حفظ کرامت مراجعهکنندگان به دستگاه عدلیه یک وظیفه اخلاقی و سازمانی است
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژهای صبح دیروز با حضور در مجتمع قضایی قدس در منطقه جنتآباد تهران، از بخشهای مختلف این واحد قضایی بازدید و با تعدادی از مراجعین بهصورت چهرهبهچهره گفتوگو کرد.
رئیسقوه قضائیه در برخی شعب دادیاری و دادگاهها نیز حضور یافت و ضمن گفتوگو با برخی کارکنان و قضات، در جریان میزان ورودی پروندهها و روند رسیدگی به آنها، آخرین آمار پروندههای موجود و معوقه و مشکلات و نیازهای این مجموعه قرار گرفت.
محسنی اژهای در جریان این بازدید دو ساعته که صارمی رئیسحوزه ریاست قوه قضائیه، حشمتی رئیسکل دادگستری استان تهران و علی القاصی مهر دادستان پایتخت او را همراهی میکردند، با حضور در شعب ویژه حل اختلاف و بررسی کارشناسی روند رسیدگی به یکی از پروندهها، نظر طرفین دعوا، وکلا، قاضی و رئیسشعبه را درباره محل استقرار شوراهای حل اختلاف جویا شد و در یک جلسه رسیدگی حاضر شد.
رئیسقوه قضائیه بااشاره به نظرات رئیسشعبه و طرفین دعوا با حضور شعب حل اختلاف در دادگستریها و دادسراها متذکر شد: دستگاه قضا تلاش میکند که ارائه خدمات قضایی از نظر سهولت و سرعت دسترسی و همچنین هزینه این خدمات، به نفع ارباب رجوع باشد.
وی با اشاره به برکات صلح در جامعه، اظهارداشت: «اثری که در صلح و سازش قرار دارد، چه بسا در رسیدگی کیفری به یک پرونده وجود نداشته باشد» و حل و فصل دعاوی در شوراهای حل اختلاف را به نفع طرفین دعوا و دستگاه قضایی دانست.
محسنی اژهای با تقدیر از زحمات همکاران شوراهای حل اختلاف و آمار بالای صلح و سازش در این شوراها، از کسانی که در این شوراها خدمت میکنند خواست به هر میزان که میتوانند با برقراری صلح و سازش از تشکیل پرونده در مراجع قضایی پیشگیری کنند.
رئیسدستگاه قضا با تأکید بر لزوم توجه به کرامت در واحدهای قضایی گفت: حفظ کرامت ارباب رجوع، شنیدن حرف مردم و سعه صدر در برخورد با کسانی که به دستگاه عدلیه مراجعه میکنند، یک وظیفه اخلاقی و سازمانی است و برخورد مناسب با آنها در افزایش رضایتمندی و اعتماد عمومی به نظام قضایی و مجموعه حاکمیت تأثیر به سزایی دارد.
اژهای کار در مجتمعهای قضایی را به دلیل حجم بالای مراجعات مردمی و پروندههای مطروحه و دشواری امر قضاوت بین طرفین دعوا، سخت دانست، اما در عین حال تأکید کرد: همکاران دستگاه قضا باید حرف طرفین دعوا را به خوبی بشوند، مستندات را به دقت بررسی کنند و با رفتار مناسب آنها را نسبت به رأیی که میدهند توجیه کنند، در این صورت حتی اگر رأی به نفع یکی از طرفین دعوا نباشد، هر جا برود از نحوه برخوردی که با او میشود نارضایتی نخواهد داشت و خاطره بدی نسبت به دستگاه عدلیه در ذهن او شکل نمیگیرد.
وی با تأکید بر لزوم کار جهادی در رسیدگی به پروندههای قضایی متذکر شد که گاهی تأخیر در رسیدگی به یک پرونده باعث میشود حتی اگر حق کسی به او داده شود، برای او چندان دلچسب نیست؛ چون شیرینی عدالت در گرو اجرای به موقع آن است.
رئیسقوه قضائیه بر لزوم پایش زندانها و رسیدگی به وضعیت زندانیان بعد از محکومیت نیز تأکید کرد و از دادستان و قضات خواست که وضعیت زندانیان را به صورت مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار دهند تا کسانی که امکان استفاده از ارفاقات قانونی همچون آزادی مشروط و مرخصی دارند، بیدلیل در زندان نمانند.
محسنی اژهای همچنین در واکنش به گلایه یکی از مراجعین درباره هزینههای کارشناسی اظهار داشت: هزینه کارشناسی دارای تعرفه مشخصی است که البته ما هم به عنوان قوه قضائیه معتقدیم زیاد است و گلایه مردم به حق است و باید با کمک مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.
وی در عین حال از «احصای ضرورت کارشناسیها توسط قضات»، «نظارت بر روند کارشناسیها» و «اتقان نظرات کارشناسی برای جلوگیری از اعتراضات و کارشناسیهای مکرّر» به عنوان اقدامات مهم در کاهش هزینههای کارشناسی یاد کرد.
رئیسقوه قضائیه درباره نحوه رسیدگی به نامهها و مطالبات مردمی در مجتمع قضایی اظهار داشت: از مسئولین قضایی میخواهم ضمن توسعه ارتباطات مردمی و تسریع در پاسخگویی به مطالبات مراجعان، در عین حال درنظر داشته باشند بسیاری از مراجعان به قوه قضائیه متالم هستند و دچار آسیب شدهاند و کسانی که با آنها مواجه میشوند باید افرادی صبور، با حوصله و دقیق باشند.
اژهای افزود: کسی آسیبی دیده و به عدلیه میآید، به دنبال ملجا میگردد و میخواهد هم کارش سریع انجام شود، هم درست تشخیص داده شود که موضوع چیست و از طرفی هم به دلیل آنکه متالم است، نیازمند برخورد محبت آمیز است.
وی در بخش دیگری از بازدید خود خطاب به قضات تاکید کرد: در روند بازرسی از متهمین، باید حریم شخصی و خصوصی افراد حفظ و رعایت شود.