kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۹۵
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳
رئیس سازمان جنگل‌ها اعلام کرد

ممنوعیت 10 ساله بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بهره‌برداری از جنگل‌ها‌ی شمال به مدت 10 سال ممنوع شد.
خداکرم جلالی در نشست خبری اظهار داشت: در برنامه‌ریزی جدید تغییراتی در بهره‌برداری از جنگل‌های شمال ایجاد شده، بهره‌برداری‌های غیرمنطقی ممنوع شده و تنها درختان آفت‌زده، افتاده و خشک شده از جنگل‌ها‌ی شمال بهره‌برداری می‌شود.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌های شمال در مساحت یک میلیون هکتار انجام خواهد شد و به تدریج این مدیریت در سایر جنگل‌ها هم اعمال می‌شود.
به گفته جلالی، مدیریت تغییر بهره‌برداری از جنگل‌ها تا 30 درصد بهره‌برداری را کاهش می‌دهد و به حفظ جنگل و توسعه پایدار می‌انجامد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این خبر که توسعه بیماری خشکیدگی بلوط متوقف شده، گفت: دلیل آن بارش‌های مناسب سال گذشته، سرمای زیر 10 درجه سانتیگراد زمستان گذشته و اقدامات اورژانسی و بهداشتی سازمان جنگل‌ها بوده است.
وی افزود: بیماری خشکیدگی بلوط از سال 88 با 30 هزار هکتار در جنگل‌های زاگرسی آغاز و هر سال تقریبا به 2 برابر رسید و در سال 92 کل  جنگل‌های درگیر این بیماری به یک میلیون و 130 هزار هکتار رسید.
وی گفت: برنامه احیای جنگل‌های زاگرس تدوین شده و به همین منظور 25 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت اختصاص یافته و 50 میلیارد تومان هم از اعتبارات سازمان جنگل‌ها به این امر اختصاص می‌یابد.
جلالی با تاکید بر اینکه نارسایی‌هایی در تجهیزات اطفای حریق وجود دارد گفت: خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌ها عموما سنتی، با دست، بیل و سرشاخه‌ها انجام می‌شود بنابراین نمی‌توانیم در مقابل این پدیده مقابله کنیم.
وی افزود: به تازگی توافقنامه‌ای با وزارت کشور و مدیریت بحران برای اطفای حریق و مراقبت از جنگل‌ها امضا شده است.
وی افزود: همچنین تا پایان سال قرار است 400 خودروی اطفای حریق به استان‌های کشور داده شود.
جلالی گفت: سیستم‌های هواپیمایی اطفای حریق که در کشورهای پیشرفته وجود دارد در سازمان جنگل‌های کشور استفاده‌ای نمی‌برند.‌رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور  همچنین از راه‌اندازی صندوق توسعه منابع طبیعی تا پایان امسال خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این صندوق بسیاری از مشکلات مالی جنگلداران و انجام پروژه‌ها برطرف می‌شود.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: همچنین سامانه مقابله با زمین‌خواری با سازمان قضایی ایران راه‌اندازی می‌شود که نقش موثری در جلوگیری از تصرفات خواهد داشت.
وی تصریح کرد: سال گذشته بیشترین تصادفات در حوزه مراتع بوده که 1767 پرونده شامل 3961 هکتار زمین‌های متصرفی خلع ید شده است، همچنین 52 هزار و 867 هکتار نیز بدون رسیدن به مرحله دادگاه رفع تصرف شده است.
جلالی در خصوص عارضه درختان شمشاد جنگل‌ها گفت: این بیماری از غرب به دریای خزر شروع شده و تا مازندران ادامه یافته از این رو 45 هزار هکتار از سطح 70 هزار هکتاری جنگل‌های شمشاد کشور به این بیماری آلوده هستند.
وی گفت: با بازدید گروه کارشناسی فائو و کارشناسان داخل کشور فعلا کار خاصی برای این بیماری نمی‌توان انجام داد اما اقدامات بهداشتی و پیشگیری انجام می‌شود.
جلالی گفت: احیای جنگل‌های زاگرس، احیای گیاهان دارویی، جنگل‌داری دامنه‌های جنوب البرز، جنگل‌کاری پارک‌ها و حاشیه جاده‌ها از دیگر اقدامات در راستای توسعه پایدار است که برای آنها مجری هم تعیین شده است.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور  همچنین با بیان اینکه سالانه یک میلیون مترمکعب چوب وارد کشور می‌شود، گفت: برنامه زراعت چوب سالانه 30 هزار هکتار در دستور کار است که تاکنون 270 هزار هکتار انجام شده است.