kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۱۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

فساد و بی‌اعتنایی دولت به قانون واگذاری‌ها باعث اخلال در کسب‌وکار شد

سازندگی در یادداشتی با عنوان «عوامل مخل کسب‌وکار» نوشت: نزدیک به 10 سال از ابلاغ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار که به پیشنهاد سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون در مجلس تصویب شد، می‌گذرد و همواره این پرسش مطرح بوده است که این قانون به چه میزان اجرا شده؟



سرویس سیاسی-

در ادامه مطلب آمده است: بر اساس گزارشی که از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران منتشر شده، خبرگان حوزه کسب‌وکار، نقش عوامل داخلی و خارجی در عدم اجرای کامل قانون و دستیابی به اهداف آن را به ترتیب 70 و 30 درصد عنوان کرده‌اند.
از بی‌اعتنایی بخش دولتی به قانون واگذاری‌ها
تا وجود فساد و عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها
سازندگی نوشت: در میان عوامل داخلی با اثرگذاری 70 درصدی در عدم اجرای موفقیت‌آمیز قانون بهبود به 10 مورد می‌توان اشاره کرد: «بی‌اعتنایی بخش دولتی به قانون واگذاری‌ها به بخش خصوصی و مداخله دولتی‌ها در امور بخش خصوصی، عدم توجه بخش دولتی به نقش تأثیرگذار بخش‌های غیردولتی در فعالیت‌های اقتصادی و فرآیندهای تصمیم ‌سازی و تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی؛ وجود بوروکراسی گزاف در دستگاه‌های دولتی، وجود فساد و عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها؛ عدم‌حمایت کافی از تولید و طولانی کردن پروسه صدور مجوزها؛ نبود ضمانت اجرایی لازم جهت تحقق اهداف قانون و ناهماهنگی بین نهادها و سازمان‌ها و جدی نگرفتن مسائل داخلی؛ وجود مشکلات در ثبت سفارش و سامانه نیما و مواجهه با قوانین متغیر بانک مرکزی؛ چندنرخی بودن ارز و شوک‌های ارزی و بی‌ثباتی آیین‌نامه‌ها؛ اعمال قوانین سلیقه‌ای در ترخیص کالا از گمرک و ممنوعیت واردات و صادرات با بخش‌نامه‌های ناگهانی و غلبه نگاه سیاسی بر مشکلات اقتصادی اشاره کرد.
روزنامه سازندگی: کارنامه رئیسی در قوه قضائیه مثبت بوده است
روزنامه سازندگی که عکس و تیتر 1 خود را به رپرتاژی از اسحاق جهانگیری اختصاص داده در بخشی از گزارش خود نوشت: «کارنامه مثبت سید ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه که هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان نسبت به آن – به‌خصوص در قیاس با رئیس‌سابق قوه قضائیه- ابراز رضایت می‌کنند.»
اصلاح‌طلبان رأی چندانی نخواهند داشت
صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان با اشاره به سقوط پایگاه اجتماعی مدعیان اصلاحات نوشت: «اصلاح‌طلبان اگر در انتخابات شرکت کنند یقیناً نامزدشان هرکسی باشد...رأی چندانی کسب نخواهند کرد...ابتدایی‌ترین انتظار از کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند آن است که درصورتی‌که نامزد آنها پیروز شود شاهد تغییراتی باشند.» مدعیان اصلاحات بارها به سقوط پایگاه اجتماعی این طیف اذعان کرده‌اند. هرچند فعالین مدعی اصلاحات اصرار دارند که سفره خود را از دولت جدا کنند، اما برخلاف این ادعا، این طیف شریک اصلی دولت و از بانیان اصلی وضع موجود است. طیف مدعی اصلاحات در 8 سال اخیر اکثریت مطلق دولت را در اختیار داشت و علیرغم اختیارات و امکانات گسترده، سفره مردم را کوچک و ارزش پول ملی را کاهش داد.
امکان توافق وجود دارد؛ اما اختلافات زیاد است!
روزنامه ابتکار نوشت: روحانی رئیس‌جمهوری ایران پیش‌تر اعلام کرد که تحریم‌ها شکسته شده و تنها مذاکرات بر سر جزئیات ادامه دارد. از سوی دیگر مقامات اروپایی و آمریکایی نیز از پیشرفت در مذاکرات خبر می‌دهند و روند آن را امیدوارکننده ارزیابی می‌کنند؛ موضوعی که احتمال رسیدن به یک توافق را تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران قوت می‌بخشد. در ادامه مطلب آمده است: نیویورک‌تایمز در تشریح علت طولانی شدن مذاکرات نوشت: احیای توافق هسته‌ای با تمام نقص‌هایش به نظر انجام‌پذیر است و گفت‌وگوها با مقامات ایرانی، اروپایی و آمریکایی نیز گویای این است. اما رسیدن به چیزی که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا آن را توافقی «طولانی‌تر و مستحکم‌تر» خوانده است، توافقی که ایران را از انباشت مواد هسته‌ای برای نسل‌ها بازمی‌دارد، آزمایش‌هایش موشکی‌اش و آنچه حمایتش از گروه‌های تروریستی خوانده شده را بازمی‌دارد، بیش از همیشه دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد.
