kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱

همکاری 10 میلیارد دلاری ایران و روسیه برای احداث 8 نیروگاه حرارتی

وزیر نیرو اعلام کرد: بستر همکاری بین ایران و روسیه برای احداث هشت نیروگاه حرارتی به ظرفیت 2800 مگاوات و ارزش 10میلیارد دلار مهیا شده است.


حمید چیت‌چیان در دیدار الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه و هیئت کارشناسی، با استقبال از مشارکت این کشور در بخش احداث نیروگاه‌های جدید برق در ایران، گفت: برنامه ما برای این مشارکت احداث 8 واحد نیروگاه جدید حرارتی به ظرفیت 2800 مگاوات (هر واحد به ظرفیت 350 مگاوات) است و بخش خصوصی این کشور پس از دریافت اطلاعات تایک ماه آینده طرح پیشنهادی خود را برای اجرای این طرح‌ها ارائه خواهد داد.
وی اضافه کرد: چهار واحد از نیروگاه‌ها در شهر بندرعباس، دو واحد در طبس و دو واحد در شهر جدید سهند خواهد بود و احداث دو واحد نیروگاه در تبریز نیز در مرحله مطالعه محیط زیستی قرار دارد.
چیت‌چیان با اشاره به استقبال ایران از مشارکت روسیه در بخش نوسازی نیروگاه‌ها، گفت: در زمان حاضر، این همکاری در دو نیروگاه رامین اهواز و شهید منتظری اصفهان قابل انجام است و بررسی‌ها درباره نیروگاه بندرعباس نیز در دست انجام است.
وزیر نیرو با اشاره به موضوع واردات و خرید برق از کشور روسیه، افزود: بر اساس نشست مشترک کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان، در وضعیت کنونی بستر فنی برای انتقال برق از طریق شبکه سراسری آذربایجان مهیا نیست و به این منظور باید یک خط جدید در کشور آذربایجان احداث شود.
در این نشست، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی این کشور با ایران که در ماه اوت (مردادماه) امسال امضا شد، گفت: در این تفاهم‌نامه زمینه همکاری و مشارکت در بخش فنی و خدمات مهندسی نیز دیده شده و روسیه آماده است برای ساخت سه هزار مگاوات نیروگاه مذاکره تکمیلی را با ایران انجام دهد.
وی ارزش این همکاری‌ها را افزون بر 10 میلیارد دلار برآورد کرد و ادامه داد: برای این کار در چند مرحله با شرکت توانیر مذاکره لازم انجام شده و روسیه آماده است در بخش احداث و نوسازی در نیروگاه‌های بندرعباس، تبریز، طبس و اصفهان همکاری داشته باشد.
حجم روابط اقتصادی قابلیت افزایش
10 برابری دارد
حجم روابط اقتصادی میان ایران و روسیه در حد انتظار نیست و قابلیت افزایش به میزان بیش از 10 برابر را دارد.
بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان عصر دیروز در نشست هیئت تجاری ایران و روسیه که با حضور وزیر انرژي روسیه و جمعی از فعالان اقتصادی دو کشور در اتاق ایران برگزار شد، تصریح کرد: به بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران توصیه می‌شود از ظرفیت‌های اقتصادی موجود در روسیه نهایت استفاده را ببرند.
وی اظهار داشت: سیاست دولت و نظام در همکاری اقتصادی با روسیه برقراری روابط راهبردی است که امیدواریم براساس توافقات چند ماه اخیر، در روابط اقتصادی دو کشور جهش بزرگی اتفاق افتد.
زنگنه با بیان اینکه رئيسان جمهور دو کشور جهت افزایش روابط تجاری تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کرده‌اند، گفت: در پی مذاکرات صورت گرفته فرصت و بستر مناسبی برای توسعه روابط میان دو کشور فراهم شده است.
وی روسیه را بازار بزرگی برای ایران توصیف کرد و افزود: این کشور بازاری با تقاضای زیاد و رشد اقتصادی سریع دارد و ایران کالاها و خدمات زیادی با کیفیت مناسب و در سطح استانداردهای بین‌المللی دارد که می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیاز این بازار باشد.
به گفته رئيس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه، در یادداشت تفاهمی که روز جاری بین دو کشور به عنوان نتیجه کمیسیون مشترک به امضا می‌رسد، سعی شده مشکلات حل شود.
زنگنه سپس این همایش را فرصتی برشمرد تا بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور برقراری روابط را دنبال کنند تا همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی ایران و روسیه بیش از پیش توسعه یابد.وزیر نفت در پایان گفت: زیربناها و زیرساخت‌های خوبی برای توسعه روابط ایجاد شده که باید از سوی بخش خصوصی دو کشور مورد استفاده قرار گیرد.
شایان ذکر است، سال گذشته حجم روابط تجاری دو کشور معادل یک میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است.
وزیر انرژی روسیه تصریح کرد: هدف ما این است که معاملات 5/1میلیارد دلاری ایران و روسیه 10 برابر شود.
الکساندر نواک نیز  در یازدهمین همایش همکاری‌های مشترک ایران و روسیه گفت: این اجلاس برای تقویت بخش خصوصی در حال انجام است. انجام این کار برای بخش خصوصی بسیار خوشحال‌کننده است و تحول عظیمی برای افزایش روابط ایران و روسیه محسوب می‌شود.
نواک گفت: امیدواریم طرفین ایرانی و روسی بتوانند روابط تجاری‌شان را گسترش دهند و به‌طور کلی چهره جدیدی در روابط ایران و روسیه به وجود آوریم.
وی افزود: در ابتدای قرن بیستم کارشناسان روسی برای ساخت کارخانجات ایرانی به خصوص صنایع نفت و پتروشیمی وارد ایران شدند و این روابط گسترش یافت. نیروگاه بوشهر که سال گذشته به بهره‌برداری رسید نیز یکی از همین روابط موفق ایران و روسیه است.
وزیر انرژی فدراسیون روسیه در ادامه بیان کرد: توافق خوبی در ارتباط با این سیاست‌ها بین ایران و روسیه برقرار شده است. ما امکانات زیادی برای تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های نفت، گاز، برق، صنایع هواپیمایی، ذوب و فلزات و همکاری‌های منطقه‌ای داریم. البته سطح معاملات تجاری در حال حاضر بسیار پایین است و امیدواریم در آینده این معاملات افزایش یابد.
نواک گفت: یکی از مهم‌ترین کارهای ما این است که این مشکلات را رفع کنیم. امروزه می‌توانیم ادعا کنیم کیفیت روابط بازرگانی سطح جدیدی پیدا کرده است و همایش امروز مقدمه‌ خوبی برای این روابط است. شرکت‌های روسی نه تنها تمایل به ارسال تجهیزات به ایران دارند، بلکه خواهان انتقال تکنولوژی نیز هستند.