دنبال آن رشد اقتصادی کاهش یافت.
این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه هدف سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی این است که رشد اقتصادی را مقاوم کند،‌ تصریح کرد: وزارت اقتصاد به تبع از این سیاست، برنامه‌های راهبردی خود را تنظیم کرده، ضمن آنکه باید وابستگی بودجه به منابع نفتی کاهش یابد و سهم درآمدهای پاک مالیاتی در بودجه دولت بالا برود تا اقتصاد آسیب‌پذیر نباشد.
وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه ارتقا توان تولید و ثروت‌آفرینی در کشور اولویت اصلی دولت است،  گفت: اگر توان تولید افزایش یابد رفاه عمومی نیز بالا می‌رود و زمینه‌های رفاه و پس‌انداز و غیره نیز تقویت می‌شود؛ اگر تولید بالا برود فقر هم ریشه‌کن می‌شود.
طیب‌نیا افزایش شفافیت و انضباط پولی را از دیگر برنامه‌‌های راهبردی وزارت اقتصاد و دولت یازدهم دانست و ادامه داد: یکی از تحلیل‌های عمده در تبیین دلایل نرخ رشد اقتصادی پایین معطوف به همین است، در کشورهای نفتی نقش اصلی دولت‌ها توزیع رانت‌های نفتی و کسی موفق است که به این منابع دسترسی داشته باشد.
وزیر اقتصاد همچنین در حاشیه همایش تدوین برنامه راهبردی وزارت اقتصاد درباره نوسانات اخیر نرخ ارز با بیان اینکه نوسانات در بازار ارز طبیعی، عادی و روزمره است، گفت: بعضا این نوسانات منشاء خارجی دارد یا ناشی از نوسانات گذران است.
وی افزود: مطمئن باشید مانند یک سال گذشته تغییر و تحول جدی در بازار ارز نخواهیم داشت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برنامه راهبردی وزارت اقتصاد هفت اولویت دارد، اظهار کرد: مهم‌ترین این اولویت‌ها افزایش توان تولید کشور و تامین درآمد پایدار و سالم برای دولت است.
طیب‌نیا خاطرنشان کرد: بر اساس این هفت اولویت راهبردی اهداف کمی زمان‌بندی شده برای همه دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد تنظیم شده که این اهداف کمی و زمان‌بندی شده هستند.
وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که با تدوین سند راهبردی وزارت اقتصاد چه تحولی در حوزه بانکی رخ می‌دهد، گفت: این سند برای همه دستگاه‌های تابع از جمله بانک‌های دولتی است و آنها موظف شده‌اند برنامه‌های خود را در راستای افزایش توان تولید کشور و افزایش سلامت، شفافیت و انضباط مالی و اداری تنظیم کنند.