kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
جنگ قدرت باشگاه‌های بزرگ با یوفا

«سوپر لیگ» زلزله‌ای در مستطیل سبز فوتبال اروپا در وضعیت بحران قرارگرفت!




 سرویس ورزشی-
جنگ قدرت در فوتبال اروپا بالا گرفته‌، در صورتی که راه‌اندازی سوپر لیگ شکل عملی بگیرد، نه تنها لیگ قهرمانان جذابیت‌های خود را از دست خواهد داد بلکه امپراطوری یوفا نیز فرو خواهد ریخت.
باشگاه‌های بزرگ اروپایی رسما در بیانیه‌ای از شروع «سوپر لیگ اروپا» از تابستان ۲۰۲۲ خبر دادند. طبق اخبار منتشر شده ۱۲ باشگاه بزرگ رئال مادرید، منچستریونایتد، آرسنال، چلسی، تاتنهام، منچسترسیتی، لیورپول، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، اینتر، میلان و یوونتوس سوپر لیگ اروپا را برگزار می‌کنند که در این صورت این رقابت باتوجه به شیوع ویروس کرونا به عنوان رقیبی جدی برای لیگ قهرمانان اروپا خواهد شد.  در همین خصوص بیانیه‌ای رسمی هم توسط 12 باشگاه موسس سوپرلیگ اروپا منتشرشده که فلورنتینو پرس به عنوان رئیس‌اول و آندره‌آ آنیلی به عنوان نایب‌رئیس‌معرفی شده‌اند. همچنین انتظار می‌رود این مسابقات از ماه آگوست 2021 شروع شود. هر 12 باشگاه حاضر در این لیگ از عضویت در اتحادیه باشگاه‌های اروپا (ECA) استعفا داده‌اند، اتحادیه‌ای که آنیلی رئیس‌آن بود. در قسمتی از بیانیه تیم‌های تشکیل دهنده سوپرلیگ اروپا آمده است: «دوازده باشگاه معتبر فوتبال اروپا گرد هم آمده‌اند تا اعلام کنند که با تأسیس مسابقات میانه هفته جدیدی به نام سوپر لیگ که تحت مدیریت باشگاه‌های موسس آن است، موافقت کرده‌اند. میلان، آرسنال، اتلتیکومادرید، چلسی بارسلونا، اینتر، یوونتوس، لیورپول، منچسترسیتی، منچستریونایتد، رئال مادرید و تاتنهام به عنوان باشگاه‌های موسس به هم پیوسته‌اند. پیش‌بینی می‌شود سه باشگاه دیگر نیز در آستانه فصل افتتاحیه که قرار است در اسرع وقت آغاز شود، به این لیگ بپیوندند. باشگاه‌های موسس مشتاقانه منتظر بحث و گفت‌وگو با یوفا و فیفا هستند تا با هم همکاری کنند تا بهترین نتایج برای لیگ جدید و کل فوتبال به دست آید. شکل‌گیری سوپرلیگ در شرایطی اتفاق می‌افتد که همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بی‌ثباتی در مدل اقتصادی موجود فوتبال اروپا را تسریع کرده است.»
فرمت برگزاری سوپرلیگ
آغاز سوپرلیگ از ماه آگوست در دو گروه ده تیمی خواهد بود و تیم‌ها به صورت رفت و برگشت با یکدیگر دیدار می‌کنند. سه تیم برتر در هر گروه مستقیما به یک چهارم نهایی صعود می‌کنند. تیم‌های چهارم و پنجم دو گروه در دو بازی پلی آف رفت و برگشت تکلیف دو جایگاه باقیمانده در یک چهارم نهایی را روشن خواهند کرد. فرمت دو بازی رفت و برگشت حذفی برای رسیدن به فینال در پایان ماه مه استفاده خواهد شد و فینال نیز در قالب یک مسابقه در زمینی بی‌طرف برگزار می‌گردد.
بزرگترین تغییر ساختاری دنیای فوتبال
این شاید بزرگترین تغییر ساختاری دنیای فوتبال از دهه 50 میلادی تا به امروز لقب بگیرد. باشگاه‌های بزرگ اروپا می‌خواهند رقابتی شبیه NFL و NBA به راه بیندازند تا سطح روابط ساختاری و اقتصادی فوتبال در اروپا را دچار دگرگونی اساسی کنند. لیگ‌های داخلی و رقابت‌های لیگ قهرمانان از لحاظ اقتصادی سود هنگفتی را برای باشگاه‌های بزرگ به همراه داشت اما نکته اینجا بود که در این رقابت‌ها عملا باشگاه‌های کوچک هم سود زیادی از تقابل با بزرگان می‌بردند. حالا باشگاه‌های بزرگ قصد دارند با راه‌اندازی این سوپرلیگ همه سود هنگفت اقتصادی را فقط بین خودشان تقسیم کنند. بر اساس شنیده‌ها هر باشگاه فقط برای حضور در این رقابت‌ها رقمی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار دریافت خواهد کرد که این ۴ برابر رقم دریافتی فاتح لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ است! روز گذشته خبرهایی نیز با این مضمون منتشر شد که بسیاری از اسپانسرهای بزرگ فوتبال تمایل دارند قراردادهای خود را با یوفا فسخ کنند و به سوپر لیگ ملحق شوند.
