kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب:

پاییز امسال سخت‌ترین شرایط‌آبی را برای تهران تصور می‌کنیم

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از راه‌اندازی سامانه دوم آب‌رسانی به شهرهای نوارساحلی کشور برای تامین بلندمدت آب برخی نقاط روستایی و شهری از طریق احداث آب‌شیرین کن خبر داد.


«حمیدرضا جانباز» در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: بحث آب‌شیرین‌کن‌ها هم به لحاظ پدافندی و تامین آب دراز مدت شهرها با شتاب پیش می‌رود.
وی گفت: با توجه به این که آب استانهای بوشهر، خوزستان و هرمزگان از خط آبرسانی خلیج‌فارس از سد کوثر در استان کهکیلویه و بویراحمد تامین می‌شود، اجرای سامانه دوم آبرسانی و جایگزین تامین آب که همان آب‌شیرین‌کن‌ها هستند، در دستور کار وزارت نیرو است.
وی افزود: در استان بوشهر به حجم 10 هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن‌ برای شهر بوشهر و دیگر شهرها قرارداد منعقد شده که تا دو سال آینده وارد مدار می‌شوند.
وی افزود: در پاییز امسال سخت‌ترین شرایط را برای تهران تصور می‌کنیم و اگر کاهش 20 درصدی مصرف آب به وسیله مشترکان انجام نشود و بارش پاییزه هم نداشته باشیم در سامانه شرق تهران شامل سدهای لار و لتیان به شدت مشکل تامین آب خواهیم داشت.
جانباز افزود: برنامه این است که به وسیله خطوط انتقال و مخازنی که آب را از سامانه غرب تهران به شرق منتقل می‌کنند بخشی از آب را از غرب به شرق منتقل کنیم.
وی گفت: در اواسط مهرماه سال جاری تصفیه‌خانه هفتم تهران که آب سد ماملو را تصفیه خواهد کرد وارد مدار بهره‌برداری می‌شود و بخشی از آب جنوب شرق تهران را تامین خواهد کرد.
جانباز در مورد روستاها گفت: شش هزار و 500 روستای کشور به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز در سطح 870 مجتمع اولویت‌دار روستایی جمعیتی معادل 3/5 میلیون نفر را زیر پوشش قرار می‌دهد.
وی افزود: با تامین اعتبار تا پایان سال 93 این مجتمع آبرسانی وارد مدار می‌شود و از این طریق تعداد روستاهایی که تامین آب آشامیدنی آنها به وسیله تانکر است را به حداقل می‌رسانیم.
جانباز گفت: در هفته آینده یکهزار میلیارد تومان قرارداد میان وزیر نیرو و بخش خصوصی برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی برای تامین آب و احداث سامانه‌های فاضلاب امضا می‌شود.
وی درباره قیمت تمام شده آب در کشور گفت: قیمت تمام شده آب کشور در بخش شهری 9 هزار ریال و قیمت فروش در سال 93، سه هزار و 800 ریال است و این قیمت در روستاها یک سوم این رقم است.