kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱
مدیر پروژه خرید تضمینی گندم:

خرید تضمینی گندم به 6/5 میلیون تن رسید

مدیر پروژه خرید تضمینی گندم گفت:‌ کل گندم خریداری شده از کشاورزان به 6 میلیون و 466 هزار و 352 تن رسید که ارزش ریالی این میزان معادل 68 هزار و 580 میلیارد ریال است.


محسن ملکی سخنگو و مدیر پروژه خرید تضمینی گندم، برنج و چای بانک سپه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: کل گندم خریداری شده از کشاورزان به 6‌میلیون و 466 هزار و 352 تن رسید.
وی افزود: ارزش ریالی این میزان خرید گندم معادل 68 هزار و 580 میلیارد ریال است.
سخنگو و مدیر پروژه خرید تضمینی گندم، برنج و چای  اظهار داشت: کل گندم دوروم (ویژه ماکارونی) خریداری شده از کشاورزان تاکنون 376 هزار و 933 تن و به ارزش 4 هزار و 103 میلیارد ریال است.
ملکی اظهار داشت: استان‌های خوزستان با 967 هزار و 372 تن، فارس با 853 هزار و 346 تن و گلستان با 599 هزار 46 تن رتبه اول تا سوم فروش گندم را دارا هستند.
وی افزود: تا آخر هفته اعتبار لازم برای پرداخت مطالبات کشاورزان تامین و کلیه مطالبات گندمکاران به آنها پرداخت می‌شود.
در همین حال سیدعلی محمد بزرگواری عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد نتایج اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، گفت: یکی از دغدغه‌های کشاورزان و اعضای کمیسیون کشاورزی هر ساله تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی و اعلام به موقع این نرخ است.
وی با بیان اینکه امسال هنوز راجع به نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس بحث \جدیدی مطرح نشده است، اظهار داشت: سال گذشته نظر کمیسیون برای نرخ خرید تضمینی گندم 1200 تومان بود که در نهایت 1050 تومان اعلام شد.
وی تصریح کرد: بنظر می‌رسد امسال باید نرخ خرید تضمینی گندم افزایش یابد و نرخ کمتر از 1500 تومان برای کشاورزان به صرفه نیست.
عضو کمیسیون کشاورزی گفت: اعلام به موقع نرخ خرید محصولات کشاورزی و اعلام نرخ قبل از کشت باعث می‌شود، کشاورز بتواند برای سال زراعی جدید برنامه‌ریزی کند.
بزرگواری اظهار داشت: وقتی نرخ خرید تضمینی محصولی قبل از کشت اعلام می‌شود، کشاورز میزان سود و زیان کشت آن محصول را به دست می‌آورد و بنابراین می‌تواند برای کشت یک محصول خاص تصمیم‌گیری کند.
وی افزود: خشکسالی و عدم دسترسی به بعضی از امکانات و نهاده‌های مورد نیاز برای کشاورزی مثل کود، سم و غیره شرایط را کمی برای کشاورز سخت کرده است، بنابراین اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، در روند تصمیم‌گیری کشاورز موثر است.