kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۰۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹

ادامه ناآرامی‌ها در اعتراض به خشونت پلیس آمریکا 100 معترض در بروکلین دستگیر شدند

شهرهای شیکاگو و بروکلین آمریکا همچنان صحنه اعتراض‌های گسترده مردمی علیه خشونت پلیس است و بر اساس گزارش‌ها در شهر بروکلین تنها در روز شنبه بیش از 100 معترض بازداشت شده‌اند.


سرویس خارجی-

اعتراضات به خشونت پلیس و کشتار وحشیانه مردم در برخی شهرهای آمریکا همچنان ادامه دارد. دولت این کشور نیز عملاً حاضر نشده برای تسکین درد خانواده‌های قربانیان و مردم خشمگین کاری کند. محاکمه قاتل «جرج فلوید» نیز بعد از یک سال از این جنایت هنوز به سرانجام نرسیده است. در بسیاری از موارد مشابه نیز پلیسِ قاتل پس از محاکمه، تبرئه شده است.
در جدیدترین موج اعتراض‌ها، روز شنبه هزاران نفر از مردم شیکاگو با راهپیمایی به سمت خانه شهردار، به کشته‌شدن نوجوان ۱۳ ساله توسط پلیس اعتراض کردند. به نوشته وبگاه شبکه «ای‌بی‌سی نیوز»، اداره پلیس شیکاگو بعد از مواجه شدن با هزاران معترض، اعلام کرد انتظار تداوم تظاهرات و افزایش آن در روزهای آینده را نیز دارد.
تظاهرات‌کنندگان در این شهر قصد داشتند به سمت خانه «لوری لایتفود» شهردار شیکاگو راهپیمایی کرده و خواستار جلوگیری از تداوم خشونت پلیس شوند که نیروهای امنیتی مانع شدند. معترضان فریاد می‌زدند پلیس دیگر به‌درستی عمل نمی‌کند و اجازه کشتار مردم بی‌گناه را می‌دهد. براساس گزارش برخی رسانه‌ها در این کشور، علیرغم اینکه این تظاهرات با وجود تعداد زیاد معترضان به‌شکلی کاملا مسالمت‌آمیز برگزار شد اما در پایان با دخالت پلیس و نیروهای امنیتی، به خشونت و درگیری کشیده شد.
مقامات شیکاگو پنجشنبه گذشته تصاویری را برای عموم از دوربین لباس یک مامور پلیس هنگام تیراندازی به سمت یک نوجوان ۱۳ ساله که دستانش را به نشانه تسلیم بالا گرفته بود، منتشر کردند. پلیس بعد از این حادثه مدعی شد پسر نوجوان اسلحه در دست داشته اما در تصاویر مشخص است که در لحظه تیراندازی دستان وی خالی است. در «بروکلین» و ایالت «مینه سوتا» نیز مردم خشمگین به کشته شدن یک جوان 20 ساله سیاه پوست به دست پلیس این کشور در هفتمین روز این اعتراض‌ها به خیابان‌ها ریختند و با پلیس درگیر شدند. «ای بی‌سی نیوز» نوشته در تظاهرات «بروکلین سنتر» که در اعتراض به تیراندازی مرگبار پلیس به «دانته رایت» برگزار شد، نزدیک به۱۰۰ معترض دستگیر شدند.
وضعیت بحرانی
خبر دیگر از آمریکا اینکه رئیس‌جمهور این کشور برای نخستین بار از زمان شروع ریاست جمهوری‌اش وضعیت
به وجود آمده در ارتباط با ورود مهاجران از مرز جنوبی را «بحرانی» خواند و از اقدامات دولتش درباره آنچه « لغو برخی سیاست‌های مهاجرتی ترامپ» خواند، دفاع کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این در حالی است که دولت جو بایدن، تاکنون از «بحرانی» خواندن وضعیت به وجود آمده در ارتباط با افزایش چشمگیر تعداد مهاجران در مرز جنوبی کشورش که تنها در ماه مارس(اسفند) به ۱۷۲ هزار نفر رسید، خودداری کرده و از آن به عنوان «چالش»یاد کرده بود. شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، بایدن روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به بحران پناهجویان در مرز آمریکا گفت: «مشکل اینجا بود که واحد مربوط به پناهجویان بر روی بحرانی کار می‌کرد که با حضور جوانان در مرز به وجود‌ آمده بود. ما نمی‌توانستیم به صورت همزمان دو کار را انجام دهیم و هم‌اکنون قصد داریم تعداد پناهجویانی که پذیرش می‌کنیم را افزایش دهیم». طبق این گزارش، اظهارات جدید رئیس‌جمهور آمریکا در شرایطی مطرح شده که تصمیم وی برای عدم افزایش سقف پذیرش سالانه پناهجویان موجب بروز خشم فعالان بخش مهاجرت شده است. ماه گذشته میلادی«آلخاندرو مایورکاس»، وزیر امنیت داخلی آمریکا به مردم کشورش اطمینان داد، «زنان و مردان مشغول به کار در وزارت امنیت داخلی ۲۴ ساعته و هفت روز هفته کار می‌کنند تا تضمین کنند ما بحرانی در مرز نداشته باشیم و چالش را مدیریت کنیم».
افزایش تدابیر امنیتی
 از سوی دیگر علیرغم گذشت بیش از سه ماه از حمله هواداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره این کشور، قانونگذاران آمریکایی هنوز از امنیت خود نگران هستند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، بسیاری از قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه که علیه ترامپ در دومین محکمه استیضاح وی رأی دادند، هزینه‌کردها روی تدابیر امنیتی شخصی خود را افزایش داده‌اند. به گزارش فارس اسناد «کمیسیون فدرال انتخابات» آمریکا نشان می‌دهد که علیرغم عادی بودن تدابیر امنیتی و محافظان شخصی برای قانونگذاران آمریکایی، اما این هزینه‌ها بعد از حمله ششم ژانویه به ساختمان کنگره افزایش چشمگیری یافته است.بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، دو سناتور جمهوری‌خواه «میت رامنی» و «پت تومی» که به محکومیت و گناهکار بودن ترامپ در استیضاح دوم رأی داده بودند، هزینه‌های امنیتی خود را به ترتیب ۴۳،۶۳۳ دلار و ۷۰هزار دلار افزایش داده‌اند.«الکساندریا اوکاسیو کورتز» قانونگذار دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز که از جمله مخالفان سرسخت ترامپ بود، حدود ۴۵ هزار دلار به هزینه تدابیر امنیتی خود افزوده است.