kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶

رژه پهپادها، موشک‌ها و تجهیزات ارتش با شعار «مدافعان وطن، یاوران سلامت»

مراسم بزرگداشت روز ارتش، صبح دیروز (یکشنبه ۲۹ فروردین) در فرماندهی پشتیبانی منطقه ۳ نیروی زمینی ارتش (پادگان شهید یدالهی) برگزار شد.



این مراسم که رژه خدمت ارتش نامیده شد با شعار «مدافعان وطن، یاوران سلامت» برگزار شد.
در آغاز این مراسم، پیام رهبر معظّم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به سرلشکر سیّد عبدالرحیم موسوی،‌ فرمانده کل ارتش قرائت شد. به نمایش گذاشتن گوشه‌ای از توان پهپادی ارتش از جمله قسمت‌های این مراسم بود.
در این مراسم امیر سرلشکر سید عبدالرحیم فرمانده کل ارتش، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسنی رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر سرتیپ محمد محمودی معاون اجرایی ارتش، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و دیگر فرماندهان و مسئولان حضور داشتند.
رونمایی از 3 سامانه پدافندی جدید در رژه روز ارتش
 «مجید» و «ذوالفقار» قاتل جدید موشک‌های کروز
در جریان برگزاری رژه یگان‌های محمول نیروی پدافند هوایی ارتش به مناسبت ۲۹ فروردین سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، از 3سامانه موشکی و توپخانه‌ای پدافند هوایی رونمایی شد.
به گزارش فارس، سامانه‌های «ذوالفقار» و «شهید مجید» نام این دو سامانه است که هر دو سامانه نیز بر روی خودروی تاکتیکی بومی ارس مستقر شده است.
سامانه پدافند هوایی ارتفاع پست «ذوالفقار» مبتنی بر پرتابگر چندفروندی دوش‌پرتاب مکانیزه است و سامانه «شهید مجید» نیز متشکل از سیستم کنترل آتش الکترواپتیک و پرتابگر دوفروندی مستقر بر روی خودروی ارس است که هر دو سامانه وظیفه مقابله با اهداف در ارتفاع پست به‌ویژه موشک‌های کروز را دارند.
همچنین از سامانه کنترل آتش توپخانه‌ای «خاتم» با قابلیت مقابله و انهدام انواع پرنده‌های مهاجر در ارتفاع پایین رونمایی شد.
گفتنی است سامانه موشکی پدافند هوایی دوربرد راهبردی «دماوند» نیز در رژه حضور داشت که همان سامانه S300 است.
بازتاب رژه خدمت ارتش
 در رسانه‌های خارجی
برگزاری رژه خدمت در روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در میانه مقابله همه جانبه کشورمان با شیوع کرونا بازتاب گسترده ای در رسانه‌های انگلیسی زبان داشت.
خبرگزاری «رویترز» با پوشش خبر رژه خدمت ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشت: «مراسم روز ارتش در ایران، صحنه به نمایش گذاشتن نقش این نهاد در مبارزه با شیوع کرونا بود.»
«نیویورک تایمز» نیز نوشت: «ارتش ایران به جای سلاح، تجهیزات پزشکی خود را به نمایش گذاشت.»
«یو اس نیوز» هم در پوشش خبر رژه خدمت ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشت: «این رژه با هدف نمایش و قدردانی از نقش ارتش در مقابله با کرونا برگزار شد.»
«شرق الاوسط»، «جروزالم پست»، «ام‌اس‌ان»، «ایندین اکسپرس»، «فری مالزیا تودی»، «چاینا دیلی»، ... از جمله رسانه‌های انگلیسی زبانی بودند که به پوشش این خبر پرداختند.
«استریت تایمز» سنگاپور نیز نوشت: «ایران در میانه بحران کرونا به جای نمایش موشک‌ها، زیردریایی‌ها، خودرو‌های زرهی از خودرو‌های مخصوص میکروب‌زدایی، بیمارستان‌های سیار و سایر تجهیزات پزشکی رژه برگزار کرد.»
خبرگزاری ترکیه‌ای «آناتولی» نیز در گزارشی نوشت، ایران روز ارتش با رژه در تهران با نمایش سامانه‌‌های تسلیحاتی، هواپیماهای بدون سرنشین جشن گرفت.
جروزالم پست: ایران، ابرقدرت پهپادی، سامانه‌ پدافندی جدید رونمایی کرد
روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در شماره روز یکشنبه خود نوشت، ایران در رژه نظامی ده‌ها پهپاد را به نمایش گذاشت. این نشریه با اشاره به نحوه برگزاری این رژه به دلیل همه‌گیری کرونا نوشت، یکی از بخش‌های جالب توجه در این مراسم رژه ده‌ها پهپاد بود. ایران در زمینه پهپادی در سال‌های اخیر به ابر قدرت  پهپادی مبدل شده و حتی این تجهیزات را صادر می‌کند.
این نشریه به نمایش پهپاد «کمان-22 » به بخش زیرین جدید آن اشاره کرد و نوشت، این پهپاد شبیه پهپاد آمریکایی «ریپر» یا «گلوبال هاوک» است. در کامیون حامل این تجهیزات نیز شعار «مرگ بر اسرائیل»  به چشم می‌خورد. ایران در ژوئن 2019 یک پهپاد تجسسی گلوبال هاوک آمریکا را سرنگون کرد.  
به گزارش جروزالم پست، ایران توانسته با توسعه پهپادهای خود قدرت هدف‌گیری آن‌ها را بسیار بهتر کند. در این رژه ایران انواع دیگری از پهپادها  از جمله پهپادهای «مهاجر» و «ابابیل»  را به نمایش گذاشت.