ابتکار نوشت: بااین‌حال شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز با برجسته کردن پیشرفت‌ها در مذاکرات وین اعلام کرد که هنوز راه درازی برای توافق در پیش است. این شبکه خبری در ادامه مشکل اصلی را عدم سازگاری خواسته‌های ایران با آنچه آمریکایی‌ها آماده پیشنهاد دادن هستند ذکر می‌کند... گفتنی است که بسیاری از رسانه‌های دنیا نیز در بازتاب مذاکرات دور چهارم وین آن را امیدوارکننده ارزیابی کردند اما با اشاره به اختلافات موجود زمان باقی‌مانده را برای رسیدن به توافق محدود دانستند.
بااینکه مقامات آمریکایی بارها بر ضرورت ابزار تحریم در قبال ایران تأکید کرده و اعلام کرده‌اند راه سخت و طولانی در پیش است اما مدعیان اصلاحات هم بااینکه از این واقعیات خبر دارند اما در تلاش‌اند تا با روی آنتن نگه‌داشتن مسئله مذاکرات، از آن بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی کنند.
تلاش اصلاح‌طلبان برای گره زدن چهارراه استانبول به وین!
بر همین اساس بود که روزنامه اینترنتی همدلی هم در شماره دیروز خود در گزارشی نوشت: جریان ریزش ارزهای خارجی در چهارراه استانبول درحالی‌که دلار به رکورد ریزشی جدیدی طی روزهای اخیر رسیده بود، در پی افزایش امیدواری به توافق احتمالی تهران و واشنگتن همچنان ادامه دارد. دوشنبه هفته گذشته بود که دلار برای پنجمین بار در ماه ارزش خود را در برابر ریال از دست داد و به 22 هزار و 150 تومان رسید و به همین ترتیب نسبت به هفته‌های گذشته حدود 15 درصد افت کرد. رصد بازار نشان می‌دهد که آخرین باری که دلار در این کانال معامله شد، پاییز سال گذشته بود که بعدازآن قیمت این ارز به 26 هزار تومان هم رسید. جریان ریزش ارزهای بین‌المللی در بازار آزاد در حالی حالا با ازسرگیری مذاکرات در وین اتریش ادامه دارد که ارزش ریال در برابر دلار، طی پنج سال اخیر حدود 50 درصد افت کرده و البته آینده مشخصی از وضعیت ارزها با توجه به ابهامات سیاسی و اقتصادی وجود ندارد.
دولت روحانی همچنان ‌اندر خم «بازار مرغ»
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «هشدار جدی درباره تعطیلی گسترده مرغداری‌ها» نوشت: «سال گذشته برای صنعت طیور سال پر خبری بود. از کمبود نهاده دام و طیور در بازار و عدم ثبت سفارش آن گرفته تا افزایش قیمت مرغ و صف‌های طولانی عرضه مرغ‌های دولتی و ممنوعیت فروش مرغ‌های قطعه‌بندی شده در فروشگاه‌ها و درنهایت تصمیم به واردات مرغ ازجمله مهم‌ترین چالش‌هایی بودند که هرازگاهی غوغایی در دل سیاست‌های اقتصادی کشور به وجود آورد اما به نظر می‌رسد که این وضعیت همچنان ادامه داشته و بازار مرغ به یک سیاست‌گذاری اساسی نیاز دارد. چراکه این بار محمد یوسفی، رئیس‌هیئت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با هشدار از وضعیت تأمین خوراک دام از احتمال بحران جدید در بازار مرغ خبر داده و گفته است: چالش مرغداران فراتر از وضعیت فعلی است و در حال حاضر مرغداران نگرانی‌های جدی نسبت به آینده این صنعت دارند و چنانچه قرار باشد وضعیت تحریم‌ها به همین شیوه فعلی باقی بماند، تعطیلی گسترده صنعت مرغ در راه است.»
گفتنی است درحالی‌که کارشناسان و فعالان صنعت دام و طیور از دی‌ماه ۱۳۹۸ درباره عواقب سوء مدیریت در بازار نهاده‌های دامی هشدار داده بودند، بی‌توجهی به این مسئله باعث شده که امروز کشور واردکننده مرغ شود!
