بی توجهی دولت قبل به تعهداتش مشکلات زیادی برای اتوبوسرانی پایتخت ایجاد کرده است
محمود ترفع در گفتوگو با کیهان با اشاره به اوضاع نامناسب اتوبوسهای درون شهری پایتخت در سالهای اخیر و عدم توجه کافی به این بخش، گفت: طی ۱۵ سال گذشته ۱۶ شرکت خصوصی با اتوبوسهای خود به کمک حملونقل پایتخت آمده بودند که در دورههای اخیر با توجه به عدم پرداخت تعهدات دولت قبل نسبت به این بخش و افزایش هزینههای تعمیرات و نگهداری اتوبوسها، از طرفی میزان کرایه و رکود اقتصادی ناشی از دوران کرونا و به نوعی به صرفه نبودن اقتصادی، تعدادی از آنها به دلیل مشکلات اقتصادی به همکاری خود
پایان دادند.
سهم اتوبوسرانی از حملونقل عمومی تهران 17 درصد است
ترفع با بیان اینکه شرکتهای جدید هم با توجه به قیمت پنج میلیاردی یک دستگاه اتوبوس و پائین بودن کرایهها تمایلی به سرمایهگذاری در این بخش ندارند، افزود: سهم اتوبوسرانی از حملونقل عمومی تهران همچنان 17 درصد است.
سهم اتوبوسها از آلودگی هوای تهران
۲ درصد است
وی با انتقاد از آمار منتشر شده در مورد سهم ۶۰ درصدی اتوبوسها در آلودگی پایتخت که چندی پیش از سوی یکی از مدیران محیط زیست تهران اعلام شده بود گفت: سهم اتوبوسرانی در این موضوع حدود ۲ درصد است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اظهارداشت: تعداد اتوبوسهای فعال پایتخت کلاً دو هزار دستگاه است که تعداد قابل توجهی از آنها نیز گازسوز هستند، از سویی ۱۲۷ هزار کامیون در سطح شهر تردد دارند که مطمئناً میزان اثر گذاری آنها بر آلودگی هوای پایتخت اصلا قابل مقایسه با اتوبوسهای درون شهری نیست.
ترفع درخصوص اتوبوسهای برقی جدید هم که قرار است به این ناوگان اضافه شود،گفت: قطعات این اتوبوسها وارداتی است اما تولید و مونتاژ آنها در داخل کشور انجام خواهد شد.
وی در مورد به کارگیری مینی بوسهای جدید و نو به جای اتوبوسهای مستهلک و فرسوده در برخی خطوط اتوبوسرانی نیز بیان داشت: در بسیاری از خطوط با توجه به تعداد کم مسافران و به صرفه نبودن به کارگیری اتوبوس، از مینی بوسهای جدید استفاده میشود و اتوبوسها در خطوطی که بیشتر مسافر دارند به کار گرفته میشود،در برخی از خطوط مانند خط جماران هم که عرض عبوری مسیر اجازه تردد راحت اتوبوس را نمیدهد به ناچار از مینی بوس استفاده میشود.
تهران به ۳۰۰۰ اتوبوس جدید نیاز دارد
تا بتواند نفسی تازه کند
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اظهارداشت: تهران هم اکنون حدوداً نیاز به سه هزار اتوبوس جدید دارد تا بتواند نفسی تازه کند و به دلیل عدم انجام تعهدات دولت قبل درخصوص این بخش، با ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در سال، مشکل تهران در زمینه نوسازی ناوگان حل نمیشود و از طرفی بودجه بسیار زیادی برای انجام این مهم مورد نیاز است.