kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴
براساس گزارش گمرک

تراز بازرگانی کشور منفی شد ؛ واردات 22 میلیارد، صادرات 20 میلیارد دلار

بر اساس اعلام گمرک از میان 50 کشور، تراز بازرگانی ایران با 24 کشور در 5 ماه نخست سال منفی بوده است.


بر اساس گزارش گمرک ایران، از میان هفت کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، هند وترکیه که بیشترین تجارت خارجی کشورمان را تشکیل می‌دهند تراز تجاری از اول فروردین تا مردادماه سال جاری با چهار کشور چین، امارات، هند و ترکیه منفی بوده است.
این آمار نشان می‌دهد که کسری بازرگانی با امارات منفی چهار میلیارد دلار و چین منفی یک‌میلیارد است.
تراز بازرگانی پنج ماهه با 50 کشور دنیا نشان می‌دهد با 24 کشور دنیا تراز بازرگانی منفی بوده و این تراز با 26 کشور مثبت گزارش شده است.
همچنین آمار مقایسه‌ای صادرات گمرک مربوط به مردادماه نشان می‌دهد گمرک منطقه ویژه عسلویه، شهید رجایی، پتروشیمی بندر امام‌خمینی، معاونت صادرات تهران و شهید باهنر به ترتیب بیشترین صادرات را داشته‌اند و همچنین کمترین صادرات مربوط به گمرک چابهار، پیشین، بازارچه یزدان و بازارچه گلورده بوده است.
در همین حال صادرات ایران در پنج ماهه نخست امسال با رشد 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نزدیک 20 میلیارد دلار رسید.
بر اساس آمار مقدماتی مقایسه‌ای، صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در این مدت 40 میلیون و 366 هزار تن کالا به ارزش 19‌میلیارد و 639 میلیون دلار به کشورهای دریافت‌کننده کالاهای ایران صادر شده است.
این در حالی است که در پنج ماهه نخست سال‌گذشته 36 میلیون و 562 هزار تن کالا به ارزش 16 میلیارد و 254 میلیون دلار از ایران صادر شده بود که مقایسه این آمار نشان می‌دهد که صادرات ایران در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به سال قبل به لحاظ وزنی 10/41 درصد، ریالی 25/39 درصد و دلاری 20/83 درصد افزایش داشته است.
از سوی دیگر در همین مدت میزان واردات کشور 16 میلیون و 421 هزار تن به ارزش 21 میلیارد و 981 میلیون دلار بوده است.
همچنین در مدت مشابه سال 1392 به مقدار 11 میلیون و 342 هزار تن کالا به ارزش 16 میلیارد و 456 میلیون دلار کالا به کشور وارد شده است.
بنابراین واردات کشور نسبت به سال گذشته به لحاظ وزنی 44/79 درصد، ریالی 38/83 درصد و دلاری 33/58 درصد رشد داشته است.
هرچند که حجت تجارت خارجی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است که موضوعی مثبت به شمار می‌رود اما نکته نگران‌کننده افزایش فاصله بین واردات و صادرات ایران است؛ به طوریکه این موضوع باعث منفی‌تر شدن تراز تجاری ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.
واردات 800 میلیون دلاری خودرو
در پنج ماه نخست امسال، بیش از 800 میلیون دلار صرف واردات خودروهای خارجی به کشور شده و به دومین کالای عمده وارداتی کشورمان تبدیل شد.
بر اساس آمار گمرک، در پنج ماه نخست امسال واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل، سه برابر شده است. در پنج ماه نخست پارسال 264 میلیون دلار صرف واردات خودرو شده بود.
با توجه به رشد بیش از 200 درصدی واردات خودرو در سال جاری، خودروهای خارجی به دومین کالای عمده وارداتی کشورمان تبدیل شده‌اند.
این در حالی است که در پنج ماه اول پارسال، واردات خودرو در رتبه هفتم کالاهای عمده وارداتی به کشورمان قرار داشت.
همچنین از لحاظ تقویم میلادی نیز طی هفت ماه نخست سال 2014 واردات خودرو به کشورمان نسبت به مدت مشابه سال 2013 بیش از 230 درصد رشد داشته و به یک میلیارد و 242 میلیون دلار رسیده است.‌همچنین در حالی که طبق مصوبه دولت، واردات خودروهای با حجم سیلندر بالای 2500 سی سی ممنوع است، آمار گمرک از تداوم واردات این نوع خودرو‌ها حکایت دارد.
طبق آمار گمرک، در پنج ماه نخست امسال بالغ بر هفت میلیون دلار صرف واردات خودروهای بالای 3000 سی‌سی شده است.
رئیس کل گمرک ایران در این باره گفته است: واردات خودروهای بالای 2500 سی سی همچنان ممنوع است و تنها آن دسته از خودروهایی بالای 2500 سی سی، وارد کشور شده است که تا قبل از اردیبهشت ماه سال 92، ثبت سفارش شده باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی روز چهارشنبه گذشته، در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، با تاکید بر اینکه موضوع واردات، فقط از طریق تعرفه حل نخواهد شد،  تأکید کرده بودند: دولت باید درخصوص واردات کالاهای غیر ضروری و تجملی سخت‌گیری بیشتری انجام دهد و اِعمال قدرت کند.