توزیع نهاده‌های دام و طیور در بازار داخل کشور ارتباطی با تحریم‌های آمریکا ندارد و عدم تمایل سه‌ساله دولت برای نظارت بر نحوه توزیع نهاده‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار داخلی، کاملاً مشکوک است. ازآنجاکه محموله‌های نهاده‌های دام و طیور توسط تعداد محدودی از تجار مورد اعتماد دولت وارد می‌شود، نظارت بر نحوه توزیع آنها پس از ترخیص از گمرک، کار غیرممکنی نیست اما دولت روحانی تمایلی به این کار نداشته تا اکثر نهاده‌های وارداتی با نرخ آزاد به دست تولیدکنندگان گوشت و مرغ و لبنیات برسد و آنها هم به‌ناچار محصولات خود را گران کنند. بنابراین در گرانی این مواد غذایی، اتفاقاً آمریکا دخالتی نداشته و دولت روحانی مقصر است.
شما که این‌ها را بلدید این 8 سال چرا اجرا نکردید؟
روزنامه شرق در شماره دیروز خود یادداشتی از آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت تدبیر و امید منتشر کرده که در آن آمده است: «اگر فرایندهای فسادزا اصلاح شوند، بدون نیاز به انگیزه‌های اخلاقی و دینی هم فساد به‌صورت سیستماتیک کاهش خواهد یافت. این زاویه نگاه همان زاویه‌ای است که تفاوت «زنده‌ماندن» و «زندگی‌کردن» را در موضوع فساد نشان می‌دهد. در نگاه «زنده‌ماندن» چون این پیش‌فرض وجود دارد که «فرد فاسد عامل فساد است»، سه نتیجه زیر از مبارزه با فساد به بار می‌آید
1- اولین نتیجه فردی دیدن فساد، «رفتار منفعل در برابر فساد» است. به‌جای ایجاد سازوکارهای پیشگیری از فساد به سازوکارهای مقابله با فرد فاسد، آن‌هم پس از فسادی که رخ داده است، روی آورده می‌شود. در حقیقت در این نگاه «مبارزه با فساد» وجود ندارد؛ بلکه «مبارزه با فاسد» است که جایگزین آن شده است. به همین دلیل است که با هر پروژه سلطان‌گیری یا محاکمه یک فاسد، وضعیت ایران در شاخص «ادراک از فساد» در جهان نه‌تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه در همین سال‌های اخیر افزایش هم یافته است. یعنی مردم درکشان از فساد کاهش نیافته است؛ بلکه بیش از گذشته آن را احساس می‌کنند.
2- نتیجه بعدی فردی‌دیدن فساد، افزایش نگاه امنیتی است، چون فساد حاصل افراد فاسد است؛ کافی است افراد فاسد یا در معرض فساد را زیر چتر امنیتی برد، آن وقت است که فساد کاهش می‌یابد و هیچ‌وقت توجه نمی‌شود که این امر نیز خود زاینده فسادهای جدید خواهد بود. این نگاه، ایدئال غیرممکنی را می‌جوید یعنی پاک‌ترین افراد برای مدیریت و شهروندانی پاک هم برای مدیریت‌شدن!
3- نمی‌توان این نتیجه شیرین را نادیده گرفت که فقط از دل مبارزه با فاسد است که قهرمان بیرون می‌آید. در این رویکرد می‌توان قهرمانِ مبارزه با فساد داشت و برایش دست زد. بی‌آنکه رنج، سختی و فشارِ زمانِ لازم برای مقابله با ساختارها، قوانین و سیستم فسادپرور را به جان خرید.
این وزیر دولت تدبیر و امید سپس نوشته است: «اما در نگاه «زندگی‌کردن» می‌پذیریم که انسان‌ها همه ممکن است گرفتار فساد شوند؛ انسان‌بودن یعنی خطاکردن. پس راه‌حل آن است که فرایندهایی که فساد را امکان‌پذیر می‌کنند، حذف شوند و این یعنی پرداختن به این عوامل: ۱- کاهش امکان رانت‌جویی اولین راه مقابله با فساد است. حذف امضاهای طلایی و حذف معافیت‌های مختلف قانونی (مانند معافیت مالیاتی)، دو نمونه قابل‌توجه در این راه هستند.»
به یک معنا دولت تدبیر و امید و به‌طور خاص آذری جهرمی مدعی هستند که پیرو دیدگاه «زندگی کردن» هستند و حتماً ازنظر این جماعت دولت متبوع آنها شرایط این را فراهم کرده است! اما سؤال این است که آقایان دولتی شما که لالایی بلدید چرا خوابتان نبرد؟ آذری جهرمی خوب است پیش از نوشتن این یادداشت تنها به ماجرای ارز 4200 و رانت بی‌سابقه‌ای که در جریان آن به وجود آمد نگاه می‌کرد. یا به موضوع اینکه دولت خیلی از کسانی را که باید مالیات پرداخت می‌کردند با بخشودگی مالیاتی مورد لطف قرار‌داد برای نمونه سلبریتی‌ها را...