واکنش‌ها نسبت به راه ندازی سوپرلیگ
واکنش‌ها نسبت به تاسیس سوپر لیگ اروپا بسیار زیاد بود تا جایی که یوفا (اتحادیه فوتبال اروپا) اعلام کرد در صورتی که تیمی در این لیگ حضور پیدا کند، حق شرکت در رقابت‌های داخلی را ندارد و همچنین، بازیکنانی که در این لیگ بازی کنند، اجازه شرکت در مسابقات ملی و حضور در ترکیب تیم‌های ملی خود را نخواهند داشت. در واکنش به این تهدید یوفا، پرز به عنوان رئیس‌سوپرلیگ در یک نامه به فیفا و یوفا گفته که قبلا دادخواست‌های موردنیاز را به دادگاه‌های مربوطه ارسال کرده تا مطمئن شود که تاسیس سوپرلیگ برای آنها تنبیهی نداشته باشد.
دیروز همچنین لیگ‌های ایتالیا، اسپانیا‌، آلمان و برخی چهره‌های سرشناس فوتبال تشکیل سوپر لیگ را محکوم کردند. لالیگا (اسپانیا) در بیانیه خود تاکید کرد سوپر لیگ را به شدت محکوم می‌کند و معتقد هست که سوپرلیگ شکافی بین تیم‌های لالیگاست و یک تصمیمی خودخواهانه‌ است. لیگ سری‌آ (ایتالیا) با اکثریت آرا تصمیم گرفت، میلان‌، یوونتوس و اینتر به دلیل حضور در سوپرلیگ اروپا از لیگ این کشور کنار گذاشته شوند. از سوی دیگر نخست‌وزیر بریتانیا نیز اعلام کرد هرگز اجازه نمی‌دهد سوپر لیگ تشکیل شود. کریستین سیفرت، رئیس‌بوندس لیگا نیز بنا بر اظهار نظری که در رسانه‌های آلمانی از جمله بیلد و کیکر منتشر شده، ایده و پیگیری رقابت‌های سوپر لیگ اروپا را بسیار نادرست خواند که ضررهای جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. کریستین سیفرت گفت:‌ منافع اقتصادی چند باشگاه برتر انگلیس، ایتالیا و اسپانیا نباید منجر به لغو ساختارهای مستقر در تمام فوتبال اروپا شود. در صورت این اتفاق ضررهای جبران ناپذیری رخ خواهد داد. باشگاه‌ها نباید صرفاً منافع شخصی خود را در خارج از یوفا و انجمن‌های ملی فوتبال دنبال کنند.  همچنین برخی چهره‌های سرشناس فوتبالی چون کلوپ (سرمربی لیورپول)، زیدان (سرمربی رئال مادرید)‌، آلکس فرگوسن (سرمربی اسبق منچستر یونایتد) نسبت به تشکیل سوپر لیگ معترض شدند.
موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟
راه‌اندازی سوپر لیگ که خبرش دنیای فوتبال را بهت زده کرد، موافقان و مخالفانی در میان فوتبال دوستان دارد. موافقان می‌گویند که کیفیت این لیگ به مراتب بالاتر از لیگ قهرمانان اروپاست و با رقابت بهترین‌های فوتبال جهان شاهد مسابقات جذاب تری خواهند بود. از سوی دیگر مخالفان سوپر لیگ می‌گویند که ریشه فوتبال در پول و ثروت و سود مالی نیست که یک سری باشگاه‌ها با قابلیت پول‌‌سازی بهتر بیایند سوپر لیگ تشکیل دهند، در فوتبال همان گونه که به رئال و بارسلونا نیاز است، باید تیمی مثل لسترسیتی هم باشد!
خلاصه اینکه جنگ قدرت در فوتبال اروپا بالا گرفته‌، در صورتی که راه‌اندازی سوپر لیگ شکل عملی به خود بگیرد، نه تنها لیگ قهرمانان جذابیت‌های خود را از دست خواهد داد بلکه امپراطوری یوفا نیز فرو خواهد ریخت. باید به انتظار روزهای آینده نشست و دید که چه سرنوشتی برای فوتبال اروپا رقم خواهد خورد.